Senaste nytt

Försening på grund av missad anslutning. Vems fel? Kompensation?

Nej, det var inte vad jag skrev. Men, som jag påpekat, det här är inte ett problem eftersom det är så få som drabbas. Hur många trådar om detta hittar du tex här och på FlyerTalk? Inte speciellt många skulle jag säga.
Well...

Lär ändå inte lösa problemet 100%.

Att införa någon slags fast track för alla som har ont om tid löser inga problem.

Problemet kanske inte är stort, även om antalet trådar kanske inte är den bästa måttstocken, men det finns där. Varför måste allt vara så svart eller vitt? Kan vi inte enas om att det är ett problem i viss utsträckning och att det kan finnas lösningar som inte förlänger MCT?

Det låter nästan på vissa som att det skulle vara självklart att man själv får köpa en ny biljett om man missar ett anslutande flyg även om hela bokningen gjorts via ex. SAS hemsida?

Problemet kanske inte är stort, även om antalet trådar kanske inte är den bästa måttstocken, men det finns där. Varför måste allt vara så svart eller vitt? Kan vi inte enas om att det är ett problem i viss utsträckning och att det kan finnas lösningar som inte förlänger MCT?
Jag tror inte att @agehall påstår att problemet inte finns, men det är nog försumbar antal/andel i statistiken. Annars hade flygplatsen och/eller flygbolagen hade sett till att ändra MCT.

Last edited:
Är det egentligen ett problem ?
Vissa oförutsedda saker kommer alltid att inträffa. Ibland drabbas man i form av ombokning till senare flight. Ibland händer något annat.
Verkligheten är riktigt stygg mot oss ibland. Och jag tar själv för vana att åka en dag före jag skulle behöva, om jag har ett mycket viktigt möte att passa. Allt för att inte det oförutsedda skall hoppa på mig och ställa till det.

T S - fick omaket att bli ombokad och kom fram senare än man önskade. Men vad skulle flygbolaget kunna gjort annorlunda om man inte hinner med och orsaken inte beror på flygbolaget ?
Jag fick ingen ombokning utan fick betala en ny biljett med senare flight. Vilket inte var riktigt riktigt.
I båda fallen bokades biljetten direkt med flygbolagen från A - B.

Anser att Virgin tagit sitt ansvar fullt ut. Vilket inte SAS gjorde i mitt fall.

Det finns väl en fast track på Schiphol väl? Från non-schengen till Schengen. Den brukar inte vara speciellt snabb dock. Har nästan missat min connection en gång trots att jag använde den.
Jo det stämmer att de haft det, numera så har de ju flyttat på säkerhetskontrollen så att det bara är passkontrollen kvar där den var tidigare.
Men den fasttracken användes väl utav SkyTeam Elite och korta connections, vilket innebar att det ofta var ganska många i den kön.

Nu har du fel uppfattning om vad MCT är. Det är INTE en tid som garanterar att man klarar av ett byte - det är den tid flygbolaget kräver att man har vid ett byte för att de ska sälja en genomgående biljett och därmed ta ansvar och boka om en när sådant här händer. Därför kan man aldrig säga att MCT "inte är korrekt".

Inte om du har allt på en genomgående biljett med giltiga byten med avseende på MCT - då blir du ombokad oavsett vad du missar flighten. Iaf så länge det inte beror på egen dumhet.

Behöver båda vara uppfyllda för att bli ombokad, dvs om jag har en genomgående biljett men som inte klarar MCT, kommer jag bli ombokad utan kostnad eller är det mitt problem om jag missar anslutningen?
Jag tror de gjorde någon form av override vid bokningen då det var knappt över MCT, men jag vet inte om det är de eller jag som tar risken. Om det är jag så vill jag boka om, men annars inte.

Toppen