hasselbacken
New member
Lagunitas på SFO-flygningar och Rebel Brewery på ORD.... Det hade varit kanon!
Rebel vore grymt, deras ipa (anti hero eller vad den heter) är grym. Tror dock det är mer troligt att Goose Island skulle finnas till och från ORD.Hasselbacken skrev:Lagunitas på SFO-flygningar och Rebel Brewery på ORD.... Det hade varit kanon!Klicka för att utvidga...
Bra talat. Danska ex-CPH, svenska ex-ARN och norska ex-OSL. Ger en lokal prägel. Överlag borde det även gälla för vin och sprit ombord. Vin är väl svårt men det finns ju helt OK eiswein (tänker primärt på Blaxsta) och på spritfronten finns det ju mycket bra. Därtill borde ostbrickan vara skandinavisk.Canadien skrev:Jag tycker det finns tillräckligt bra skandinaviska mikroöl så skulle hellre se det än amerikanska. Också roligare för utländska resande att kunna prova skandinavisk öl.Klicka för att utvidga...
Så kan det säkert vara men det finns goda skäl att uppmärksamma det skandinaviska på ett flygbolag som stoltserar med att vara skandinaviskt. Jag finner det märkligt att man serverar franskt dessertvin när det finns alldeles utmärkta skandinaviska substitut. Likaledes förefaller det onödigt att servera amerikansk öl ombord när man har fullgoda skandinaviska alternativ. Det är ju ett sätt att utmärka sig på det sätt SAS idag vill göra.palmen skrev:Amerikanarna gör så mycket bättre öl än vad vi gör i Sverige tyvärrKlicka för att utvidga...
Absolut ska det skandinaviska promotas, men det skadar inte att ha lite flera val i min mening. En sak man får tänka på är dock att vi brukar vara rätt duktiga på att klaga på att SAS har specialkonfig på allt med allt vad det innebär, det kanske borde gälla menyn också att den inte innehåller allt för mycket olika saker beroende på varifrån flyget startar. För min del får det dock gärna finnas microöl från båed Sverige, Norge och Danmark ombord på varje flygning. En lager, en ipa/apa/pa samt en "special-öl" som kan vara olika beroende på säsong.Agö skrev:Så kan det säkert vara men det finns goda skäl att uppmärksamma det skandinaviska på ett flygbolag som stoltserar med att vara skandinaviskt. Jag finner det märkligt att man serverar franskt dessertvin när det finns alldeles utmärkta skandinaviska substitut. Likaledes förefaller det onödigt att servera amerikansk öl ombord när man har fullgoda skandinaviska alternativ. Det är ju ett sätt att utmärka sig på det sätt SAS idag vill göra.Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Amerikanarna gör så mycket bättre öl än vad vi gör i Sverige tyvärr, även om en hel del bra grejer börjar produceras nu åtminstone.Klicka för att utvidga...
Bra förslag. Och egentligen är det väl inte svårare än att man kör rullande kvartalsvis om det fungerar med logistiken. Min poäng är framförallt att det finns många goda skäl att premiera det skandinaviska ombord på ett skandinaviskt bolag. Gräset är definitivt inte alltid grönare på andra sidan.palmen skrev:Absolut ska det skandinaviska promotas, men det skadar inte att ha lite flera val i min mening. En sak man får tänka på är dock att vi brukar vara rätt duktiga på att klaga på att SAS har specialkonfig på allt med allt vad det innebär, det kanske borde gälla menyn också att den inte innehåller allt för mycket olika saker beroende på varifrån flyget startar. För min del får det dock gärna finnas microöl från båed Sverige, Norge och Danmark ombord på varje flygning. En lager, en ipa/apa/pa samt en "special-öl" som kan vara olika beroende på säsong.Klicka för att utvidga...
Det blir fint när doften av Havarti sprider sig i kabinen...Agö skrev:Därtill borde ostbrickan vara skandinavisk.Klicka för att utvidga...
