Senaste nytt

Första flygbolagen flyttar in på Dohas nya flygplats 1 april

Kanske ska testa deras 2-for-1 kampanj och uppleva nya flygplatsen? :)

Det står "Qatar’s new Hamad International Airport (HIA)" men det är väl fortfarande DOH som gäller?
 

David

Medlem
Kanske ska testa deras 2-for-1 kampanj och uppleva nya flygplatsen? :)

Det står "Qatar’s new Hamad International Airport (HIA)" men det är väl fortfarande DOH som gäller?

Nej, vad jag förstår så har de en ny IATA-kod för nya flygplatsen. Vet inte om DOH kanske hamnar som någon övergripande Doha-kod dock.
 

Emil92

Medlem
Ska bli intressant och se om det blir något kaos på den nya flygplatsen när Qatar airways flyttar in. :) Det var ju någon som skrev på FT att loungerna kanske inte är klara tills dess men vet inte om det stämmer då dem ändå har haft gott om tid på sig att fixa till dem lite.

Blir iallafall en sväng till Doha med QR nu i sommar håller bara tummarna för att allting ska funka.
 

fly4fun

Medlem
Vad jag förstår så är HIA enbart förkortning för Hamad International Airport. Nya flygplatsen har ej fått en IATA kod än och troligen så ska DOH koden återanvändas på nya flygplatsen efter 27 maj.
 

David

Medlem
Vad jag förstår så är HIA enbart förkortning för Hamad International Airport. Nya flygplatsen har ej fått en IATA kod än och troligen så ska DOH koden återanvändas på nya flygplatsen efter 27 maj.

Tittar jag på de flyg som har landat där idag (HIA) så står det DOH som status.

Dessutom är det ju faktiskt så att HIA är upptagen av Huai'an Lianshui Airport i Kina (vilket iofs inte betyder att QR inte "köper" den). Dock verkar jag vara felinformerad, bra att ni har koll. :)
 
Toppen