Hej, har försökt hitta svar min fråga i tidigare trådar men lyckas inte. På resa mellan Östersund och Gdansk med SAS via ARN och CPH försenades vårt incheckade bagage (3 kollin) med ca 24 h. Nödvändiga kläder och hygienartiklar till sällskapet (familjen ESNZ = 2 vuxna, 1 barn och 1 infant) köptes in - höll kostnader rimliga (ca 1500 per pers) och verkligen inga lyxartiklar. Claim till SAS vid hemkomst som inom en dag (bra där SAS!) svarar att de ersätter utläggen så fort kvitton mejlas in (de laddades tydligen inte upp i feedback-formuläret på sas.se). När SAS får kvitton ändrar de sig och drar av ca 25 % av yrkad ersättning med hänvisning till Montrealkonventionen artikel 22 och motiveringen att det rör sig om artiklar med "bestående monetära värden". Kan dock inte förstå hur de kan få vanliga vardagskläder från H&M samt blöjor och tandborstar m.m. att bestå i värde någon längre tid? Någon som har erfarenhet av liknande "avdrag" eller någon som kan Montrealkonventionen som kan ge tips? Är EBG och flög i Go (M-klass). Tack på förhand.