Senaste nytt

Förstärkta Inre Gränskontroller

011430121

Medlem
På torsdag 3 augusti kommer regeringen att besluta om förstärkta inre gränskontroller meddelades det på en presskonferens med statsministern och justitieministern på tisdagen, det sades att det kommer även gälla resenärer från Europa förmodar att han menade resenärer som kommer från Schengen, övriga måste ju passera passkontrollen vid ankomst med flyg.

Jag har under våren och sommaren varit med om vid två tillfällen vid ankomst att det har varit poliser som står en bit upp i bryggan och kollar id, en av gångerna var från CPH, jag var en av de första av så blev inte så stor fördröjning att komma av för mig tog väl 15 sekunder, men de sista passagerarna av 180 måste bli flera minuter sena av och vändningen av maskinen kommer att ta längre tid,

Kom med bil över Öresundsbron i början an juli, vi fick visa ID kontroll vid ankomsten till Sverige.
Nattåget frånTyskland, ni som rest med det har det varit gränskontroll på det?

Detta börjar likna kontrollerna från 2015 och några år framåt.

Självklart är jag inte emot dessa kontroller om de kan förhindra attentat mot landet från personer som kommer hit, men det finns även personer med onda avsikter inom landet hur skall myndigheterna ha koll på dessa, om jag förstår det hela så har det senaste attentatet på Drottninggatan och attentatsförsöket vid samma gata har personerna gått under polisens radar.

Jag undrar om och hur detta med intre gränskontrollen och talet om eventuella attentat kommer att påverka resande till Sverige både affärs och turistbesöken, vi skall komma ihåg att säkerhetspolisen har fortfarande en 3 på den 5 gradiga hotskalan
Intressant och höra era åsikter

 

intuition

Medlem
...
Intressant och höra era åsikter
Om vi nu inte snabbt hamnar i att diskutera sådant som inte businessclass är menat för...

Min åsikt är i alla fall att de inre gränskontrollerna har väldigt liten effekt på potentiella hot. Däremot har det stor negativ effekt för alla resenärer. Nu är det iofs bra tryck i turist-resandet pga av den svaga svenska kronan och någon omedelbar effekt i resandet är nog inte att förvänta.

Ett annat problem med de här "tillfälliga" kontrollerna är att de är lätta att införa och svåra att ta bort.
 

mha321

Medlem
Jag tror inte den kommer ha någon direkt påverkan på resandet i form av antal personer och hur man bokar. Vi har haft det förut. Andra länder som tex Frankrike har väl haft det många år i sträck.

Däremot påverkar det resenären i och med att det är ett irritationsmonent. Men jag tror inte nogon låter bli att resa till Sverige pga det.

(jag låter medvetet bli att kommentera om jag tror det hjälper eller inte, för att ha nogon chans att hålla tråden on topic)
 
Kommer gränskontrollerna på Öresundstågen öka? På Malmö Hyllie har jag knappt sett någon polis kolla passen på hela året och då passerar jag där några ggr/vecka.
 

Fredrik

Medlem
Så länge Danmark har sin gränskontroll mot Tyskland ska det väl inte vara nödvändigt? Helt utan politisk mening i något jag skrev.
 

Sticktown

Medlem
För oss som pendlar dagligen mellan Köpenhamn och Skåne är detta verkligen ett gissel. Pga gränskontrollerna står tågen ofta still "onödigt" länge på Malmö Hyllie för att möjliggöra passkontroll av polisen där. När det väl är kontroll kan det ofta ta ännu längre tid och man missar därmed lätt anslutande tåg i Malmö/Lund. Inget större problem om man reser sällan, men sitter man pga sitt jobb, varje dag på dessa tåg kan det lätt bli ganska frustrerande. Håller förvisso med Christoffer om att det varit passkontroller mer sällan den senaste tiden.
 

LarsCph

Medlem
För oss som pendlar dagligen mellan Köpenhamn och Skåne är detta verkligen ett gissel. Pga gränskontrollerna står tågen ofta still "onödigt" länge på Malmö Hyllie för att möjliggöra passkontroll av polisen där. När det väl är kontroll kan det ofta ta ännu längre tid och man missar därmed lätt anslutande tåg i Malmö/Lund. Inget större problem om man reser sällan, men sitter man pga sitt jobb, varje dag på dessa tåg kan det lätt bli ganska frustrerande. Håller förvisso med Christoffer om att det varit passkontroller mer sällan den senaste tiden.
Håller med - detta är en primär anledning till att jag oftast åker bil mellan mit hem i Malmö och kontoret i Köpenhamn. Kontroller finns ibland också på bron såklart, men det går oftast mycket smidigt. Den annan anledning till att jag inte åker med tåget är problemen med punktlighet.
 

intuition

Medlem
Förut la øresundstågen in ≈20 minuter padding på Hyllie för att passkontrollen inte skulle leda till okontrollerade förseningar på svenska sidan. Dvs dubblade nästan restiden Kastrup-Malmö.
Ungefär samma sak som om Arlanda express skulle regelmässigt stå stilla 20 minuter någonstans i Solna.
 

guwonder

Medlem
Under 2023 har jag sett mindre än 6 eller 7 sporadiska dagar där det till och med en kort stund förekommit någon gränskontroll för eventuella tåginländer till Hyllie. Såg ingen passkontroll på Hyllie i juni och juli för mina egna tåginkomster från CPH. Under veckorna fram till valet 2022 och fram till cirka två dagar före valet 2022, fanns det flera dagar i rad med gränskontrollpolis bemannad vid Hyllie; sedan försvann gränskontrollpolisen många veckor i rad. Mellan det svenska valet 2022 och den 1 augusti 2023 har jag bara en gång behövt dra ut något av mina amerikanska pass vid ankomsten till Hyllie. Jag hade till och med slutat göra passen lättillgängliga för visning 2023. Beroende på vad jag vet med vad som är på gång med passkontroll eller tullkontroller på tåget på Hyllie så skulle jag vid vissa tillfällen byta till de lila pendeltågen på Hyllie.
 
Toppen