Senaste nytt

Förbjuda privat-jet?

intuition

Medlem
Kravet dyker upp då och då, och fanns som nyhet på sr.se
Franska miljöpartiet: ”Förbjud privata jetplan” - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Tänkte inte egentligen diskutera själva förslaget utan mer effekten av ett hypotetiskt genomfört förbud. Började nämligen fundera i banor kring om det skulle leda till att riktig first class skulle finnas på fler bolag och linjer. Jag menar om efterfrågan på privatjet är så pass stor (10% av alla avgångar enligt artikeln) och man politiskt helt tar bort utbudet från marknaden, så kommer ju behovet/efterfrågan att söka sig mot alternativ.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Jag undrar vad 10% motsvarar i faktiskt antal? Det lär väl vara ett antal hundra avgångar per dag? 300?
Nästa fundering är då hur många personer/resenärer dessa representerar? Jag skulle tro att varje avgång har någonstans mellan 1-5 resenärer.
Jag skulle också tro att varje resenär reser minst två sträckor per dag, säkert vanligast med tur och retur. Med dessa antaganden så skulle det röra sig om max 750 och minst 150 individer. Det är väl ungefär likvärdigt med 1-5 flygplan om dagen.

Det är klart att det på något sätt eventuellt skulle kunna påverka utbud, efterfrågan, tillgång mm.

Men nästa fråga är, varför väljer man att flyga privatjet? Jag skulle inte tro att det i första hand handlar om lyxen att "bada" i champagne och god service utan snarare om att värna privatliv och/eller att ha flexibilitet. Snabba förflyttningar kan ju också vara en anledning. Jag kan dock inte se att reguljär tidtabellsbunden flygtrafik är ett alternativ som uppfyller någon av dessa kriterier. Då flyttar man nog istället ut på vägen i egen privat bil eller buss. Om det blir så, då kan man ju undra om man gör några miljövinster eller ej. För att inte tala om trafiksäkerheten. Det finns väl inget säkrare än flyget, så en flytt ut på vägarna låter som en försämring.

Hur det kommer att bli hänger nog också lite på hur man definierar privatjet. Menar man att privatpersoner och/eller företag inte ska få lov att äga dessa typer av flygplan? Eller tänker man sig att helt förbjuda den här typen av flygplan, oavsett vem som äger dem, med undantag för flygoperatörer? Kommer man att förbjuda att man chartrar ett flygplan? Jag skulle tro att om man inte också förbjuder icke-researrangörer att chartra flygplan så kommer man inte att uppnå någon förändring.

Min sista reflektion är att jag tror att de allra flesta affärsjet/privatjet flyger regionalt och med tanke på storleken på de flesta av dessa flygplan tänker jag att elektrifiering inte är en helt orimlig lösning. Så vitt jag förstår så tänker man sig att det främst är just mindre maskiner som flyger regionalt som kommer att vara först ut med elektrifiering. Kanske borde det Franska Miljöpartiet skifta fokus och istället uppmuntra denna utveckling. :)
 

mha321

Medlem
Hittade en site som åtminstone hävdar 231621 flygningar med privatflyg I Frankrike 2021. Framgår inte hur stor del som var jet dock. Men det är onekligen rätt många avgångar.

Utöver Paris är inte förvånande även Nice väldigt stor - pga Monaco.

Europas mest frekventa rutt för privatflyg är tydligen Paris-Genève. 4000 euro ungefär för upp till 7 passagerare. Visst är det dyrt men fyller du upp med 7 så är det ju inte så jäkla blodigt per person..
 

trekker

Medlem
Problemet med alla dessa miljöpartier i alla möjliga länder är att de alltid kommer med dessa förslag som ska ge dem maximal politisk vinning men som samtidgt hyandlar om saker som är minimala för miljöpåverkan. Vill man påverka miljön ordentligt borde man jobba för att stoppa Rysslands invansion av Ukrainia samt brännandet av gas som just nu pågår. Tyvärr innebär ju sådana förslag att man måste jobba lite.
 

JohnR

Medlem
Jag tror "Resenärenlars" är något på spåren...

Jag har turen att arbeta för ett företag där vi har två egna plan (en jet och en King Air turbopropp), och har dubbeltur då företaget låter kreti och pleti som mig själv nyttja dessa. Nu är vi baserade i USA och använder endast dessa plan då vi åker inrikes. Det innebär att vi kan vara mer flexibla, och landa på mindre flygplatser (som inte trafikeras med reguljärflyg), som är närmare vår slutdestination vilket gör att vi sparar mycket tid.

Vi har ingen champagne, ingen alkohol alls faktiskt, och ingen catering. Vi har läsk och snacks, men det är självservering då vi inte heller har kabinpersonal utöver piloterna. Den enda lyxen är flexibiliteten och tidsbesparingen. När vi åker reguljärt gör vi det i ekonomi, så för oss står det inte mellan privatflyg och första klass.

Som Lars och trekker är inne på är detta förslag bara ett populistiskt utspel och extremt svårt att realisera.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Problemet med alla dessa miljöpartier i alla möjliga länder är att de alltid kommer med dessa förslag som ska ge dem maximal politisk vinning men som samtidgt hyandlar om saker som är minimala för miljöpåverkan. Vill man påverka miljön ordentligt borde man jobba för att stoppa Rysslands invansion av Ukrainia samt brännandet av gas som just nu pågår. Tyvärr innebär ju sådana förslag att man måste jobba lite.

och sen har vi Kina

China's coal-powered economy drives global carbon dioxide emissions to historic high | News | Eco-Business | Asia Pacific

China to boost coal use as drought-fuelled power shortages trigger electricity rationing, factory closures | South China Morning Post
 

EgOscar

Medlem
de allra flesta affärsjet/privatjet flyger regionalt och med tanke på storleken på de flesta av dessa flygplan tänker jag att elektrifiering inte är en helt orimlig lösning. :)

Ja. Genom reglering och fördyring av fossil-privatflyg så kan man påskynda övergången till elflyg och snabbtåg.
 

Jannes

Medlem
Då flyttar man nog istället ut på vägen i egen privat bil eller buss. Om det blir så, då kan man ju undra om man gör några miljövinster eller ej.
Hur tänkte du här? Om 1-5 pax tar bil istället för privatflyg så blir det ingen miljövinst?
Tror att även om du lägger alla 5 i egen bil så är det klar mycket bättre än om de flyger. För att inte tala om elektrifieringen (som jag definitivt stöder för flygindustrin, med start i de små flygplanskategorierna), där markbaserade fordon är klart före på utvecklingskurvan.
 
Toppen