Senaste nytt

Förbättringsförslag som skulle göra flygresan ännu bättre?

Jag vill återigen kunna få mitt boardingpass direkt i telefonen vid online check-in. Flera bolag kräver att jag ska ta mig till en manuell disk och visa upp ett covidbevis innan jag får ett boardingpass.

Som minsta begärt kan jag tycka de borde spara den informationen en viss tid iaf, så att jag nästa gång när jag reser med samma bolag inte behöver besöka en manuell disk igen. De behöver såklart inte spara allas information, men jag borde åtminstone själv kunna välja det.

I enligt tycke är detta den enskilt största försämringen som covid gav flygupplevelsen. Lite försämrad servering på planet gör mig inget. Förstår att man här kan prioritera olika.

Ja, servering ombord är en historia för sig. Jag äter hellre en polarrulle eller två än håller på och fipplar med deras frukost. Matlåda på längre flyg inom europa uppskattar jag lite mer dock, framförallt så blir det lite variation. Framförallt när de senaste 6 flighterna jag gjort alla haft enbart polarrulle med "ost... eller ost".

Ett sätt att göra upplevelsen på flygplaten bättre vore att införa något liknande "Heathrow Rewards"

Swedavia Rewards
(vi alla gillar ju att samla löjliga poäng), dvs "få poäng på allt du köper på flygplatsen och på flygbussen och ARlanda Express etc" som du sedan kan växla till flygpoäng enligt usel kurs, få rabatt på parkering, eller kunna köpa dig ett loungebesök eller Fast Track tex.

• Gilla
Reactions: hco
Glömde en sak. När det gäller status i exempelvis Eurobonus.

Som det är nu så får man oftast status beroende på en viss mängd poäng per år. Säg 20000 för silver. Tjänar man in 12 000 får man aldrig någon status, oavsett om du tjänar in 12000 varje år i 20 år. Men om du drar in 24000 vartannat år så har du silver-status vartannat år plus 3 månaders grace.

En välkommen förändring hade varit att man den dagen man totalt tjänat in 20 000p får silver i 12 månader fram. Sen när du tjänat in 20 000 till får du guld 12 månader fram. När du tjänat in 40 000 till får du diamant 12 månader fram. Sen börja om från början. För frekventa resenärer hade de kanske pendlat mellan silver-diamant, vissa hade alltid haft diamant men även den som flyger lite lagom får vara diamant ett år vart tionde år kanske. Då hade även mindre frekventa resenärer haft en anledning att hålla sig till ex. SAS och inte bara välja billigaste biljetten.

Detsamma kunde gälla alla bonusprogram. Även om man bara bor 5 nätter på hotell om året, om man samlar allt hos Scandic kunde man nån gång nå upp till en högre status och få prova på lite perks.
Förstår inte riktigt vad som vore bättre än nu med det förslag du har gällande villkor för silver/guld etc. Du får ju redan idag den nya nivån när du når den och behåller den först perioden ut, sedan ett helt år, sedan 3 mån till?

Ett sätt att göra upplevelsen på flygplaten bättre vore att införa något liknande "Heathrow Rewards"

Swedavia Rewards
(vi alla gillar ju att samla löjliga poäng), dvs "få poäng på allt du köper på flygplatsen och på flygbussen och ARlanda Express etc" som du sedan kan växla till flygpoäng enligt usel kurs, få rabatt på parkering, eller kunna köpa dig ett loungebesök eller Fast Track tex.

Finns ju redan, Dufry sköter Duty Free-butikerna på Arlanda mfl. Dufry, som äger 2.200 flygplatsbutiker, lanserar loyalitetsprogram | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor (att det är ett usel program är en annan sak)

Last edited:
Finns ju redan, Dufry sköter Duty Free-butikerna på Arlanda mfl. Dufry, som äger 2.200 flygplatsbutiker, lanserar loyalitetsprogram | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor (att det är ett usel program är en annan sak)
Japps, men Heathrow Rewards ger fåniga poäng på allt, från tågresan dit till tidningen i kiosken och biffen&bean man kanske äter i väntan på flyget. Inte bara Taxfreen man ändå inte kan köpa när man flyger inom EU.

