Det är väl sant? I economy blir jag jetlaggad i First blir jag bakisOm vi pratar LongHaul så vill jag påminna om Maria Montazamis (Eller va de Anna Anka?) härliga påstående om att man blir mindre jetlaggad långt fram i planet. Minst tydligen om det är en First kabin![]()
Resonera inte så om du tänker flyga inrikes i USA säger jag bara...Nu beror det på lite var man åker, men jag upplever det som större chans att få plats med handbagage om man sätter sig längre bak. Varenda jäkel som sitter långt fram har en kabinväska med sig.
Resonera inte så om du tänker flyga inrikes i USA säger jag bara...
Lite OTDet fick mig att googla lite. Det verkar helt klart vara så att det är säkrare ju längre bak man sitter. Se tex Airplane Crash - Safest Seat - How to Survive Plane Accident - NTSB Data - Flight Records . Jag hade inte alls förväntat mig att det skulle vara sådan skillnad.
Sedan bör man nog också betänka att samtliga dessa undersökningar har väldigt svagt underlag. Det ska vi i sig vara tacksamma för (få olyckor), men mycket av det de skriver om är nog inte säkerställt (vilket står klart och tydligt i undersökningarna, men som vanligt tenderar att falla bort i artiklar som handlar om dem).Lite OT
Jag har för mig att jag läst att det absolut säkraste är nära någon form av utgång. Ofta vid krash så börjar planet brinna och de som överlever nedslaget måste ut snabbt för att inte brinna upp. Så bak, nära en utgång borde vara säkraste platsen.