Senaste nytt

Förfallodatum AmEx

De är inte petiga med att ändra datum eller att fakturan betalas lite sent. Har lyckats få sista dagarna i månaden som avslut men brukar, av lathet och/eller slarv, betala tio dagar senare. Aldrig ett klagomål från Amex.

tio dagar ? Missade min räkning och fick det låst dag 3 :p

tio dagar ? Missade min räkning och fick det låst dag 3 :p
Här är det olika för olika personer ser jag. Mina kort (Platinum, Premium och Elite) har fungerat utan problem när Amex plötsligt ringde i slutet av mars och undrade när jag tänkte betala min faktura på 6000kr från januari på Premium kortet...

Hade glömt en faktura och hon bad mig betala asap och försöka inte använda kortet under tiden då det skulle kunna nekas, inte att hon spärrade det.

Jag har konstant lagt mig till den dåliga vanan att betala lite sent. Tio dagar är aldrig ett problem. Glömde en gång att betala en räkning när vi var tre månader i Mexico under vintern. Efter 17 dagar ringde Amex och påminde mig. Beloppet som var utstående var relativt blygsamt. Jag bad om ursäkt, betalade in beloppet och allt var ok. Som @Brandten sa då även Amex att jag inte borde använda korten på ett par dagar för att de kunde nekas. Mina kort har aldrig blivit spärrade förutom vid "fraud alert" då jag fått sms och ringt in för att "låsa upp" kortet.

Har även jag ändrat förfallodatum. Är ny kund och fick 23:e på första fakturan.
Ett samtal och sedan bytt till den 31:a (eller sista om månaden är kortare) - den trevliga tjejen på kundtjänst förklarade mitt "udda" datum med att jag inte valt något förfallodatum vid ansökan.

Heads up till kommande AMEX-kunder alltså. Välj ett "bra" datum förfallodatum.

När jag blev tvingad att byta ut mitt Corp till vanliga fick jag också ett annat betalningsdatum som jag inte noterat.
Tog bara en 3-4 dagar över förfallodagen innan man ringde och påpekade detta.

Det finns något som kallas autogiro...
I mitt fall fungerar det inte eftersom jag numer har 3 olika kort som alla betalas från olika konton. Däremot fick jag tips om att e-Faktura kan lösa detta.

De är inte petiga med att ändra datum eller att fakturan betalas lite sent. Har lyckats få sista dagarna i månaden som avslut men brukar, av lathet och/eller slarv, betala tio dagar senare. Aldrig ett klagomål från Amex.
Någon vet om de lägger till ränta och skit om man betalar hela saldot 1 dag för sent? Frun missade inkommen efaktura efter hon tittade först idag, hon kolla alltid inför månadskiftet, och sista det skulle ha betalats igår.

Någon vet om de lägger till ränta och skit om man betalar hela saldot 1 dag för sent? Frun missade inkommen efaktura efter hon tittade först idag, hon kolla alltid inför månadskiftet, och sista det skulle ha betalats igår.
Hade jag missat hade jag kort och kort hört av mig och meddelat att det blivit en miss men att betalningen är gjord. Kanske kan ge respit om du har ett bra track record sedan innan.
Du bör dock vara medveten om att du riskerar att inte få poäng, och att om du gör betalningen vid upptäkt idag så har Amex sannolikt inte pengarna förens måndag.

Jag har betalt efter sista dag och inte fått någon ränta. Ibland är betaldagen en helg tex och då sätter jag måndagen efter.

Inga räntor så länge du betalar in innan sista datum på månad från min erfarenhet

Toppen