Helt klart finns det skandinavisk öl som är tillräckligt bra för att servera ombord, däremot finns det väldigt få öl som är "världsklass" medan det i USA finns en uppsjö av sådan öl. Man behöver kanske inte sträva efter världsklass utan nöja sig med bra craftbeer. Jag tror dock att det finns de som skulle kunna välja SAS på en flygning om de har bra öl, många väljer ju Norwegian enbart för att det finns wifi ombord.flybob skrev:Det må vara möjligt, det är ju trots allt ett något större land där mikrobryggeri-scenen har existerat längre, men det är knappast så illa i Sverige att man inte skulle kunna servera idel svensk (eller skandinavisk beroende på avreseort), god öl på SAS flygningar. Det isolerat kanske inte får någon att välja SAS, men det skulle klart bidra positivt till det skandinaviska konceptet. Varför inte ett konstant skiftande urval med skandinavisk, 'limited edition' mikrobryggeri-öl kombinerat med möjlighet att köpa några flaskor shopen ombord?Tycker överlag att det serveras alldeles för dåligt med goda öl ombord flygplan.Klicka för att utvidga...
Att ha öl kvartalsvis tror jag blir svårt, det är inte helt lätt att beräkna åtgången av ölen ombord så det behöver finnas ett lager som täcker alla 3 månader utan att det blir för mycket kvar efteråt. Om man istället har två standardöl som alltid finns så blir det lättare att ha koll på lagret och när ny öl behöver produceras. Specialöl blir dock betydligt svårare att beräkna, inte jättemånga trots allt som skulle välja att köpa en sådan öl ombord.Agö skrev:Bra förslag. Och egentligen är det väl inte svårare än att man kör rullande kvartalsvis om det fungerar med logistiken. Min poäng är framförallt att det finns många goda skäl att premiera det skandinaviska ombord på ett skandinaviskt bolag. Gräset är definitivt inte alltid grönare på andra sidan.Klicka för att utvidga...
Kanske lite samarbete med Närke Kulturbryggeri, både dom och Mikkeller håller världsklass tycker iallafall jag.palmen skrev:Helt klart finns det skandinavisk öl som är tillräckligt bra för att servera ombord, däremot finns det väldigt få öl som är "världsklass" medan det i USA finns en uppsjö av sådan öl. Man behöver kanske inte sträva efter världsklass utan nöja sig medbracraftbeer. Jag tror dock att det finns de som skulle kunna välja SAS på en flygning om de har bra öl, många väljer ju Norwegian enbart för att det finns wifi ombord.Att få köpa några burkar med öl ombord tycker jag är en utmärkt idé, flaskor är jag lite mer tveksam till, de tar betydligt mer plats och väger mycket mer, blir ju en högre kostnad att frakta runt det jämfört med burkar. Det hade varit trevligt om man kunde köpa ett 3-pack med Mikkeller ombord när de hade Wit, Red Lager, och APA ombord. 150 kronor för ett trepack med "only for SAS beer" skulle i alla fall jag köpa för att testa.Att ha öl kvartalsvis tror jag blir svårt, det är inte helt lätt att beräkna åtgången av ölen ombord så det behöver finnas ett lager som täcker alla 3 månader utan att det blir för mycket kvar efteråt. Om man istället har två standardöl som alltid finns så blir det lättare att ha koll på lagret och när ny öl behöver produceras. Specialöl blir dock betydligt svårare att beräkna, inte jättemånga trots allt som skulle välja att köpa en sådan öl ombord.Klicka för att utvidga...
Har mig veterligen inte druckit något från Närke Kulturbryggeri, Mikkeller har jag däremot svårt för rent generellt med all "konstig" öl de gör. Däremot så är deras APA de hade ombord på SAS världsklass och den nya Pale Ale som finns nu är också helt ok. Mikkeller är ju även välkända i större delan av världen där folk dricker craftbeer så tror helt klart på att det är en bra produkt att ha ombord även om jag gärna skulle så något annat.flum skrev:Kanske lite samarbete med Närke Kulturbryggeri, både dom och Mikkeller håller världsklass tycker iallafall jag.Klicka för att utvidga...
Precis. Logistiken kan sätta stopp för det. Därtill tror jag att många alltjämt föredrar en Carlsberg så utgår ifrån att sådan öl blir kvar i sortimentet.palmen skrev:Att ha öl kvartalsvis tror jag blir svårt, det är inte helt lätt att beräkna åtgången av ölen ombord så det behöver finnas ett lager som täcker alla 3 månader utan att det blir för mycket kvar efteråt. Om man istället har två standardöl som alltid finns så blir det lättare att ha koll på lagret och när ny öl behöver produceras. Specialöl blir dock betydligt svårare att beräkna, inte jättemånga trots allt som skulle välja att köpa en sådan öl ombord.Klicka för att utvidga...