Senaste nytt

Försenat bagage Award

Buffon

Medlem
Arlanda-Frankfurt Lufthansa
Frankfurt-Mumbai Lufthansa
Mumbai - Bangkok thai

Bokat resan för 2 personer med SAS EuroBonus. Vi är 2h sena till Mumbai och vi hinner precis med sista flyget men det gör inte bagaget. Vi saknar nu 4 väskor.
Vad har jag för rättigheter? Har betalat skatter med Amex Elite för flyget, det är Lufthansa som är sena till Mumbai men det är ju thai som inte har väskorna med sig?
Hur mycket har jag rätt till och vilka ska jag vända mig till?
 
  • Gilla
Reactions: Gus



Finns säkert mer under https://www.businessclass.com/forum/search/59380/?q=försenat+bagage&c[title_only]=1&o=date
 
Arlanda-Frankfurt Lufthansa
Frankfurt-Mumbai Lufthansa
Mumbai - Bangkok thai

Bokat resan för 2 personer med SAS EuroBonus. Vi är 2h sena till Mumbai och vi hinner precis med sista flyget men det gör inte bagaget. Vi saknar nu 4 väskor.
Vad har jag för rättigheter? Har betalat skatter med Amex Elite för flyget, det är Lufthansa som är sena till Mumbai men det är ju thai som inte har väskorna med sig?
Hur mycket har jag rätt till och vilka ska jag vända mig till?

Du vänder dig till Thai. Exakt vad du har rätt till är inte specifikt, men vanligtvis får du skaffa det nödvändigaste som ersätts av flygbolaget. Se deras hemsida.

Omfattas du av fler försäkringar, typ kort eller hemförsäkring så får du läsa deras villkor för att se om det finns någon hjälp där. Kom ihåg att hela resan måste ha betalts med ditt Amex-kort om du ska använda den försäkringen, alltså flyg, hotell, aktiviteter etc.
 
Kom ihåg att hela resan måste ha betalts med ditt Amex-kort om du ska använda den försäkringen, alltså flyg, hotell, aktiviteter etc.
Nja, senast jag behövde använda mig av AMEX-försäkringen för försenat baggage så räckte det att jag bevisade att flygresan var betald med AMEX-kortet och kunde peka ut transaktionen på kortet. De frågade inte om hotell och hyrbilstransaktioner t.ex. AMEX vet liksom inte vilka kostnader du haft för en resa eller vad kostnaden borde varit och kan därmed bevisa att du minsann inte betalat dina resekostnader med AMEX. Men om du vill få ersättning för förlorat baggage så det rätt enkelt för AMEX att fråga efter betalningstransaktionen för flygresan.
 
Nja, senast jag behövde använda mig av AMEX-försäkringen för försenat baggage så räckte det att jag bevisade att flygresan var betald med AMEX-kortet och kunde peka ut transaktionen på kortet. De frågade inte om hotell och hyrbilstransaktioner t.ex. AMEX vet liksom inte vilka kostnader du haft för en resa eller vad kostnaden borde varit och kan därmed bevisa att du minsann inte betalat dina resekostnader med AMEX. Men om du vill få ersättning för förlorat baggage så det rätt enkelt för AMEX att fråga efter betalningstransaktionen för flygresan.

Det var tur för dig.

Men det är ingenting som backas upp i försäkringsvillkoren.
 
Det var tur för dig.

Men det är ingenting som backas upp i försäkringsvillkoren.
Jo. Enligt villkoren i reseförsäkringen står det under punkt 2.

"Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning."

Det är alltså olika krav om du betalat resan med cash eller bonuspoäng. Och vid cash är det inte hela resan som måste betalas med Amex utan endast 75 %.

@Buffon Har du ett SAS MasterCard? I så fall får du ersättning därifrån också, även fast du inte spenderat ett öre på det kortet i samband med resan.

Kolla även upp din hemförsäkring. Om man har utökat reseskydd så får man ofta ersättning med en schablon per kolli som är förenat.

Det viktigaste är att du skaffar en PIR-rapport.
 
Ja, absolut.
Jo. Enligt villkoren i reseförsäkringen står det under punkt 2.

"Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning."

Det är alltså olika krav om du betalat resan med cash eller bonuspoäng. Och vid cash är det inte hela resan som måste betalas med Amex utan endast 75 %.
Nja, alltså du kan inte läsa en mening och sen helt ignorera meningen som kom innan.

För att försäkringen ska täcka ska du alltså ha betalt resan 75% med eurobonus eller ditt amexkort. Resan definieras som hotell, flygresa, aktiviteter etc. Du kan teoretiskt sätt alltså även boka hotell eller annat med dina Eurobonuspoäng om du tycker det är bra.

Det innebär alltså att om du betalt resan med poäng, och sen ditt boende och aktivitet med Amex så räknas de poängen du köpte resan för in i den procentandel som gör att du kvalificerar dig för försäkringen.

