Senaste nytt

Försening på grund av missad anslutning. Vems fel? Kompensation?

Även om en åtgärd inte löser 100% av ett problem kan den ändå vara värd att genomföra. Flygplatser skulle kunna ha kvar en rimlig MCT och färre skulle bli ombokade.

Det bästa vore nog någon typ av fast track genom security för de som kan visa upp en genomgående biljett med kort tid för byte, då skulle flygplatserna kunna hålla MCT även vid toppar i kösystemen.

Ja, en riktig fast-fast track skulle vara bra på större flygplatser.

Även om en åtgärd inte löser 100% av ett problem kan den ändå vara värd att genomföra. Flygplatser skulle kunna ha kvar en rimlig MCT och färre skulle bli ombokade.

Som någon redan har nämnt så är det inte en bra ide. Ökar du MCTn så får det bara som följd att du blir bokat på den senare flighten automatiskt istället för den tidigare som du på förhand antagligen hinner till.

Är det något som ska göras så är det att flygbolagen bör informera vid bokning om att det finns en hyfsad risk att man missar sin connection när man ligger nära MCTn och att du i sådana fall kommer bli ombokad på en senare flight. På så vis vet alla vad som gäller och ingen behöver bli besviken.

Du kanske missförstod det jag skrev. Om man inför fast track kan flygplatserna ha kvar nuvarande MCT, men fler hinner med korta anslutningar. Alla nöjda.

Det finns väl en fast track på Schiphol väl? Från non-schengen till Schengen. Den brukar inte vara speciellt snabb dock. Har nästan missat min connection en gång trots att jag använde den.

Du kanske missförstod det jag skrev. Om man inför fast track kan flygplatserna ha kvar nuvarande MCT, men fler hinner med korta anslutningar. Alla nöjda.

Nej, jag håller inte med. Att införa någon slags fast track för alla som har ont om tid löser inga problem.

Men, grundfrågan här är ju "Hur många drabbas egentligen?". Det är väldigt få man hör talas om som missar sina flighter när de har bokat resor där alla byten har giltig MCT. Om det här var ett stort problem på en flygplats, så skulle de öka MCT där.

Tja, smaken är som baken :) och vi har väl helt enkelt olika åsikt! Först säger du att fast track inte löser 100% av alla problem och där är vi överens. Nu har du dragit det till att fast track löser 0% av alla problem och på den punkten är vi inte överens ;)

Nej, det var inte vad jag skrev. Men, som jag påpekat, det här är inte ett problem eftersom det är så få som drabbas. Hur många trådar om detta hittar du tex här och på FlyerTalk? Inte speciellt många skulle jag säga.

Just på ORD har de ju implementerat en speciell transit-immigration + tull för de som reser med endast handbagage, den är dock lätt att missa om man inte håller ögonen öppna.

Just på ORD har de ju implementerat en speciell transit-immigration + tull för de som reser med endast handbagage, den är dock lätt att missa om man inte håller ögonen öppna.

Den är inte speciell för transit - går utmärkt att köra den om man ska stanna i Chicago också...

Toppen