Senaste nytt

Förmånsbeskattning resväska ??

Kan man göra något slags bruttolöneavdrag via jobbet om man behöver väska?

Inte skattemässigt, det enda som går att göra bruttolöneavdrag är i princip pensionssparande (löneväxling).

Principer för beskattning av förmåner | Rättslig vägledning | Skatteverket
"Det är vanligt med s.k. bruttolöneavdrag i samband med vissa förmåner. Många arbetsgivare kompenserar sig helt eller delvis för sina kostnader genom att personalen får vidkännas s.k. bruttolöneavdrag. Ett bruttolöneavdrag räknas inte som en betalning för att få en förmån och sätter därför inte ned förmånsvärdet."

Inte skattemässigt, det enda som går att göra bruttolöneavdrag är i princip pensionssparande (löneväxling).

Principer för beskattning av förmåner | Rättslig vägledning | Skatteverket

Fast det där beror ju helt på syftet.
En väska som fyller ett behov för företaget är ju avdragsgill, en väska som fyller en funktion för den anställde är ju mer tveksam..

Tex, en väska för känsliga instrument är ju solklart avdragsgill.
En Rimow7Tumi/Gucci väska med ett klistermärke med förtagets loggo lite mindre solklar om du åker till Stockholm 2ggr per år på konferens..
Men som med allt annat, kan du motivera varför ditt företag, eget bolag eller som anställd, skall betala/köpa in en väska så klart att det KAN vara en avdragsgill kostnad.

Jag köper mina väskor på bolagets räkning då jag anser att detta är en kostnad för bolaget då jag reser i princip varje vecka och jag behöver ha med mig diverse grejer för bolagets räkning för att kunna fakturera.
Hade jag inte behövt ha med dessa grejer, så kunde jag rest med handbagage.
Kommer skattemyndigheten godkänna detta vid en revision?
Troligen men inte självklart.

En väska som fyller ett behov för företaget är ju avdragsgill, en väska som fyller en funktion för den anställde är ju mer tveksam..

En Rimow7Tumi/Gucci väska med ett klistermärke med förtagets loggo lite mindre solklar om du åker till Stockholm 2ggr per år på konferens..
Men som med allt annat, kan du motivera varför ditt företag, eget bolag eller som anställd, skall betala/köpa in en väska så klart att det KAN vara en avdragsgill kostnad.

Jag köper mina väskor på bolagets räkning då jag anser att detta är en kostnad för bolaget då jag reser i princip varje vecka och jag behöver ha med mig diverse grejer för bolagets räkning för att kunna fakturera.
För mig handlar det bara om att jag inte behöver någon väska om jag inte jobbar. Då är det ju småtrist att lägga pengar på det.

För mig handlar det bara om att jag inte behöver någon väska om jag inte jobbar. Då är det ju småtrist att lägga pengar på det.

Jag tror utmaningen är vart drar man gränsen för sådana inköp. Jag behöver kostymer för mitt arbete, men inte privat. Kan jag då köpa kostymer i mitt företag?

Det som @SilverJonten beskriver som är anpassade väskor där företagets artiklar transporteras är en sak, men en resväska som bär privata saker (men i affärssyfte) blir svårare. Min gissning är att SKV behöver ha väldigt tajta riktlinjer annars kommer vi hitta på massor av olika saker som bör vara avdragsgiltiga :)

Dina personliga omständigheter är nog irrelevanta i detta fall.

Här kan man läsa om ex kostymfallet som Senator nämnde som exempel Kläder | Rättslig vägledning | Skatteverket

Finns inget explicit om resväskor på rsvs he sida vad jag kan se. Det finns lite generell matnyttig info på vägledningssidan Förmåner | Rättslig vägledning | Skatteverket

I sektionen för arbetsredskap ges följande kriterier för avdrag (ej förmån):
  • är av väsentlig betydelse för att den anställda ska kunna utföra sina arbetsuppgifter
  • är av begränsat värde för den anställda
  • inte utan svårighet kan särskiljas från nyttan i anställningen.

Skatteverket är ibland ganska hårda...
Jag hade en kund, som hade som grej att vid mässor skulle all personal ha smoking. Detta köptes då in
på företaget, och en policy upprättades att anställda inte fick använda dessa privat, samt att käderna
förvarades inlåsta på företaget, och fick inte användas privat.
Detta godkändes inte av skatteverket, utan företaget och de anställda beskattades för denna "förmån".

Det krävs nog ganska speciella omständigheter om en resväska skall vara avdragsgill.

Absolut, men det är ju två helt olika frågor. Det jag svarade på var möjligheten till bruttolöneavdrag för inköp, vilken är svår.

Att företaget helt enkelt köper in väskor ser jag som fullt möjligt, och jag jag vet att det har gjorts i flera av mina företag - för att transportera utrustning, eller när vi har haft väldigt frekventa tjänsteresenärer till konstiga ställen. Aldrig haft någon revisor som slagit ner på de inköpen.

Absolut, men det är ju två helt olika frågor. Det jag svarade på var möjligheten till bruttolöneavdrag för inköp, vilken är svår.

Att företaget helt enkelt köper in väskor ser jag som fullt möjligt, och jag jag vet att det har gjorts i flera av mina företag - för att transportera utrustning, eller när vi har haft väldigt frekventa tjänsteresenärer till konstiga ställen. Aldrig haft någon revisor som slagit ner på de inköpen.
Låter rimligt!

Min arbetsgivare ersätter inköp av ny resväska med upp till 1000 kronor per år. Kravet är att den är inköpt i Sverige och att man reser minst 25 dagar per år. Väskan får kosta mer än 1000 kronor, men då får jag ta det överskjutande beloppet själv. Maxgränsen på 1000 kronor är satt för att förmånen ska anses ha "minor value" för medarbetaren. Just detta med "minor value" tror jag har med förmånsbeskattning att göra, men jag är inte säker.

Toppen