Senaste nytt

Försämring av British Airways short-haul economy

Ja men posten handlar om att inte få välja säte gratis vid checkin, det har tidigare ingått. Är detta nu helt borttaget?

För HBO har det aldrig funnits, Intressenten har ännu inte förklarat vilken typ av biljetter han flugit med.

HBO finns väl fortfarande bara point-to-point t.ex ARN-LHR men inte t.ex ARN-LHR-MAN/LIS/AGP osv.

Ah, om det är handbagage endast-biljett så är allt lull borttaget ja. Men då har man ju aktivt valt bort det när man köper biljetten, men det kanske inte framgår så tydligt i bokningsdialogen

SAS har ju det verkliga skräcksystemet inte ens Diamond kort är värt något, bokar man Plusbiljett
kan man hamna i mittensäte eftersom kastlösa lagt beslag på alla gång och fönsterplatser.

Det tycker jag är helt Ok. Betalar man samma pris för biljetten som kastlös och bokar i god tid skall man också ha fördelen att boka plats i den turordning man bokar. Du har andra förmåner på ditt Diamond kort såsom tillgång till finloungen och extra bonuspoäng etc. Jag håller med om att mittplatsen är en plåga och den borde SAS blocka en gång för alla i Plus som det var tidigare.

Det är inte bara att man får välja säte om man har status, man slipper dessutom att betala för det. I business ligger det priset på ca 1000 kr per säte på långlinjerna och va 250 kr mellan ARN-LHR. Helt idiotiskt enlig mej att man skall betala för ett säte på en businessblijett om man inte har status. Reser du i First är det gratis även för de utan status.

Heder åt SAS system.
Deras business är ju prissatt därefter också. Har du inte status och bryr dig om var du sitter är det ju bars att du lägger på sittplatspriset på biljettpriset.

Jag tycker det är en jättedålig feature att alla får välja sittplats gratis på SAS longhaul.

Deras business är ju prissatt därefter också. Har du inte status och bryr dig om var du sitter är det ju bars att du lägger på sittplatspriset på biljettpriset.

Jag tycker det är en jättedålig feature att alla får välja sittplats gratis på SAS longhaul.

Jag vet att vi har olika åsikter om detta och det kommer vi att ha, inget att bråka mer om. Jag tänker närmast på awardbiljetter med BA. Dessa blir himla dyra om du skall betala för sätet också. Jag brände nyss sista poängen på mitt BA konto och hustruns AA konto på biljetter till Antigua. Hustrun har ingen status på AA, men däremot jag men den gick inte att använda på hennes bokning. Min bokning var på mina sista avioser och jag har ingen status på BA.

Skatter och avgifter per person ca 5000 kr + 2000 kr för sätet gör 7000 kr. Förbaskat högt pris på en awardresa i business. Fanns tyvärr inga platser i First, då hade det av någon oföklarlig anledning blivit 2000 kr billigare.

Dubbelheder åt SAS där skatter och avgifter ligger runt 500 kr och ingen kostnad för sätet på en awardbiljett.

Jag håller helt med dig om att avgifterna för awards på BA-metall är hutlösa. Skulle även kunna tänka mig att man på en award får välja säte 7 dagar före avresa. Men att få boka säte gratis när man bokar resan långt i förväg anser jag ska fortsätta vara reserverat för guldmedlemmar - det är trots allt en av de främsta förmånerna man får!

SAS har ju det verkliga skräcksystemet inte ens Diamond kort är värt något, bokar man Plusbiljett
kan man hamna i mittensäte eftersom kastlösa lagt beslag på alla gång och fönsterplatser.
Detta är verkligen uselt hos SAS. BA är exemplariska med detta och att blockera första raderna för guld är i ordning.

Jag är av uppfattningen att möjligheten att välja säte vid själva incheckningen är en normal feature som inte bör kosta extra såvida man inte aktivt valt en biljett där ett extra lågt pris beror på att sådana finesser är bortskalade. Jag kan inte heller riktigt se att möjligheten (för statuslösa) att välja stol inom de 24 timmarna skulle vara dåligt för de med status - det är ju bara att välja stol när biljetten bokas eftersom det ingår. Ser ingen direkt anledning att inte göra det valet direkt vid bokningen när man har status och det alltså inte utgår extra avgifter för det.

Ett mellanting (om det finns en rädsla för att statuspaxen hamnar i mittsätena) är att systemet håller koll på antalet bokningar med detta och automatiskt tingar rätt antal stolar (alltså att statuspax får antingen fönster eller gångplats men att de får mata in denna preferens vid bokningen) med följden att de stolar som släpps vid check-in är "otingade". Typexempel är att om det finns 35 statuspax i World Traveller och vi har 18 fönster samt resten gång (preferens) tingar systemet det antalet platser i förväg och släpper resten vid online-check-in. Även om man inte valt exakt plats i förväg är man med status garanterad "plats efter preferens".

Jag håller helt med dig om att avgifterna för awards på BA-metall är hutlösa. Skulle även kunna tänka mig att man på en award får välja säte 7 dagar före avresa. Men att få boka säte gratis när man bokar resan långt i förväg anser jag ska fortsätta vara reserverat för guldmedlemmar - det är trots allt en av de främsta förmånerna man får!
Det er gratis for sølvmedlemmer også, unntaket er jo at gull får tilgang til Exit setene mens de er blokkert for sølv. Jeg synes også det er bra at BA tar betalt for setene både i Y og C da det gjør at vi som har status i BA får tilgang til flere gode seter hvis vi f. eks bestiller en billett kort tid før vi skal reise. Beste verdien for meg med å bruke Avios er enten å bruke de på Cathay i Asia eller bruke de til oppgradering fra W til C på BA. Jeg har akkurat bestilt en tur fra SIN til TPE via HKG med Cathay og denne turen koster 58.000 Avios + 1200 NOK i avgifter for 4 flygninger i C. Nå får jeg Emerald status når jeg kommer til Singapore så jeg har lagt inn 5 timer stopp i HKG for å teste ut The Pier første klasse loungen:):D

Toppen