Senaste nytt

Förslag till förlovningsresemål

Men SAS börjar med A340-maskinerna och de utgår från Köpenhamn, så det blir inte direkt. Dessutom kör de väl inte A340 CPH-EWR, eller?
Men varifrån utgår JacobGBG? Jag trodde han var i Göteborg och då spelar det väl mindre roll om man åker från Köpenhamn eller Stockholm?

Tja, jämställd som jag är så skulle jag hävda att det hela handlar ju om bådas våra önskningar och inte bara hur hon skulle vilja ha det. Där kryper NYC in också som är min favoritstad och det finns lite historik för henne där också.

Men idéerna kring lite mindre ställen kan helt klart vara intressanta. Tidsrymden ligger någonstans. Dec-Mars så det är stads- eller alpdestinatoner som känns mest lämpade.

Paris är förstås också en klassiker, men jag kan inte stan för fem öre.

Något sånt här upplägg har jag definitivt också gått och tänkt på.
Problemet är att vi båda har obefintlig semester kvar frma till April nästa år. Så alla förslag på att komma bort innan dess blir lite väl misstänksamma. Därför går jag lite mer på surprisevinkeln.

Men HK på 4 semesterdagar? Även i kombination med helg så känns det som det bara blir 3 heldagar.

Som en som gifte sig i Paris och älskar stan, vill jag ju gärna rekommendera den. Kultur, mat, vin och shopping - det finns en hel del party också, men då behöver man ha lite koll. Det finns otaliga gallerier, bistros, hotell etc. Missa inte att tala om att ni skall förlova er för hotellet. Och sätt ett lås på bron om ni känner för att vara riktigt turistiga ;-)

Det finns ett fantastiskt hotel som heter Alva Park en timme med bil från Barcelona. Området däromkring är verkligen inte något speciellt men hotellet är magiskt. Ägarna, ett förmöget spanskt par, har fullkomligt vräkt in all lyx man kan tänka sig. Enligt mig Europas mest påkostade hotellrum. Är man dessutom matintresserad finns det flera stjärnkrogar i området runt om kring. De har ett unikt bra spa och en härlig pool. Dessutom kan man om man vill överraska med något verkligt spektakulärt boka en privat middag i deras berömda suite 163. Gjorde det för några år sedan och det är en magisk upplevelse med åska, ljuseffekter, golvet försvinner in i väggen och man sitter helt plötsligt i en pool, avslutas med att ljuset släcks och väggarna skjuts undan för att avslöja hundratals levande fjärilar från madagaskar. Låter crazy men det är himla romantiskt och häftigt. Lyckades dessutom deala till mig att vi fick sova i sviten efter middagen. Suite 163 | Alva Park Costa Brava

Jag skrev om vistelsen på tripadvisor om du vill läsa mer WOW! Suite 163 - Recensioner - Alva Park Costa Brava - TripAdvisor

Men varifrån utgår JacobGBG? Jag trodde han var i Göteborg och då spelar det väl mindre roll om man åker från Köpenhamn eller Stockholm?

Det är korrekt att CPH är egentligen likställt med ARN för mig som Hub. I teorin även OSL även om det sitter långt inne.

Agehall har dock rätt i att det konfigurationerna inte kommer stämma såpass tidigt på 2015.

Avståndsmässigt känns NYC vettigt, inte för långt bort för det ska bli stressigt, men samtidigt tillräckligt långt bort för att det ska kännas som nåt utöver det vanliga.
NYC kan ju aldrig bli fel, men kanske lite väl förutsägbart.

Hade det bara varit nån ynka dag till så hade jag slagit till på Singapore och varför inte "couples floor" på Four Seasons.

Jag håller med Christiansson: Paris!
Utan att prata franska blev jag i brist på bättre ord förälskad i staden under en resa med familjen för några år sedan. Har sedan dess bl a bjudit fru Treo på kärleksweekend (för att fira 16-åriga bröllopsdagen i efterskott, eller bara för att :rolleyes:)där förra hösten och det är lika vackert varje gång.

Är frankofil men inte så mycket för Paris, Lyon är en tiondel så stort men minst lika trevligt och med ett enormt utbud av bra restauranger :)

Annars är jag också som flera andra inne på lite ovanliga alpställen, det är inte många som vet hur jäkla högt man kan komma upp i Europa (nr 2 och nr 1 höjdmässigt nedan);

Chamonix, enkelt att kombinera med Lyon:
Restaurant le 3842 à l'Aiguille du Midi - SERAC

annars Klein Matterhorn i Schweiz, den hösta av alla:
Restaurant Matterhorn glacier paradise : Zermatt Bergbahnen

Men du finns ju redan i världens bästa stad :) Res ingen stans utan ta in på tex. St Jörgens spa och ägna er åt varandra något dygn... Det är ju ni två som ska vara huvudsaken ett sådant tillfälle inte resan eller resmålet.

• Gilla
Reactions: Pho
Efter lite diskreta frågor till fröken fräken om en ev skidsemester nästa år så blev det avslag direkt. Hon är alldeles för frusen för sånt. Nu är det förstås inte en skidsemester som jag egentligen var ute och fiskade info kring men det gäller att läsa mellan raderna. Att jag inte har plockat up detta efter 5 års relation säger en del, vi har ju faktiskt aldrig varit på en semester till en vinterort.

Men du finns ju redan i världens bästa stad :) Res ingen stans utan ta in på tex. St Jörgens spa och ägna er åt varandra något dygn... Det är ju ni två som ska vara huvudsaken ett sådant tillfälle inte resan eller resmålet.

Haha, även om jag håller med i sak så hjälper den geografiska flykten att sätta sig i stämning. Även om vi båda älskar staden så finns det mycket associationer till vardag för att riktigt rätt känsla ska infinna sig.

@JacobGBG,
Ett annat ställe med bra standarder och servärdigheter är Kapstaden med omnejd.
Goda viner och god mat finns det gott om och ett flertal fina ställen att fria på.
Dessutom får ni ingen jetlag! :)

Toppen