Senaste nytt

Försöker pussla ihop en flight till Johannesburg, hjälp!

Har du bokat en infant på din resa kommer du att få plats vid en basinett. Du har inte speciellt mycket att välja på.

Har du status inom *A?

Borde ha skrivit att jag naturligtvis kontaktat Lufthansa på telefon men får lite goddag yxskaft svar samt hänvisar till SAS. Hemsidan ger mig heller inga alternativ. Reser med en liten tjej (17 mnd) så vill gärna vara med att påverka platserna (kan betala för det om det behövs).

Annars får man försöka hugga en plats när incheckning börjar som var 22h innan trodde SAS men när jag kollade Seat alerts så verkar flighten helt full så.... :$
On our entire long-haul fleet we have special baby cots available to you. The bassinets are perfectly suited for babies up to 14 kg in weight and up to 83 cm in length. You can reserve the baby cots in advance on: +49 (0)69-86 799 799. Please note that a seat reservation feefor the seat with bassinet may apply depending on your ticket condition. For further information please contact our call center.
Från Lufthansas "Flying with baby" (går inte att lägga in länk).

Edit: Och har du en liten flicka 17 mån som har en genomsnittlig tillväxt så ryms hon i vaggan. http://www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-0-2ar-flicka.pdf

Last edited:
Eftersom du skrev att alla flygningar är opererade av Lufthansa i din tidigare inlägg, bör du kontakta Lufthansa, om det handlar enbart om platsreservation.
Efter mycket om och men blev det följande bokning på sas.se (vilket förklarar SK flight fast det är LH hela vägen)

ARN - FRA 7/2 SK3677 (K)
FRA - JNB 7/2 SK3241 (K)
JNB - FRA 22/2 SK3242 (L)
FRA - ARN 23/2 SK3670 (L)

"Riktiga" flight nummer verkar vara
LH805 (A320 Sharklets)
LH572 (A380)
LH573 (A380)
LH800 (A321)

Lufthansa meddelar att eftersom det är bokat hos SAS (SK flight nummer) så kunde hon inte gå in i systemet och boka plats. Hade det varit bokat hos LH så kunde hon lagt in det mot en liten avgift. Ska försöka ringa igen..

Har ingen *A status att snacka om (EBS)

On our entire long-haul fleet we have special baby cots available to you. The bassinets are perfectly suited for babies up to 14 kg in weight and up to 83 cm in length. You can reserve the baby cots in advance on: +49 (0)69-86 799 799. Please note that a seat reservation feefor the seat with bassinet may apply depending on your ticket condition. For further information please contact our call center.
Från Lufthansas "Flying with baby" (går inte att lägga in länk).

Edit: Och har du en liten flicka 17 mån som har en genomsnittlig tillväxt så ryms hon i vaggan. http://www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-0-2ar-flicka.pdf

Pratat med Lufthansa igen på numret över och de kunde inte hjälpa till alls (ens mot betalning) eftersom det är SAS flight. Så mycket för Star Alliance och samarbete mellan flygbolagen. Jag får vänta till incheckning börjar (som enligt LH är 23h innan)

Pratat med Lufthansa igen på numret över och de kunde inte hjälpa till alls (ens mot betalning) eftersom det är SAS flight. Så mycket för Star Alliance och samarbete mellan flygbolagen. Jag får vänta till incheckning börjar (som enligt LH är 23h innan)

Jag misstänker att det är just den där lilla avgiften som de tar som ställer till det. Jag har aldrig haft något problem med att byta plats både på bokad-av-annat-bolag-men-med-rätt-flightnr eller på codeshare när det handlat om biljetter där platsval ingår (t.ex. business-biljett). Men det känns inte som det är alltför osannolikt att deras gamla system inte klarar av att hantera platsbokningsavgiften i dessa fall...

Men det hjälper ju inte dig, tyvärr :(

Testa att ringa SAS igen?
Du kan boka babykorg (vagga) när du flyger med SAS till/från Asien och USA.
Mer om babykorgar
Ditt spädbarn får inte vara äldre än 9 månader och väga max 11 kg. Längden på babykorgen är 72 cm. Babykorgen är gratis och du bokar den samtidigt som du bokar din biljett. Har du har bokat din biljett på internet, vänligen kontakta SAS Customer Contact Center på telefon 0770-727 727. Tänk på att ha din bokningsreferens till hands. Det finns ett begränsat antal babykorgar på varje flyg.

De har andra vikt- och längdregler i Lufthansa än vad SAS har.

Toppen