Japps, men Heathrow Rewards ger fåniga poäng på allt, från tågresan dit till tidningen i kiosken och biffen&bean man kanske äter i väntan på flyget. Inte bara Taxfreen man ändå inte kan köpa när man flyger inom EU.

Flyger du från Heathrow flyger du inte inom EU.
Tycker man att det är en bra affär att handla på Arlanda kan man ju flyga via Oslo till EU destination.
Annars är ju oftast bättre affär att handla när man flyger till Arlanda, även inom EU, Heinemann har ju också ett lojaltitesprog.
Går väl att tjäna Eurobonuspoäng, Cooppoäng etc. på Pontus in the air mm.
Arlanda är en liten flygplats i världens utkant.

Last edited:
Flyger du från Heathrow flyger du inte inom EU.
Tycker man att det är en bra affär att handla på Arlanda kan man ju flyga via Oslo till EU destination.
Annars är ju oftast bättre affär att handla när man flyger till Arlanda, även inom EU, Heinemann har ju också ett lojaltitesprog.
Går väl att tjäna Eurobonuspoäng, Cooppoäng etc. på Pontus in the air mm.
Arlanda är en liten flygplats i världens utkant.
Tror du missar min poäng. Men jag lämnar det där.
(För ett tag sedan kunde man få SAS-poäng på flygbussen, det kan man inte längre, vilket gör att jag prioriterar SL till Märsta i stället numera.

Mitt förslag är alltså ett Swedavia-rewardskort som skulle ge poäng på flygbussen i Malmö, poäng på tidningen i Malmö, poäng på ölen och burgaren under mellanlandningen på Arland, och poäng på flygbussen i Luleå. Jag har inte blandat in Taxfree, men köpte man det så skulle man få poäng där med.

Last edited:
Jag flyger mestadels inom Europa numer men ”ännu bättre”speglar nog inte riktigt hur jag upplever nuläget - ”drägligt” hade dugit för min del. Länge sedan jag kände att var med om något exeptionellt bra, utan allt som är bättre än uselt känns gångbart :)

Förutom rena fantasier (om god komfort och lagad mat) så känns det svårt att komma på något, för marknaden har ju redan konstaterat att alla konkurrensmedel förutom pris är rätt svaga.

Jag ställer mig till skaran som tycker att det finns mest potential på flygplatserna, och transport till/från dessa. Jag vill snabbare till avgång, och slippa ha överdrivna marginaler. Det inkluderar transport, säkerhetskontroller och boarding.

Ombord flyget så tycker jag generellt att nya flygplan är riktigt bra. T.o.m i Ryanairs nya 737MAX 200, som har extremt många säten, sitter jag rätt OK med tanke på att man får in ben under förevarande säte. Skulle jag få önska något, så vore det väl smidigare betalning, av inköp ombord. Tycker vissa bolag löst det bättre än andra, men generellt upplevs det som en onödigt krånglig procedur.

Egentligen rätt nöjd, utifrån vad som troligt är rimligt 2022. Klart att det var ”bättre” (om man hade mycket pengar) 1992, men det känns inte som att vi kommer se en återgång till den situationen.

Skulle jag få önska något, så vore det väl smidigare betalning, av inköp ombord. Tycker vissa bolag löst det bättre än andra, men generellt upplevs det som en onödigt krånglig procedur.

Hvad bestilling og betaling angår har British Airways fat i noget af det rigtige synets jeg. Der kan man på economy bestille mad og drikke via mobilen hvis man connecter til flyets WiFi, så man vælger hvad man vil have, sædenummer og trykker bestil. Efter kort tid kommer der en med det bestilte til stolen og tager betaling med kort, hvis man har Apple Pay fx er det super enkelt at betale med samme mobil som man bestilte via.

Toppen