Senaste nytt

Förslag på hur man enklast når "fasttrack-nivå" inför Finnair flight

Jag är sedan länge trogen Eurobonus-resenär men ska nu ut på en lång flight med Finnair och inser att jag då inte har tillgång till fasttracken... vilket är aningen irriterande.

Tips hur man enklast uppnår den nivån vore mycket tacksamt.

Om du är EBG eller högre kan du matcha mot Topbonus, de är snabba och smidiga. Sen är jag dock inte 100 på om du får fast frack med OW Sapphire hos finnarna.

Om du är EBG eller högre kan du matcha mot Topbonus, de är snabba och smidiga. Sen är jag dock inte 100 på om du får fast frack med OW Sapphire hos finnarna.

AirBerlin Topbonus Gold ger inte tillgång till Fast Track.

Flyger @johannorrman Finnair Business class, ger detta tillgång till Fast Tracken på Vanda

Security check | Helsinki-Vantaa airport | Information and services | Finnair

When you start your journey at Helsinki Airport, you are allowed to use the Priority Security lane if

• you have bought a Finnair Business, Business Saver or Pro ticket OR
  • you are a Finnair Plus Platinum, Gold or Silver member and you’re travelling on a Finnair marketed flight (the flight number on your ticket begins with an AY-code).

Fast Track - priority security clearance, best loyalty programs kan du se vem som har tillgång med Fast Track/Priorty Security lane som OW Emerald på Helsingfors Vanda och andra flygplatser.

Finnair, American Airlines och Japan Airlines är de som ger access som One World Emerald (AirBerlin är inte med där och TopBonus Gold räknas som OW Sapphire, inte Emerald - vilket inte hade hjälpt ändå, då TopBonus Platinum inte heller ger access till Fast Track/Priorty Security lane på Vanda)

Last edited:
Det er så faktisk meget sjældent jeg har oplevet særlig kø i Helsinki... De har en security på overetagen hvor der plejer at være nul kø samtidig med at der kan være lang kø nede. Eneste ulempe er at du skal gå op af en trappe - og så ned igen. OW Sapphire giver adgang til Finnar Lounge hvor du så kan fordrive ventetiden.

Jag antar att du reser från Sverige och skall vidare via Helsingfors? Upplever att det inte är så stora problem med köer vare sig på Arlanda Terminal 2 eller Landvetter. Reser du från Köpenhamn har jag viss förståelse för frågan baserat på andra trådar här på forumet.

Jag antar att du reser från Sverige och skall vidare via Helsingfors? Upplever att det inte är så stora problem med köer vare sig på Arlanda Terminal 2 eller Landvetter. Reser du från Köpenhamn har jag viss förståelse för frågan baserat på andra trådar här på forumet.

Yes, reser från Arlanda. Senaste gångerna jag rest från just T2 har jag uppfattat köerna som enerverande. Kanske beror på dålig planering...

Tack.

Visst finns det gånger med långa köer i terminal 2 men jag upplever oftare att det inte ens är värt att nyttja "fast tracken" (beroende på tidpunkt givetvis). Då reser jag oftast off-peak skall tilläggas.

Toppen