Senaste nytt

Försenad till lång mellanlandningsdestination?

Hur gör man då om man t ex reser till London över dagen, har man ingen förseningskompensation till London om morgonflyget blir sent med 6h men man ändå hinner med sitt kvällsflyg hem?
Då är det ju en returresa och inte samma situation som beskrivits ovan.
Räcker ju med att ändra till att man flyger till London över dagen men tex ut från Arlanda och tillbaka till Köpenhamn, nästa dag i Köpenhamn och sedan tillbaka till Arlanda. En inte direkt ovanlig snurra, och den blir ju totalt förstörd om man tappar 6 timmar enligt exemplet.
 
Räcker ju med att ändra till att man flyger till London över dagen men tex ut från Arlanda och tillbaka till Köpenhamn, nästa dag i Köpenhamn och sedan tillbaka till Arlanda. En inte direkt ovanlig snurra, och den blir ju totalt förstörd om man tappar 6 timmar enligt exemplet.

Om jag förstår det rätt kan du inte boka den resan på en biljett, och vara garanterad att få din tid i London (eller förseningsersättning). Då måste du boka Arlanda-London, och sen London-Köpenhamn som en separat resa.
 
Räcker ju med att ändra till att man flyger till London över dagen men tex ut från Arlanda och tillbaka till Köpenhamn, nästa dag i Köpenhamn och sedan tillbaka till Arlanda. En inte direkt ovanlig snurra, och den blir ju totalt förstörd om man tappar 6 timmar enligt exemplet.

Nej, visst är det säkert inget ovanligt. Men det ändrar inte definitionen av resan i varken flygbolagets eller försäkringsbolagets ögon.

Läs definitionen av tur- och returresa i IATAs dokument ovan.
 
Nej, visst är det säkert inget ovanligt. Men det ändrar inte definitionen av resan i varken flygbolagets eller försäkringsbolagets ögon.

Läs definitionen av tur- och returresa i IATAs dokument ovan.
Det skulle ju innebära att ingenting heller gäller om man bokat open jaw eller hur? Det finns ju inte täckt i den definitionen. Inte heller om man bokar en typisk sas tur och retur som ju konstrueras av två enkel biljetter.
 
Det skulle ju innebära att ingenting heller gäller om man bokat open jaw eller hur? Det finns ju inte täckt i den definitionen. Inte heller om man bokar en typisk sas tur och retur som ju konstrueras av två enkel biljetter.

Just två enkelbiljetter anses vara tur och retur. Det står i definitionen.

Men nu börjar det blandas äpplen och päron igen.

Ursprungliga frågan var om man kan utnyttja någon försäkring om man kommer sen till en mellanlandning men i tid till sin destination. Svaret är nej.

Sen kom det in en fråga om det går om man nu skulle ha ett stopp på returresan hem från London. Nej. För det är fortfarande en mellanlandning (om det ens går att boka en sån biljett - tveksamt).

Vad som gäller vid open jaw har jag inte tagit reda på och det var inte det frågan gällde.

Syftet med de delar i försäkringen som diskuteras, är att underlätta vid sen ankomst till destinationen, inte sen ankomst till mellanlandningen men när du ändå hinner med ditt tänkta plan som du själv bokat. Det är rätt tydligt tycker jag i försäkringens villkor.
 
Toppen