Mr C-Klass
Medlem
Kära BC vänner,
Nu är goda råd dyra och tacksam för alla tips/råd som kan hjälpa oss att komma vidare.
Bakgrunden är att vi hade bokat en resa med flyg och hotell till Thailand/Singapore under påsken som var. Tanken var att vi skulle flyga, Stockholm - Frankfurt - Singapore - Phuket - Singapore - Düsseldorf - Stockholm, 6 dagar i Phuket och 3 dagar i Singapore på hemvägen. Flygresan var betald med min frus Eurocard och hotellen med mitt SEB bankkort VISA.
Händelseförlopp:
Ett par dagar innan avresa börjar min fru blöda näsblod
Hon ringer då 1177 och hon får då rådet att använda den receptfria medicinen ”Nozoil” mot torra slemhinnor i näsan. Jag köper denna receptfria medicin till henne. Hon tar medicinen och ingen mer blödning
Dagen innan avresa börjar det blöda igen...
Hon ringer då vår lokala Vårdcentral för att boka en läkartid och för att få råd ang. förestående resa. Hon får då beskedet att detta är ingenting som kräver läkarvård, att det kan ta några dagar innan blödningarna upphör och att detta är inget som kräver läkarundersökning och inget som hindrar mig från att resa. På rak fråga från min fru – ”Om hon inte ändå skall åka in till akuten och begära få en s.k. etsning (ref. https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Nasblod/), så får hon svaret att detta inte behövs, men vårdcentralen rekommenderar att hon skall använda den receptfria medicinen ”Stop-Hemo” vilket hon gör och blödningen upphör.
Timmen innan ombordstigning på planet från Frankfurt börjar nu hennes högra näsborre att blöda, nu kraftigt, Vi lyckas temporärt hindra blodflödet genom att använda “Stop-Hemo”, som vi täpper till hennes näsborre med. Av rädsla för vad som kan hända under kommande 12 timmars så ringer jag SOS International i Köpenhamn och ber om råd… rådet blir ”Avbryt resan på stället (Frankfurt) och uppsök läkare”…
Detta innebar massvis med strul i form av avbruten incheckning, taxi till sjukhus, läkarbehandling som gick bra (tog 10 min) och därefter övernattning på hotell, 1 timme i telefon till Singapore Airlines för att boka om , pga av fulla flyg SIN-HKT så blev det en övernattning i Singapore på vägen ut och därmed 2 missade nätter Phuket.
Väl hemma så nekar nu Länsförsäkringar att betala pga följande..
Begränsningar
• Försäkringen ersätter inte kostnader som orsakas av ett medicinskt
tillstånd för vilket du visat symptom redan innan resan
startade. Ersättning lämnas dock om det rör sig om en medicinskt
sett oväntad akut försämring av hälsotillståndet. Den
akuta fasen anses vara över då ditt tillstånd stabiliserats, även
om behandlingen fortsätter.
Trots att den lokala vårdcentralen gett OK så säger LF att vi skulle ha ringt dom och begärt "Medicinsk Förhandsbedömning"...
Det här verkar skumt minst sagt!
Har ni som läser detta någon erfarenhet av liknande?
Nu är goda råd dyra och tacksam för alla tips/råd som kan hjälpa oss att komma vidare.
Bakgrunden är att vi hade bokat en resa med flyg och hotell till Thailand/Singapore under påsken som var. Tanken var att vi skulle flyga, Stockholm - Frankfurt - Singapore - Phuket - Singapore - Düsseldorf - Stockholm, 6 dagar i Phuket och 3 dagar i Singapore på hemvägen. Flygresan var betald med min frus Eurocard och hotellen med mitt SEB bankkort VISA.
Händelseförlopp:
Ett par dagar innan avresa börjar min fru blöda näsblod
Hon ringer då 1177 och hon får då rådet att använda den receptfria medicinen ”Nozoil” mot torra slemhinnor i näsan. Jag köper denna receptfria medicin till henne. Hon tar medicinen och ingen mer blödning
Dagen innan avresa börjar det blöda igen...
Hon ringer då vår lokala Vårdcentral för att boka en läkartid och för att få råd ang. förestående resa. Hon får då beskedet att detta är ingenting som kräver läkarvård, att det kan ta några dagar innan blödningarna upphör och att detta är inget som kräver läkarundersökning och inget som hindrar mig från att resa. På rak fråga från min fru – ”Om hon inte ändå skall åka in till akuten och begära få en s.k. etsning (ref. https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Nasblod/), så får hon svaret att detta inte behövs, men vårdcentralen rekommenderar att hon skall använda den receptfria medicinen ”Stop-Hemo” vilket hon gör och blödningen upphör.
Timmen innan ombordstigning på planet från Frankfurt börjar nu hennes högra näsborre att blöda, nu kraftigt, Vi lyckas temporärt hindra blodflödet genom att använda “Stop-Hemo”, som vi täpper till hennes näsborre med. Av rädsla för vad som kan hända under kommande 12 timmars så ringer jag SOS International i Köpenhamn och ber om råd… rådet blir ”Avbryt resan på stället (Frankfurt) och uppsök läkare”…
Detta innebar massvis med strul i form av avbruten incheckning, taxi till sjukhus, läkarbehandling som gick bra (tog 10 min) och därefter övernattning på hotell, 1 timme i telefon till Singapore Airlines för att boka om , pga av fulla flyg SIN-HKT så blev det en övernattning i Singapore på vägen ut och därmed 2 missade nätter Phuket.
Väl hemma så nekar nu Länsförsäkringar att betala pga följande..
Begränsningar
• Försäkringen ersätter inte kostnader som orsakas av ett medicinskt
tillstånd för vilket du visat symptom redan innan resan
startade. Ersättning lämnas dock om det rör sig om en medicinskt
sett oväntad akut försämring av hälsotillståndet. Den
akuta fasen anses vara över då ditt tillstånd stabiliserats, även
om behandlingen fortsätter.
Trots att den lokala vårdcentralen gett OK så säger LF att vi skulle ha ringt dom och begärt "Medicinsk Förhandsbedömning"...
Det här verkar skumt minst sagt!
Har ni som läser detta någon erfarenhet av liknande?