Senaste nytt

Förslag på resmål – bonusbiljetter longhaul med barn

agehall

Medlem
Det är med andra ord ungefär lika farligt att åka till Norge som Californien med avseende på Zika. Florida däremot är en helt annan femma.
Jag säger inte att det är speciellt farligt, men Niels första krav var "Ingen risk för Zikavirus" och det kan man inte säga att det är. Den är extremt låg, men den är inte 0.
 

nollbit

Medlem
Japan är ju trevligt och zikafritt (såvitt jag vet). Brukar vara lätt hitta tre platser i business dit, men då får du lägga till lite poäng dock (140+140 om jag inte minns fel, för det är ingen rabatt på *A-awards för barn va?).

EDIT: Såg att du nämnde SAS Business till Tokyo i frågan. Asiana har businessplatser t/r i maj annars om du kan tänka dig två byten. Samma flighter som first nedan.

Flyger du innan barnet fyller två kan du ju annars boka F (gott om Awards till Japan [1], som är ganska trevligt i maj), så länge du kan tänka dig ha barnet i knät. Det är väl dock en säkerhetsfråga; personligen skulle jag nog helst ha mitt barn i bilbarnstol i eget säte även under 2 år om det blir oväntad turbulens.

[1] Boka Asiana First via Frankfurt och Incheon, och sen försöker du boka om till Lufthansa två veckor innan flight.
 

RickardG

Medlem
Det fetade gäller väl inte för Norge, gissar jag?
Norge var kanske ett dåligt exempel, men anser man att alla områden där dessa två arter av myggor finns innebär en risk att smittas av Zika, så faller stora delar av jorden bort. Inklusive stora delar av Europa, Japan, Australien m.fl.

Ta Italien som exempel. Precis som i Californien finns där dessa två arter av myggor, och precis som i Californien finns det smittade individer i Italien, som får viruset på annat håll eller annat sätt än myggbett.
 

Niels

Medlem
Japan är ju trevligt och zikafritt (såvitt jag vet). Brukar vara lätt hitta tre platser i business dit, men då får du lägga till lite poäng dock (140+140 om jag inte minns fel, för det är ingen rabatt på *A-awards för barn va?).

EDIT: Såg att du nämnde SAS Business till Tokyo i frågan. Asiana har businessplatser t/r i maj annars om du kan tänka dig två byten. Samma flighter som first nedan.

Flyger du innan barnet fyller två kan du ju annars boka F (gott om Awards till Japan [1], som är ganska trevligt i maj), så länge du kan tänka dig ha barnet i knät. Det är väl dock en säkerhetsfråga; personligen skulle jag nog helst ha mitt barn i bilbarnstol i eget säte även under 2 år om det blir oväntad turbulens.

[1] Boka Asiana First via Frankfurt och Incheon, och sen försöker du boka om till Lufthansa två veckor innan flight.

Hej, och tack för ditt svar! Jag är lite av en n00b i fråga (har samlat en del poäng, men inte bokat bonusbiljetter tidigare). Jag skulle gärna vilja kolla på utbudet av bonusresor med EB-poäng på t ex Asiana, ANA och dylikt, men jag får inte riktigt ordning på det. Jag har testat awards.nu, men får 0 resultat. Hur kollar jag ifall det finns tillgängliga bonusresor? Hur hittade du att Asiana har businessplatser t/r i maj? (Andra får givetvis också svara )
 

Niels

Medlem
Tack alla för era svar! Jag är ganska ny på att vara aktiv här, men nu när vi har en del EB-poäng (213k and counting) så blir det mer och mer aktuellt att förstå hur tusan jag ska hitta biljetter också (och hur jag bokar dem, förmodar jag...). Finns det någon speciell tråd om det som jag inte har hittat, månne?
 

hg1980

Medlem
Tack alla för era svar! Jag är ganska ny på att vara aktiv här, men nu när vi har en del EB-poäng (213k and counting) så blir det mer och mer aktuellt att förstå hur tusan jag ska hitta biljetter också (och hur jag bokar dem, förmodar jag...). Finns det någon speciell tråd om det som jag inte har hittat, månne?
Ta en kik i den här tråden, framförallt första posten: [Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | Sida 25 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Kort summary: Använd united.com, där kan du hitta de flesta resorna. Det som inte visas där är t ex Singapore Airlines. Men de är svåra att hitta resor med från Europa ändå, men om du t ex vill resa inom Asien med Singapore Airlines, så kan du skapa ett konto på ANA, och söka deras flighter där.
 

Niels

Medlem
Hsh, jag rekommenderar Pilanesberg nationalpark i Sydafrika ca 2-3 timmar från JNB om det gäller en kort resa (några dagar). För en lite längre resa den tiden på året i Sydafrika skulle jag välja den lite varmare provinsen KwaZulu Natal som har perfekt väder i juni (som ju är vinter där nere) med exempelvis Hluluwe-Imfolozi, St Lucia och Umhlanga Rocks som destinationer. För H-I och SL finns det oktober-mars rekommendation om Malaria-profylax, men inte den torra årstiden april-september.

Jag kollade upp KwaZulu Natal lite snabbt, och det ser ju helt fantastiskt ut! Hur tror du att det är att resa med en knapp tvååring där? Hon lär inte uppskatta safari (däremot tänker jag att när hon är äldre så ska vi absolut åka på safari, men då behöver hon vara typ 7 år gammal för att verkligen uppskatta det) och vi är inte så sugna på stadsliv, utan snarare mer lugn, vacker natur och möjligheten att låta henne gå lite själv (det vill säga inte behöva vara rädda för varje steg hon tar utan att hålla oss i handen).
 

Niels

Medlem
Hmm, är det inte så att när barnen har fyllt två år så behöver man tre biljetter? Och vouchern gäller bara för maximalt två personer? Eller har jag missat något? (har själv har liknande funderingen) :)

Någon som har bättre koll på hur det ligger till gällande vouchern fungerar? Det måste väl vara som så att för oss föräldrar blir det 2för1, och sedan att vi köper dotterns biljett för 50% av priset?
 

Niels

Medlem

Lust att utveckla?

Antingen menar du "Nej, ingen har bättre koll på hur det fungerar" (osannolikt), eller så menar du "Nej, det blir inte 2för1 för föräldrarna" eller "Nej, ni kan inte köpa dotterns biljett för 50% av priset" eller "Nej, en kombination", och alla svar upplever jag att jag skulle behöva ett längre svar på för att förstå.
 
Toppen