Nej, det var inte tur. AMEX följde bara den process som gäller för försenat baggage. Det är riktigt att i punkt 1.2 i försäkringsvillkoren står det ”Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus
American Express Elite Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.”.
Men om du sedan läser längre ner i villkoren under punkt 3. Reklamationsärenden och läser texten ”Den försäkrade ska till den skriftliga skadeanmälan bifoga uppgifter enligt nedan för att möjliggöra en ändamålsenlig handläggning av skadeärendet.” och sedan går ned till rutan Förseningsskydd (inkluderar baggageförsening) så ser du att de dokument som behövs skickas in för att AMEX skall kunna handlägga ärendet är följande:
• Färdbiljett
• Bekräftelse från kollektivtrafiksoperatör om försening, inställning, eller missad anslutning samt överbokning
• Bekräftelse från flygbolag (Property Irregularity Report), inklusive information om bagagets returdatum
• Underlag dvs kvitto i original för inköp som gjorts med den försäkrades SAS EuroBonus American Express Elite Card
• Om den försäkrade inte är kortmedlem och har betalat på annat sätt skall kvitto i original bifogas som styrker inköp
• Underlag från ansvarig organisation som beskriver förseningens orsak och omfattning om den försäkrade missar sin avgång
Mao. ingen indikering på att du skall skicka in samtliga utgifter du haft för resan så att AMEX kan kontrollera att du verkligen har betalat 75% av din resa med AMEX utan det är färdbiljetten som efterfrågas och inte om jag har betalat mitt hotell på resan med AMEX.
Det som står inom parentes i punkt 1.2. är exempel på resekostnader men om du läser dokumentationskraven under 3. Reklamationsärenden så ser du att kraven varierar beroende på typ av ärende.
Det du säger t.ex. stämmer om du tittar i rutan Avboka, skjuta upp och avbryta resa där det framgår att du skall skicka in outnyttjade biljetter och avbokningsbekräftelser från leverantörer etc. vilka vi får anta måste vara betalda med ditt AMEX för att du skall få ersättning.
Så om man läser dokumentationskraven i villkoren är det färdbiljett som räcker för baggageförsening och inte samtliga utgifter annars hade detta framgått i dokumentationskraven.