Senaste nytt

Förnamn på biljett kontra pass hos Air France

JKS

Medlem
I min EB-profil har jag endast mitt tilltalsnamn och hittills har det inte varit några problem vid resor med SAS/*A. Någon som vet hur det är med AF? När jag skapar profil hos dem är det tydligt angivet att förnamnet ska var som i passet.

Ska jag köra på som hos SAS eller är det enklare att ändra sin EB-profil med förnamn enligt passet?

I min EB-profil har jag endast mitt tilltalsnamn och hittills har det inte varit några problem vid resor med SAS/*A. Någon som vet hur det är med AF? När jag skapar profil hos dem är det tydligt angivet att förnamnet ska var som i passet.

Ska jag köra på som hos SAS eller är det enklare att ändra sin EB-profil med förnamn enligt passet?

Personligen funderar jag på att ändra namnet hos skatteverket.
Fan så mycket smidigare

@JKS: Off topic:

Vad är anledningen till att skaffa en profil hos AF om du redan är EuroBonus-medlem? Har du för avsikt att samla poäng hos dem också eller överge SAS EuroBonus till förmån för AF FlyingBlue? Finns det någon smart sak med två (eller fler) program i samma allians som jag missar?

Jag tycker vi titt som tätt läser om personer som fått "fel" bonusprogram registerat på biljetterna och sedan har ett elände med att få dem krediterade till rätt program när väl poämgen krediterats något bonusprogram. (Finnair och Qatar verkar vara riktigt duktiga på att "ta över" bokningar även om man lagt in ett annat program vid bokningstillfället)

Finns flertalet andra inlägg i frågan och svaret är generellt att så länge något av ens förnamn är samma som på biljett och på FFP är det inga problem att resa och ej heller tillgodoräkna sig statusförmåner, poäng etc. Även om det nödvändigtvis inte är första namnet i passet.

Dock ska alltid APIS, ESTA och liknande fyllas i exakt vad som framgår av passet.

Vad är anledningen till att skaffa en profil hos AF om du redan är EuroBonus-medlem? Har du för avsikt att samla poäng hos dem också eller överge SAS EuroBonus till förmån för AF FlyingBlue? Finns det någon smart sak med två (eller fler) program i samma allians som jag missar?

En möjlig anledning: Om man någonsin vill boka First (La Première) med Air France som award så kan man bara göra detta som FlyingBlue Platinum eller högre. Inget partnerprogram har tillgång till La Première, annars hade denna kabin alltid varit fylld med amerikanska Delta-fanatiker som kör miles transfers från sina kreditkort.

Finns flertalet andra inlägg i frågan och svaret är generellt att så länge något av ens förnamn är samma som på biljett och på FFP är det inga problem att resa och ej heller tillgodoräkna sig statusförmåner, poäng etc. Även om det nödvändigtvis inte är första namnet i passet.

Dock ska alltid APIS, ESTA och liknande fyllas i exakt vad som framgår av passet.
Jag är en av dom som skrivit i dessa trådar och håller helt med dig aldrig varit problem för mig men sist jag checkade in med BA på Heathrow så ville agenten kolla med en supervinsten att det var ok jag var lite irriterad men det gick bra till sist. Hoppas detta bara var en engångsgrej har 2 resor till från Heathrow med BA i närtid så skall bli intressant att se hur det går

@JKS: Off topic:

Jag tycker vi titt som tätt läser om personer som fått "fel" bonusprogram registerat på biljetterna och sedan har ett elände med att få dem krediterade till rätt program när väl poämgen krediterats något bonusprogram. (Finnair och Qatar verkar vara riktigt duktiga på att "ta över" bokningar även om man lagt in ett annat program vid bokningstillfället)
Tänkte att det var enklare när jag bokade resa med AF… tänker jag fel? Har dock inte skapat något FlyingBlue-medlemsskap utan lagt in mitt EB-nummer istället.

Har dock inte skapat något FlyingBlue-medlemsskap utan lagt in mitt EB-nummer istället.
Lyckades du lägga in EB-nummer till en AF/KLM-bokning?
Själv har jag inte fått det att fungera :-(
Funderar på om det kan bero på att förnamn inte stämmer överens... Typ "Sören" på EB-kontot och "Soeren" på AF/KLM-bokningen

Lyckades du lägga in EB-nummer till en AF/KLM-bokning?
Själv har jag inte fått det att fungera :-(
Funderar på om det kan bero på att förnamn inte stämmer överens... Typ "Sören" på EB-kontot och "Soeren" på AF/KLM-bokningen
Inte fått det att funka än, men hoppas AF får det att funka till Oktober.

Toppen