Senaste nytt

Försov mig med KLM

gdaily

Medlem
Varför inte? Nu kan de ju sälja platserna en gång till.
Javisst. Men samtidigt lär ju ursprungspostaren välja andra bolag att flyga med i framtiden. Kanske inte just den här postaren, som fått förklarat varför bolagen gör som de gör, men en vanlig resenär som inte fått förklaringen.

Själv väljer jag frekvent bort SAS av faktiskt denna anledning, en gång many moons ago fick jag ytters otrevligt bemötande i telefonen när jag försökte boka om en biljett, eller i alla fall använda hembiljetten. Detta satt i flera år, och jag valde aktivt andra bolag (utan att veta att de har samma princip). Sedan hittade jag FlyerTalk och blev "utbildad" och numera är jag här - men det är fortfarande skälet till att jag flyger BA till London för mitt månatliga möte och inte SAS.

SAS är dock bra att man ofta kan boka två enkelresor för i princip samma peng (plus/minus 50 kronor kanske) som en tur/retur, och detta försöker jag utnyttja de gånger jag är "tvingad" till SAS, det blir en enkel försäkring för sovmornar/ändrade planer.
 

Hall

Medlem
Javisst. Men samtidigt lär ju ursprungspostaren välja andra bolag att flyga med i framtiden. Kanske inte just den här postaren, som fått förklarat varför bolagen gör som de gör, men en vanlig resenär som inte fått förklaringen.

Nja, många kollar nog numera med google och där ger toppträffarna samma förklaring.

Själv väljer jag frekvent bort SAS av faktiskt denna anledning, en gång many moons ago fick jag ytters otrevligt bemötande i telefonen när jag försökte boka om en biljett, eller i alla fall använda hembiljetten. Detta satt i flera år, och jag valde aktivt andra bolag (utan att veta att de har samma princip). Sedan hittade jag FlyerTalk och blev "utbildad" och numera är jag här - men det är fortfarande skälet till att jag flyger BA till London för mitt månatliga möte och inte SAS.

Jämförelsen haltar. Få om några bolag låter en no-show passera på en vanlig biljett men det är en förbannad skyldighet att vara trevlig och informativ mot en kund i telefonen.

Jag har själv dock lyckats komma på en resa på 2nd-leg med ANA men det var ren tur och flickan på transferdesk var ordentligt förvånad över att allt låg kvar.
 

agehall

Medlem
Jo, det är ju ett helt annat problem. Som privatperson är man dock oftast aningen flexibel, så om priset blir 10x för att komma med samma plan så kan man oftast tänka sig att bara betala 2x och flyga en dag senare.
 

011430121

Medlem
Hösten 2011 inovember åkte jag till BKK med SAS.
Avgången till CPH var 19.00, jag var ute i god tid och åkte Swebus 16.15 från Cityterminalen, vi kom inte långt, då det var en olycka på Klarastrandsleden och vi blev sittandes i ca 15 minuter innan det släppte, sedan kom vi inte längre än Järvakrog och då var det totalstopp, det hade hänt en trafikolycka i jämnhöjd med Stora Väsby, och det var totalt stopp på E4:an! Vi satt fast i ca en timme innan det började rulla igen med snigelfart.
Vi kom till Arlanda ca 18,15 så inga problem för mig att hinna checka in i tid.
Frågade inchecknings damen om det var många som nu missat sin avgång och vad händer med deras biljetter, hon sa att vi vet om problemet med att komma ut hit idag, om det är möjligt så bokar vi om passagerarna till ett senare flyg!
Har även tänkt på detta när Arlanda Express ”fastnar” på spåret och man kommer försent till Arlanda, vad händer med biljetten om den inte är ombokningsbar?
Nu är ju detta lite annorlunda än när man försover sig.
 
