Senaste nytt

Första besöket i Sydamerika

Olle16

Medlem
Hej!

Har en kommande open jaw bonusresa till Sydamerika som också blir mitt första besök på kontinenten.

Jag kommer flyga till Buenos Aires där jag stannar i 4 dagar. Därefter tar jag mig till Rio i några dagar för att sedan avsluta med ett par dagar på Curacao. Från Curacao åker jag sedan hem till Sverige via ett knappt dygns stopp i New York.

Givetvis har jag läst på i olika aktuella trådar om ställena jag ska besök men för säkerhets skull vill jag göra en extra check om det är något jag bör tänka till på gällande:

- Bästa sätt att transportera sig. Taxi/uber? (Kommer tex behöva transport sent på kvällen efter en Coldplay-konsert i Rio)
- Bästa alternativet för surf på mobilen?
- Kontanter/kort?
- Generell säkerhet. Något specifikt att tänka på?

Fyll gärna på med saker som kan vara vettiga att tänka och ha koll på.

Covidbevis, ESTA (för stoppet i NYC) och Gula Febern-vaccin är klara.

Tacksam för tips och råd.
 

Mr Basic

Medlem
Hej!

Har en kommande open jaw bonusresa till Sydamerika som också blir mitt första besök på kontinenten.

Jag kommer flyga till Buenos Aires där jag stannar i 4 dagar. Därefter tar jag mig till Rio i några dagar för att sedan avsluta med ett par dagar på Curacao. Från Curacao åker jag sedan hem till Sverige via ett knappt dygns stopp i New York.

Givetvis har jag läst på i olika aktuella trådar om ställena jag ska besök men för säkerhets skull vill jag göra en extra check om det är något jag bör tänka till på gällande:

- Bästa sätt att transportera sig. Taxi/uber? (Kommer tex behöva transport sent på kvällen efter en Coldplay-konsert i Rio)
- Bästa alternativet för surf på mobilen?
- Kontanter/kort?
- Generell säkerhet. Något specifikt att tänka på?

Fyll gärna på med saker som kan vara vettiga att tänka och ha koll på.

Covidbevis, ESTA (för stoppet i NYC) och Gula Febern-vaccin är klara.

Tacksam för tips och råd.
Använde Uber i Chile, Uruguay och Colombia men i Buenos Aires nyttjades ”RadioTaxi” som betalades med cash. Alla taxibilar ser nästan likadana ut men bolag framgår av dekal på huv/dörrar. Hotell och restauranger som beställde taxi åt oss nyttjade uteslutande ”RadioTaxi”.

Mastercard/Visa fungerade i princip överallt, Amex på hotell och dyrare restauranger.
 

Flyer722

Medlem
Hej!

Har en kommande open jaw bonusresa till Sydamerika som också blir mitt första besök på kontinenten.

Jag kommer flyga till Buenos Aires där jag stannar i 4 dagar. Därefter tar jag mig till Rio i några dagar för att sedan avsluta med ett par dagar på Curacao. Från Curacao åker jag sedan hem till Sverige via ett knappt dygns stopp i New York.

Givetvis har jag läst på i olika aktuella trådar om ställena jag ska besök men för säkerhets skull vill jag göra en extra check om det är något jag bör tänka till på gällande:

- Bästa sätt att transportera sig. Taxi/uber? (Kommer tex behöva transport sent på kvällen efter en Coldplay-konsert i Rio)
- Bästa alternativet för surf på mobilen?
- Kontanter/kort?
- Generell säkerhet. Något specifikt att tänka på?

Fyll gärna på med saker som kan vara vettiga att tänka och ha koll på.

Covidbevis, ESTA (för stoppet i NYC) och Gula Febern-vaccin är klara.

Tacksam för tips och råd.
Uber för Rio, gula taxibilarna kommer försöka ta alltför högt pris från turister.
 
Kan bara svara för Buenos Aires, men där är det cash som gäller. Ta inte ut i automaten, utan ha med dig dollar och ”växla på gatan”. Google Blue Dollar Argentina. Jag har även kört med Western union där (skickat till mig själv).

Uber går att betala med cash, du väljer det i appen.

Vi var där över jul å nyår, längtar redan tillbaka :)
 

nixa

Medlem
Rio: Uber överallt, telefonen halvt i kallingarna - gärna med möjlighet o betala med blipp genom den, kort tas överallt. Viktigaste är egentligen att inte visa eller dra fram den ute på gatan. Om du tänker dra ut o festa på nätterna helst ingen tele med alls (men svårt om du är själv o behöver den för uber). Överlag överdriver folk om hur farligt det är. Värsta som kan hända om du håller dig till turistområdena är o bli bestulen, så inga onödiga värdesaker ute på stan.

Surf: Går o köpa ett Vivo prepaid sim med typ 2gb (sist jag gjorde det) för typ 20-30 spänn.

VIktigt o tänka på är att väldigt få kan engelska utanför dom mest turistiga ställena.
 
Brukar ha en billig gammal telefon med lokalt simkort med mig när jag är ute i Rio, bara för att kunna kolla klockan och beställa Uber hem

Annat säkerhetstips är att raka bort håret på en bit av låret och tejpa dit extrapengar under en bit Leukoplast, ifall man behöver ta sig hem med taxi
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Har bott i Rio i 1,5 år och jag har aldrig blivit rånad eller bestulen. Svensk naivitet lämnar du hemma. Ingen plånbok i bakfickan eller i väska som kan ryckas. Kort tas överallt men om du köper något på stranden rekommenderar jag kontanter (även om de tar kort). Lämna inte uppsikten över dina värdesaker en sekund på stranden, då blir du av med dem. Gå inte på folktomma gator. Var extra försiktig på kvällen. Ta inte med dig mer än vad du behöver. Bär helst inga guldsmycken.

Uber funkar utmärkt överallt, finns även en annan app som heter 99 taxi. Vanliga taxibilar går också bra men de är, precis som i Sverige, dyrare. Du kan också bli lurad på växeln, så se till att du vet vad du betalar.

Det kan vara svårt att köpa sim-kort utan CPF (brasilianskt personnr) men det ska finnas någon typ av turist-sim numer. Gå till Vivo, Tim etc.

Rio är världens vackraste stad. Om du har tur att flyga in under dagsljus kommer du att hänföras redan i luften. Människorna är otroligt vänliga, men dåliga på engelska. Lär dig enkla fraser som "obrigado/obrigada" (tack, om du är man/kvinna) och "bom dia/boa tarde/boa noite" (god dag före kl 12, em, kväll/natt).

Och skippa favela tours, snälla. Människor är inget zoo.
 
Toppen