Senaste nytt

Försäkring som ersätter vid missade anslutning även med två separata bokningar

Jag fick motsvarande svar av Medmera. "Anslutningen ska vara bokad så att du under normala förhållanden hunnit boka in dig och ditt bagage i god tid i förväg i enlighet med vad som krävs av researrangörer och transportföretag.". Jag skulle alltså också planera in 3 timmar mellan flygen.

Jag har inte erfarenhet av just if men jag frågade TryggHansa (som jag har hemförsäkring nu) innan jag åkte till min senaste Asienresa.
Han som svarade sa att försäkringen skulle täcka om man missade nästa flyg ifall flyget innan har blivit försenat (eller inställt).
Förutsatt man hade bra marginal mellan flygningarna. (Jag skulle tippa 3-4 timmar mellan dem)

• Gilla
Reactions: Gus
Medmera har uppdaterat sina villkor efter att de bytte leverantör, och specificerat upp rekvisiten lite.

9.2 Vad gäller försäkringen för?
Vid försenat flyg som medför missat anslutningsflyg ersätts nödvändiga och skäliga merkostnader för att komma fram till resmålet samt eventuella merkostnader för kost och logi. Ersättning lämnas med högst 10 000 SEK per försäkrad, dock högst 30 000 SEK per kort och skada.

Anmärkningar
Den försäkrade ska vara ute i så god tid att den försäkrade enligt planerad tidtabell är på plats senast:
- 1 timme före meddelad avgångstid inom Norden
- 2 timmar före meddelad avgångstid inom Europa
- 3 timmar före meddelad avgångstid övriga världen eller annan längre tid enligt flygbolagets regler och rekommendationer.

Kostnaderna ska styrkas med kvitto i original

9.3 Begränsningar och undantag
Ersättning lämnas inte för kostnader:
• som uppkommit p.g.a. orsak som den försäkrade själv kan råda över
• som uppkommit om den försäkrade bokat anslutningsflyg utan att ta hänsyn till flygbolagets regler och rekommendationer för att vara i tid för incheckning

Både Coop MedMera Mer och BA Visa nämner bara förseningar TILL resmålet. Betyder detta att försäkringen inte gäller FRÅN resmålet, dvs på hemresan?

Inlägg från: Minsta tid mellan separata bokningar, Sydney-Auckland | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Maxgränsen är 30 000 kr per försäkrad, max 100 000 kr per kort. Om föräldrarna i en familj om två vuxna och fyra barn har ett varsitt huvudkort och betalar en resa för en vuxen och två barn vardera så kan familjen få köpa nya biljetter för totalt 180 000 kr vid resestartskydd. Det är ingen dålig summa! Coop måste väl betala väldigt mycket till ERV för dessa höga gränser?

Och detta är ett kort som är gratis första året och som dessutom inte har valutapåslag! För bra för att vara sant enligt min mening, så tyvärr kommer väl villkoren är försämras inom kort.
Jag vet, bästa försäkringen ever! Jag skulle precis betala en resa till Söderhavet med ett annat kort när jag fick reda på detta kortets försäkring! Jag ansökte och fick kortet efter några dagar. Nu vågar jag boka separata biljetter med mycket kortare tid mellan planen än någonsin förr!

Jag frågade just den där frågan eftersom det har varit en del skriverier om bonusresor och försäkringar på sistone. Jag förstår inte varför man ens berättar att det är en bonusresa man gör. Se min kommentar If försäkringar vill inte ersätta bagageförsening för EuroBonus-resa betald med COOP MedMera Mer | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Hursomhelst, skaderegleraren sa att bonusresa eller inte spelar ingen roll. Resans totala pris i pengar måste minst vara betalt 75 % med kortet. Och med resa menas flyg samt logi.
Enligt Coop Mer (så det heter numera) webbsida, det finns två olika kategorier.
En är Missat anslutningsflyg, en annan är Resestartskydd vid ut- och hemresa.
https://www.coop.se/contentassets/8...svillkor-coop-mer---giltigt-fr-o-m-170701.pdf

