Senaste nytt

Fördel att sitta långt bak i flyget?

Nu beror det på lite var man åker, men jag upplever det som större chans att få plats med handbagage om man sätter sig längre bak. Varenda jäkel som sitter långt fram har en kabinväska med sig.

På stora plan tycker jag det svajar och gungar mer när man sitter längst bak så jag skulle inte rekommendera att sitta där om man lätt blir åksjuk.

Nån som flugit Economy med Air New Zealand i en Boeing 787-9 eller en Airbus A320? Var vill man sitta i dessa plan?

Det fick mig att googla lite. Det verkar helt klart vara så att det är säkrare ju längre bak man sitter. Se tex Airplane Crash - Safest Seat - How to Survive Plane Accident - NTSB Data - Flight Records . Jag hade inte alls förväntat mig att det skulle vara sådan skillnad.
Lite OT
Jag har för mig att jag läst att det absolut säkraste är nära någon form av utgång. Ofta vid krash så börjar planet brinna och de som överlever nedslaget måste ut snabbt för att inte brinna upp. Så bak, nära en utgång borde vara säkraste platsen.

Lite OT
Jag har för mig att jag läst att det absolut säkraste är nära någon form av utgång. Ofta vid krash så börjar planet brinna och de som överlever nedslaget måste ut snabbt för att inte brinna upp. Så bak, nära en utgång borde vara säkraste platsen.
Sedan bör man nog också betänka att samtliga dessa undersökningar har väldigt svagt underlag. Det ska vi i sig vara tacksamma för (få olyckor), men mycket av det de skriver om är nog inte säkerställt (vilket står klart och tydligt i undersökningarna, men som vanligt tenderar att falla bort i artiklar som handlar om dem).

Toppen