Senaste nytt

Förlängning av nivån på SJ

intuition

Medlem
Fick följande i dag:


Behåll dina förmåner nästa år

Vi har förlängt ditt medlemskap på Svart nivå fram till årsskiftet, men förlänger det nu ytterligare. Fram till 30 juni 2022 behåller du Svart nivå automatiskt. Därefter gäller ordinarie medlemsregler igen. Vi är glada över att kunna erbjuda dig ett lite mer vanligt resande igen, och ser fram emot att få välkomna dig ombord!

Det är bara det att jag redan är Svart t.o.m. april av egen kraft. Dvs den påstådda förlängningen till december rör inte mig.

Och som tidigare, ingen förklaring vad det är som förlängs. Dvs om de verkligen bara förlänger min svarta nivå (och inte medlemsåret) till 30 juni 2022 så betyder det ju att alla mina nivåpoäng har hunnit nollställas, eftersom nytt medlemsår startar i maj. Jag blir alltså nedgraderad 30/6 om jag inte på nytt tjänar in 25 000 poäng. Det är i alla fall helt oklart för mig om jag måste tjäna in 25k poäng i perioden juli 2021- juni 2022 eller om jag måste tjäna in 25k poäng i perioden maj 2022- juni 2022.

Eller kanske är det intjäningen mellan maj 2021-april 2022 (mitt medlemsår) som används, fast det utvärderas inte förrän 30 juni 2022?!
 

airac

Medlem
Fick följande i dag:




Det är bara det att jag redan är Svart t.o.m. april av egen kraft. Dvs den påstådda förlängningen till december rör inte mig.

Och som tidigare, ingen förklaring vad det är som förlängs. Dvs om de verkligen bara förlänger min svarta nivå (och inte medlemsåret) till 30 juni 2022 så betyder det ju att alla mina nivåpoäng har hunnit nollställas, eftersom nytt medlemsår startar i maj. Jag blir alltså nedgraderad 30/6 om jag inte på nytt tjänar in 25 000 poäng. Det är i alla fall helt oklart för mig om jag måste tjäna in 25k poäng i perioden juli 2021- juni 2022 eller om jag måste tjäna in 25k poäng i perioden maj 2022- juni 2022.

Eller kanske är det intjäningen mellan maj 2021-april 2022 (mitt medlemsår) som används, fast det utvärderas inte förrän 30 juni 2022?!
Fick samma sura tankar, tänkte ta ett varv med kundtjänst senare. Om någon hinner före, skriv en rad!
 

intuition

Medlem
Undrar om någon har några datapunkter att rapportera?
Mitt medlemsår har nu förnyats och som jag räknade med så finns det ingenting i mitt konto som tyder på att meningen "nu förlänger vi ditt medlemssskap" har gett mig några fördelar. Nivåpoängen har nollställts på ordinarie datum (dvs inte 30 juni) och medlemsåret har inte ändrats. Jag fick alltså ihop tillräckligt med nivå-poäng även det här året, och har förnyats på svart nivå som normalt.

Så jag undrar om det finns någon som har haft årsförfallodatum nyligen och inte nådde sin nivå? Har ert år förändrats till att sluta 30/juni, eller har ni helt enkelt fått behålla er nivå för hela nästkommande år?
 

airac

Medlem
Jag mailade kundtjänst i ärendet efter mitt senaste inlägg. De svarade att gränserna hade sänkts men jag hittade inget om vad gränserna är/var. Jag råkade dock se hos en vän på vit nivå att vanliga gränsen för grå visas i appen… Mitt år går ut sista juli och är tveksam om jag klarar mig till svart igen.
 

jonten

Medlem
Så jag undrar om det finns någon som har haft årsförfallodatum nyligen och inte nådde sin nivå? Har ert år förändrats till att sluta 30/juni, eller har ni helt enkelt fått behålla er nivå för hela nästkommande år?
12 april slutade mitt medlemsår, varit Svart i 10 isch år. Men nu hade jag 5 resor typ så jag skulle ha rasat ner, men har fortfarande svart.
Och datumen är lika, så min tolkning är att jag är svart ytterligare ett år. Ser inget som motsäger det i min profil
 

intuition

Medlem
Ok, de verkar köra samma modell som SAS. De rör inte medlemsåren utan den som inte klarar behålla sin nivå får den förlängd ett helt år. Den som ligger efter brytpunkten (30/6) får inget. Den som förnyar av egen kraft får inget.

Sedan är de lika kassa som Nordic Choice när det gäller att segmentera budskapen. Inte så smart att berätta för de som kvalificerar av egen kraft att de förlänger nivå för alla andra.
 

palmen

Moderator
Har de gjort något att man behåller nivåpoäng från "förra året"? Mitt nya år började relativt nyligen, men mina nivåpoäng från förra året ligger kvar. Har fått "erbjudande" om att skaffa SJ Mastercard som ska ge 6500 poäng som jag antar räknas mot nivå, och med övriga resor jag har planerat skulle jag i så fall bli SJ Svart. Oklart hur mycket värde det är men om det nu är så att nivåpoängen behålls så finns det en bra anledning att dra in resterande poäng för min del.
 

airac

Medlem
skulle jag i så fall bli SJ Svart. Oklart hur mycket värde det är
Största värde för min del: byte avgång samma dag (boka billigt, åka på valfri tid med plats), och prio till kundservice. När jag ringer kommer jag fram inom några få minuter, det kan vara värd mig mycket när det strular. Du kan snabbare än statuslösa boka om när det är strul (innan platser försvinner och kanske innan alternativa tåget går).
 
Har de gjort något att man behåller nivåpoäng från "förra året"? Mitt nya år började relativt nyligen, men mina nivåpoäng från förra året ligger kvar. Har fått "erbjudande" om att skaffa SJ Mastercard som ska ge 6500 poäng som jag antar räknas mot nivå, och med övriga resor jag har planerat skulle jag i så fall bli SJ Svart. Oklart hur mycket värde det är men om det nu är så att nivåpoängen behålls så finns det en bra anledning att dra in resterande poäng för min del.

Är det därför jag fyra månader in bara har några tusen poäng kvar till svart , trodde jag gjort det på någorlunda egen merit :eek:
 

intuition

Medlem
Har de gjort något att man behåller nivåpoäng från "förra året"? Mitt nya år började relativt nyligen, men mina nivåpoäng från förra året ligger kvar. ...
Som jag förstod det skulle den som inte nått sin nivå få behålla den ett år till. Har inte sett något om att man också skulle få behålla sina nivå-poäng. Låter lite som en miss, men det är ju bara att tacka och ta emot.
För mig låg nivåpoängen kvar några dagar in på nya perioden men nollades sedan. Men jag hade samlat över 25 000 poäng så det var vanlig förnyelse.
 
Toppen