Resestartskydd vid ut- och hemresa

Vid ej ombokningsbar biljett
Nödvändiga och skäliga merkostnader (kvitto)
30 000 SEK per försäkrad / 100 000 SEK per familj

Missat anslutningsflyg

Ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader vid
försenat flyg som medför missat anslutningsflyg (kvitto)
10 000 SEK per försäkrad / 30 000 SEK per familj

Den som @Gus har fått svar från ERVs kundtjänst låter som Resestartskydd vid ut- och hemresa, och inte Missat anslutningsflyg.
Frågan är, vilket av dem som gäller i verkligheten när man reser med två eller flera separata biljetter.

Jag begärde ersättning för köp av ny biljett, dayroom och mat när jag missade mitt anslutningsflyg i Hong Kong och Solid försäkringar (de tar hand om kortförsäkring för SAS American Express Elite kort) har betalat för hela summan utan att bråka.

Det var två separata bokningar och jag hade två timmars anslutningstid i Hong Kong men SAS planet blev försenat med 2,5 timmar så missade jag anslutningsflyget.
Det var bra att veta att två timmar mellan flygningarna anses (ansågs) som "ankomma till flygplatsen inom rimlig tidsgräns" enligt försäkringen.

Jag visste att de skulle ersätta endast upp till 2.000 SEK, därför köpte jag inte en dyr biljett.

Jag begärde ersättning för köp av ny biljett, dayroom och mat när jag missade mitt anslutningsflyg i Hong Kong och Solid försäkringar (de tar hand om kortförsäkring för SAS American Express Elite kort) har betalat för hela summan utan att bråka.

Det var två separata bokningar och jag hade två timmars anslutningstid i Hong Kong men SAS planet blev försenat med 2,5 timmar så missade jag anslutningsflyget.
Det var bra att veta att två timmar mellan flygningarna anses (ansågs) som "ankomma till flygplatsen inom rimlig tidsgräns" enligt försäkringen.

Jag visste att de skulle ersätta endast upp till 2.000 SEK, därför köpte jag inte en dyr biljett.

Bra info!

Du hade alltså separata biljetter betalade båda med Amex Elite och fick ersättning för försening med allmänt färdmedel "Sas Planet" på väg till flygplatsen HKG ?
Fick du max 2000 eller fick du max 2000 för flygbiljetten plus omkostnader för mat och dayroom?

Du hade alltså separata biljetter betalade båda med Amex Elite och fick ersättning för försening med allmänt färdmedel "Sas Planet" på väg till flygplatsen HKG ?
Jag betalade alla flygbiljetter (jag hade 5 separata bokningar för den här resan) med mitt SAS Amex Elite.

Fick du max 2000 eller fick du max 2000 för flygbiljetten plus omkostnader för mat och dayroom?
Försening var 2,5 timmar så jag inte fick någon ersättning för Personförsening, men jag fick ersättning för Missade anslutning.
2.000 SEK täckte både för en ny biljett och för dayroom i Hong Kong (samt lunch & tågbiljett inom Hong Kong).

Nästa avgång med Cathay Pacific kostade ca 3.500 SEK så bokade jag inte den flighten och jag tog Royal Jordanians flight som avgick runt 21:30 från Hong Kong.
Därför bokade jag ett dayroom.

Min tjänstereseförsäkring på TryggHansa täcker upp till 25.000 SEK vid missade anslutning.
Och det räcker med att man har planerat att komma till flygplatsen senast två timmar före avgång.

