Senaste nytt

Försenat bagage med Lufthansa

palmen

Moderator
Faller det inte under flygbolagets ansvar gentemot kund? Sen att de i sin tur kan kräva ersättning från sin underleverantörär ju solklart i detta fall.

Ingen aning om hur juridiken ser ut, ungefär som när de körde in en truck i ett flygplan som inte kom iväg, hur ska flygbolaget rå för vad de gör nere på plattan?
Och hur planet kunde bli 1h45m sent pga bagagelastare? Vägrade de lasta ur planet när det ankom eller lasta när det skulle iväg, eller varför denna försening?
 
Det är personalen som lastar flygplanet som även är start ledare(säkerställer att kaptenen kan starta motorerna) och kör traktorn som pushar ut planet från gate med.
Stannar den personalen hemma finns det ingen som utför dessa nödvändiga uppgifter så planet kan lämna gate.
 

thh

Medlem
Ingen aning om hur juridiken ser ut, ungefär som när de körde in en truck i ett flygplan som inte kom iväg, hur ska flygbolaget rå för vad de gör nere på plattan?
Och hur planet kunde bli 1h45m sent pga bagagelastare? Vägrade de lasta ur planet när det ankom eller lasta när det skulle iväg, eller varför denna försening?

Jag kan tänka mig att strejk inte täcks men sjukskrivningar borde täckas då flygvärdinnor borde bli sjuka ofta nog för att man ska ha ett system för att täcka det. Det är knappast något som händer var hundrade år utan troligen dagligen för LH (som ändå är ett stort bolag)?
 

palmen

Moderator
Jag kan tänka mig att strejk inte täcks men sjukskrivningar borde täckas då flygvärdinnor borde bli sjuka ofta nog för att man ska ha ett system för att täcka det. Det är knappast något som händer var hundrade år utan troligen dagligen för LH (som ändå är ett stort bolag)?

LH och alla andra bolag har backup för att piloter eller öviga i cabin crew inte kan jobba pga sjukdom eller annan orsak. Men om 25% av alla cabin crew sjukskriver sig samma dag så kommer man behöva ställa in flygningar pga det, så stor backup har man inte att man klarar massfrånvaro från en dag till en annan.
Vet inte hur alla flygbolag gör men om jag kommer ihåg rätt om BA så har de 3 olika typer av "beredskap" där cabin crew inte jobbar men måste infinna sig på arbetet inom X antal timmar. Har för mig att det handlar om inom 1 timme, 8 timmar, 24 timmar. Har man den kortaste tiden (1 timme) så bor man på hotell på flygplatsen och ska vara redo att direkt börja jobba.

Nu var det som sagt inte LHs personal på planet som sjukskrev sig utan de som jobbar på flygplatsen. Ingen aning om hur många som sjukskrev sig (eller vad de nu gjorde) men tillräckligt för att flertalet flyg skulle bli försenade, knappast enbart LH som blev försenade pga detta.
 

JoelG

Medlem
Rest hemåt i business från Buenos Aires till Stockholm via Frankfurt med Lufthansa. I Frankfurt kunde jag se att via att jag hade airtag i min väska att den var vid planet. Sedan verkar det som att de lastar av bagage pga full flygning och så lämnades åtminstone mitt bagage som var märkt med priority tag kvar på Frankfurt.

Lufthansa gjorde ett bra jobb genom att de bokade om bagaget redan när jag var i luften men skadan är ju skedd. Detta är min hemresa så någon ersättning från försäkringsbolag osv kommer jag ju inte få.

Men, är det någon annan här som drivit ett case för att få goodwillersättning när Lufthansa aktivt tagit ut och lämnat business class bagage istället för economy bagage först. Såklart jag vill alla bagage ska komma fram men tänker ändå att är det några bagage som bör vara kvar är business classresenärers bagage.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Rest hemåt i business från Buenos Aires till Stockholm via Frankfurt med Lufthansa. I Frankfurt kunde jag se att via att jag hade airtag i min väska att den var vid planet. Sedan verkar det som att de lastar av bagage pga full flygning och så lämnades åtminstone mitt bagage som var märkt med priority tag kvar på Frankfurt.

Lufthansa gjorde ett bra jobb genom att de bokade om bagaget redan när jag var i luften men skadan är ju skedd. Detta är min hemresa så någon ersättning från försäkringsbolag osv kommer jag ju inte få.

Men, är det någon annan här som drivit ett case för att få goodwillersättning när Lufthansa aktivt tagit ut och lämnat business class bagage istället för economy bagage först. Såklart jag vill alla bagage ska komma fram men tänker ändå att är det några bagage som bör vara kvar är business classresenärers bagage.

Slösa inte tid på det. Har fått mitt bagage avlastat fler gånger än jag kan räkna. Priotaggar är inte värda pappret de är tryckta på. Lufthansa är inte heller ett goodwillbolag.
 
Toppen