Men du måste fortfarande fylla kravet på att 75% ska vara betalt med antingen Amex och poäng.

Detta har stött och blötts i forumet ganska mycket i diverse trådar där folk skriver om sina erfarenheter.

Och nej, Amex kan inte kolla att du betalt alla utgifter med Amex, men de kan be dig redogöra för dem. Kan du inte det blir du nekad ersättning om det är rimligt för dem att anta att du haft andra utgifter.
 
Det var tur för dig.

Men det är ingenting som backas upp i försäkringsvillkoren.
Nej, det var inte tur. AMEX följde bara den process som gäller för försenat baggage. Det är riktigt att i punkt 1.2 i försäkringsvillkoren står det ”Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus
American Express Elite Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.
”.

Men om du sedan läser längre ner i villkoren under punkt 3. Reklamationsärenden och läser texten ”Den försäkrade ska till den skriftliga skadeanmälan bifoga uppgifter enligt nedan för att möjliggöra en ändamålsenlig handläggning av skadeärendet.” och sedan går ned till rutan Förseningsskydd (inkluderar baggageförsening) så ser du att de dokument som behövs skickas in för att AMEX skall kunna handlägga ärendet är följande:

• Färdbiljett
• Bekräftelse från kollektivtrafiksoperatör om försening, inställning, eller missad anslutning samt överbokning
• Bekräftelse från flygbolag (Property Irregularity Report), inklusive information om bagagets returdatum
• Underlag dvs kvitto i original för inköp som gjorts med den försäkrades SAS EuroBonus American Express Elite Card
• Om den försäkrade inte är kortmedlem och har betalat på annat sätt skall kvitto i original bifogas som styrker inköp
• Underlag från ansvarig organisation som beskriver förseningens orsak och omfattning om den försäkrade missar sin avgång


Mao. ingen indikering på att du skall skicka in samtliga utgifter du haft för resan så att AMEX kan kontrollera att du verkligen har betalat 75% av din resa med AMEX utan det är färdbiljetten som efterfrågas och inte om jag har betalat mitt hotell på resan med AMEX.

Det som står inom parentes i punkt 1.2. är exempel på resekostnader men om du läser dokumentationskraven under 3. Reklamationsärenden så ser du att kraven varierar beroende på typ av ärende.

Det du säger t.ex. stämmer om du tittar i rutan Avboka, skjuta upp och avbryta resa där det framgår att du skall skicka in outnyttjade biljetter och avbokningsbekräftelser från leverantörer etc. vilka vi får anta måste vara betalda med ditt AMEX för att du skall få ersättning.

Så om man läser dokumentationskraven i villkoren är det färdbiljett som räcker för baggageförsening och inte samtliga utgifter annars hade detta framgått i dokumentationskraven.
 
Nej, det var inte tur. AMEX följde bara den process som gäller för försenat baggage. Det är riktigt att i punkt 1.2 i försäkringsvillkoren står det ”Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus
American Express Elite Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.
”.

Men om du sedan läser längre ner i villkoren under punkt 3. Reklamationsärenden och läser texten ”Den försäkrade ska till den skriftliga skadeanmälan bifoga uppgifter enligt nedan för att möjliggöra en ändamålsenlig handläggning av skadeärendet.” och sedan går ned till rutan Förseningsskydd (inkluderar baggageförsening) så ser du att de dokument som behövs skickas in för att AMEX skall kunna handlägga ärendet är följande:

• Färdbiljett
• Bekräftelse från kollektivtrafiksoperatör om försening, inställning, eller missad anslutning samt överbokning
• Bekräftelse från flygbolag (Property Irregularity Report), inklusive information om bagagets returdatum
• Underlag dvs kvitto i original för inköp som gjorts med den försäkrades SAS EuroBonus American Express Elite Card
• Om den försäkrade inte är kortmedlem och har betalat på annat sätt skall kvitto i original bifogas som styrker inköp
• Underlag från ansvarig organisation som beskriver förseningens orsak och omfattning om den försäkrade missar sin avgång


Mao. ingen indikering på att du skall skicka in samtliga utgifter du haft för resan så att AMEX kan kontrollera att du verkligen har betalat 75% av din resa med AMEX utan det är färdbiljetten som efterfrågas och inte om jag har betalat mitt hotell på resan med AMEX.

Det som står inom parentes i punkt 1.2. är exempel på resekostnader men om du läser dokumentationskraven under 3. Reklamationsärenden så ser du att kraven varierar beroende på typ av ärende.

Det du säger t.ex. stämmer om du tittar i rutan Avboka, skjuta upp och avbryta resa där det framgår att du skall skicka in outnyttjade biljetter och avbokningsbekräftelser från leverantörer etc. vilka vi får anta måste vara betalda med ditt AMEX för att du skall få ersättning.

Så om man läser dokumentationskraven i villkoren är det färdbiljett som räcker för baggageförsening och inte samtliga utgifter annars hade detta framgått i dokumentationskraven.
Väldigt bra förklarat. :)
 
Toppen