TryggHansa skrev:
1.7.6.4 Resestartskydd

Försäkringen ersätter nödvändiga och skäliga extrakostnader för att den försäkrade vid tjänsteresa,
både utresa och hemresa, ska kunna ansluta sig till tjänsteresa som inte är möjlig att boka om, om den försäkrade blir försenad till flygplats, tågstation eller busshållplats beroende på:
* att allmänt färdmedel försenats av väderlekshinder, tekniskt fel eller trafikolycka
* trafikolycka med privatbil som den försäkrade åker med. Olyckan ska kräva bärgning och inträffa under den direkta färden till resans utgångspunkt.
* annan trafikolycka där den försäkrade kan påvisa att trafikolyckan som ska kräva bärgning ligger till grund till den missade avresan.
Den försäkrade måste ha påbörjat anslutningsresan i så god tid att den försäkrade under normala förhållanden skulle ha hunnit med att boka in sig och sitt bagage i förväg enligt vad som krävs av researrangör. Den försäkrade ska ha varit på flygplats senast två timmar före avgång. Om den försäkrade inte har påbörjat anslutningsresan i tillräckligt god tid enligt vad som sägs ovan, kan inte ersättning lämnas.
Är anslutning inte möjlig kan Trygg-Hansa istället lämna ersättning för nya likvärdiga biljetter för att fullfölja resan.
Begränsning
Endast händelse som kan styrkas med intyg från polis, trafikansvarig vad avser kollektivt färdmedel, omfattas.
Undantag
Försäkringen gäller inte vid försening på grund av lockout, strejk, eller andra av arbetsgivare eller fackliga respresentanter vidtagna åtgärder samt inte heller vid försening som beror på ingripande av tullmyndighet eller annan myndighet.
Högsta ersättning
Högsta ersättningsbelopp per försäkrad vid varje skada är 25 000 kronor.
Försäkringen gäller dock inte om förseningen var pga strejk eller andra fackliga åtgärder (SAS Danmarks fackmöte?).

Last edited:
SAS EuroBonus American Express Premium kreditkort kortförsäkring:
SAS EuroBonus American Express Premium betalkort kortförsäkring:

Max ersättningsbelopp: 1.500 SEK per person

American Express skrev:
Förseningsskydd

FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER

1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den Försäkrades American Express Card och kan endast göras under en resa. Om den Försäkrade inte är Kortmedlem och reser utan sällskap av en Kortmedlem kan den Försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk.

2. Försäkrad ersätts med upp till 1 500 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:

a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den Försäkrades fordon havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett,

b) Försening, inställning eller överbokning. Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.

c) Missad anslutning. Försäkrad missar sitt anslutande flyg, tåg eller fartyg och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.

Resurs Bank Miles & More Mastercard PRIME WORLD kortförsäkring
Resurs Bank Miles & More Mastercard WORLD kortförsäkring
https://documenthandler.resurs.com/...rd-reseforsakring-villkor&land=SE&language=sv

Max ersättningsbelopp: 1.000 SEK per person

Resurs Bank skrev:
8. Försening av allmänt transportmedel

Ersättning lämnas om allmänt transportmedel som ingår i den resa som den försäkrade har köpt försenas med mer än 2 timmar till följd av plötsligt uppkommet tekniskt fel eller väderförhållanden.
Är du beroende av flera anslutningar för att komma fram till resmålet och missar en anslutning med mer än 2 timmar till följd av plötsligt uppkommet tekniskt fel eller väderförhållanden lämnas ersättning även för detta.
Vid bokning som innefattar anslutningsflyg ska transfertiden vara minst 2 timmar inom Norden och minst 3 timmar inom övriga Europa eller världen eller annan tid enligt transportörens/reseföretagets anvisning.

En förutsättning för ersättning är att den försäkrade inte frivilligt har accepterat förseningen i utbyte mot ersättning, exempelvis vid en överbokad flygning.

8.1 Ersättning vid försenat transportmedel

Den försäkrade ersätts med 1 000 kr per försäkrad vid försening av allmänt transportmedel.
Högsta ersättningsbelopp är totalt 5 000 kr per familj.
Ersättning lämnas inte mer än en gång per resa.

Last edited:
Toppen