Tjenare,

Försov mig nyligen och missade min fligh Arlanda - Amsterdam - Manilla.
Du har mitt medlidande. Det var några hårda ord här i tråden om att ha 2 väckarklockor och köpa en full-flexbiljett. Ja, tyvärr är dessa råd mycket användbara men inte i detta fall.
Är det bara jag som tyckte att tonen i meningarna var typ "Skyll på dig själv, din ...".:confused:
Även om de flesta här verkar ha sedeltryckning i källare som hobby;) för vanliga dödliga är inte full-flex ett alternativ då oftast köper man sina biljetter för en tiondel av fullpriset. Det är bättre att investera sparade pengar i en reseförsäkring då saker och ting händer hela tiden.
Grundreglet är aldrig erkänna att man har försovit sig, skyll på trafik, force-majore(vilket det här är). Flat-tire rule är en bra praxis, har använt det och är mycket nöjd att den finns. :) Men då måste man åka ut till flygplatsen och vara där, helst innan flygplanet har avgått eller i värsta fall landat.
Jag tycker att det har varit lite kundovänligt från bolaget att neka hjälpa överhuvudtaget. Men det är lättare att göra över telefon än på plats. Du kanske kan skriva alla detaljer, beskriva omständigheter och skicka till kundservice. Om du vill kan du ge oss också lite mer om hur det hände och om du åkte ut till flygplatsen alls innan vi släpper loss alla hundar på bolaget ;)
 

Dr. Miles

Expert
För Japan inrikes flygningar kan man ändra tid/datum utan extra kostnad när ditt transportmedel har orsakat försening. Ibland räcker det att tåget är försenat 5 minuter. (Förseningar händer inte ofta om någon inte slänger sig till spåret, vilket händer oftare i Japan än i Sverige dock...)

T ex de som använder ANAs Skip tjänst räcker det att komma till säkerhetskontrollen 15 minuter före planerad avgångstid.
 

Totopez

Medlem
För många år sedan (1998) var jag och hustrun ute på en rundresa ARN-CPH-PEK-PVG-SYD-CNS-SIN-BKK-CPH-ARN. Högst angenäm resa trots att den var i ekonomi, men det är en annan historia. På grund av lite konstig planering lyckades vi missa flighten SIN-BKK (som flögs av SAS) och bestämde oss istället för att ta landvägen upp, hälsa på en kompis i Kuala Lumpur och fortsätta till Krabi och PhiPhi och sedan flyga upp till BKK från Phuket. Vi pratade med SAS som inte hade några som helst problem med att vi inte flög den aktuella sträckan, våra hemresebiljetter från BKK var fortfarande aktiva. Antingen berodde det på att den aktuella biljetten tillät det eller så var man bara snälla.
 

guapeton

Medlem
Javisst. Men samtidigt lär ju ursprungspostaren välja andra bolag att flyga med i framtiden. Kanske inte just den här postaren, som fått förklarat varför bolagen gör som de gör, men en vanlig resenär som inte fått förklaringen.

Själv väljer jag frekvent bort SAS av faktiskt denna anledning, en gång many moons ago fick jag ytters otrevligt bemötande i telefonen när jag försökte boka om en biljett, eller i alla fall använda hembiljetten. Detta satt i flera år, och jag valde aktivt andra bolag (utan att veta att de har samma princip). Sedan hittade jag FlyerTalk och blev "utbildad" och numera är jag här - men det är fortfarande skälet till att jag flyger BA till London för mitt månatliga möte och inte SAS.

SAS är dock bra att man ofta kan boka två enkelresor för i princip samma peng (plus/minus 50 kronor kanske) som en tur/retur, och detta försöker jag utnyttja de gånger jag är "tvingad" till SAS, det blir en enkel försäkring för sovmornar/ändrade planer.


Fast SAS priser inom Europa bygger på enkelprissättningen även om man bokar en tur och retur. Omboking och avbokningsregler gäller per sträcka så att boka två enkla spelar ingen roll - förutom om man missar första sträckan.

I alla övriga fall finns möjlighet att boka om mot kostnad om man har en "Economy Fixed". Kostnaden är 500 SEK om jag minns rätt plus eventuellt nytt pris. Har man en Economy Flex så är det ingen ombokningskostnad men däremot kan man åka på ett högre pris. Särskilt om den flexbiljett man bokat från början är prisvärd och man gör ombokningen sent, vilket man ofta gör.
En businessklass biljett unrestricted får man göra vad man vill med i princip, gäller både bokningsklass D och C. Bokar man bokningsklass C kan man till och med boka av efter att flyget har avgått och få alla pengar tillbaka.
 
Toppen