Senaste nytt

Förändringar i SAS EuroBonus American Express®

Är det värt att skaffa SAS Amex Elite / Amex Premium?

Överallt läser jag att många tycker det nya är värdelöst och att de kommer hålla hårt i det gamla.
Den stora skillnaden som jag förstått är att det nya är kreditkort (kontra ex betalkort) som syns i UC där bankerna tolkar det som använd kredit vilket sänker din UC score.

Funderar på att skaffa ett SAS Amex Elite eller mer troligtvis Premium då jag inte tror att jag kommer nå upp till 300.000 i spend framöver men är lite osäker eftersom det syns i UC och sänker ens score rent generellt.

Hur fungerar kortet nuförtiden? Är alla problem som varit under 2017 åtgärdade? Förmodar det men tänkte bara höra vad ni har att säga om kortet ni som nu haft det ett tag?

Kanske en dum fråga detta men kan man betala sin hyra med Amex eller något annat kort?
Aldrig tänkt i de banorna men är ju trots allt nästan 10.000 kr i månaden.

(Behöver inga värvningslänkar i dagsläget, när det blir aktuellt postar jag i den tråden, tack)
 
Last edited:
Är det värt att skaffa SAS Amex Elite / Amex Premium?

Överallt läser jag att många tycker det nya är värdelöst och att de kommer hålla hårt i det gamla.
Den stora skillnaden som jag förstått är att det nya är kreditkort (kontra ex betalkort) som syns i UC där bankerna tolkar det som använd kredit vilket sänker din UC score.

Funderar på att skaffa ett SAS Amex Elite eller mer troligtvis Premium då jag inte tror att jag kommer nå upp till 300.000 i spend framöver men är lite osäker eftersom det syns i UC och sänker ens score rent generellt.

Hur fungerar kortet nuförtiden? Är alla problem som varit under 2017 åtgärdade? Förmodar det men tänkte bara höra vad ni har att säga om kortet ni som nu haft det ett tag?

Kanske en dum fråga detta men kan man betala sin hyra med Amex eller något annat kort?
Aldrig tänkt i de banorna men är ju trots allt nästan 10.000 kr i månaden.

(Behöver inga värvningslänkar i dagsläget, när det blir aktuellt postar jag i den tråden, tack)
Du kan ju betala hyran via tjänster som betalo/billhop.
Dock tar dom en avgift för att du betalar via dom men kan vara ett sätt att få upp sin spend lite om man behöver.
Billhop kan du bli värvad till och få en summa som är avgiftsfri sen efter det är det ord pris.

Jag ska äntligen säga att jag inte har koll på ev problem du hänvisar till. Inget jag kan minnas att jag sätt.
Jag har det "gamla" betal kortet men ser ingen skillnad på det nya annat än att du får ett kredit kort och en fast kredit i början som kan vara svår att höja i början och att det ses på en UC. Fördelen med nya är att du får 30 dagar på dig att betala, gamla betalkortet är det bara 14 dagar.
 
Last edited:
Du kan ju betala hyran via tjänster som betalo/billhop.
Dock tar dom en avgift för att du betalar via dom men kan vara ett sätt att få upp sin spend lite om man behöver.
Billhop kan du bli värvad till och få en summa som är avgiftsfri sen efter det är det ord pris.

Jag ska äntligen säga att jag inte har koll på ev problem du hänvisar till. Inget jag kan minnas att jag sätt.
Jag har det "gamla" betal kortet men ser ingen skillnad på det nya annat än att du får ett kredit kort och en fast kredit i början som kan vara svår att höja i början och att det ses på en UC. Fördelen med nya är att du får 30 dagar på dig att betala, gamla betalkortet är det bara 14 dagar.

Tack för ditt svar!

Det är ju lätt värt att betala hyran på nästan 10.000 SEK via betalo om man behöver komma upp i spend för 2.5% avgift.
Säg att man betalar alla hyror under året via betalo så är ju det ca 2.500-3.000 SEK allt som allt och då har man tjänat in en 2-4-1 voucher i princip vilket är värt betydligt mer än så.

Jag behöver inte så stor kredit. 20-30.000 SEK vore jag nöjd med vilket inte känns omöjligt med deklarerad inkomst 3-400'.

Vad är det för skillnad på betalo och billhop? Typ samma? men billhop att föredra om man kan få värvningsbonus fast jag är ingen "säljare" som brukar "locka folk" att gå med i saker så jag väljer nog den som känns smidigast att använda. 5.000kr via billhop om man blir värvad är ju bara 125kr så billhop är nog bra för de som är duktiga att locka med andra. Inget för mig personligen.

Å andra sidan kanske man kan värva sina syskon, föräldrar och närmaste kompisar och be dessa betala en ynka 100 SEK räkning via billhop? Så får man värvningsbonusen?
 
Last edited:

Bankiren

Medlem
De nya AmEx-kreditkorten är en blandning mellan ett kredit- och betalkort.

I dagsläget har vi x kronor i kredit på vårt Elite, men vi kan spendera mer än dubbelt så mycket med kortet. I dagsläget ligger vi 10 000 kr över den tillåtna kreditgränsen.
 

Berglund

Medlem
Folk tycker så mycket och får för sig de mest konstiga saker. Lyssna på sådana kommenatrer, även min, en smula kursivt. Det är inga optimala sanningar utan just tyckanden, tänkanden och personliga åsikter utifrån var och ens position.

Det är sant att Amex inte längre ger ut de gamla betalkorten, det går inte att nyteckna den produkten. Allt som finns i en begränsad upplaga tenderar att bli åtrovärt eller värderas upp. Det är också sant att de nya korten är kreditkort och där beviljad kredit samt utnyttjad del, det vill säga ditt kreditkortssaldo rapporteras in till Upplysningscentralen (UC) vid varje månadsskifte. Tjänar du pengar, har en anställning eller ett eget bolag och får lön, då är det inga problem alls. Ett eller två kreditkort påverkar ditt kreditbetyg ytterst marginellt. Jag har varit arbetslös och haft bättre kreditscore än när jag sedan började jobba igen. Siffran vägs ihop av hur stora krediter du har, hur stor procentandel av dem som du utnyttjar och tar hänsyn till hur snabbt och regelbundet du avbetalar. Den uppdateras varje månad och kan justeras drastiskt åt endera hållet baserat på olika kredithändelser under den gångna månaden. I nget att hänga upp sig på så länge du inte söker och maxar en eller flera krediter i månaden. I dagens samhälle och värld är det inte ett dugg konstigt att ha ett eller flera kreditkort. Jag har själv ett av Amex kreditkort, SAS Mastercard kreditkort samt Norwegiankortet med hyrbilsförsäkringen för alla mina Avisbilar. Inga problem alls! Det är bra att vara försiktig med krediter men man skall heller inte överdriva faran eller risken.

Amex är ett strålande kort och Premiumkortet får du ju just nu teckna och ha hela första året helt utan avgift. Spenderar du dessutom 15 000 kronor på kortet dina första 90 dagar som kortmedlem, då får du 12 000 extrapoäng i välkomstbonus om du blivit värvad, dessa får du utöver de vanliga poängen du får baserat på ditt spenderade belopp. Sammantaget är det nästan dumt att inte prova, särskilt som kortet erbjuds gratis just nu. Amexkorten fungerar bra och kan generellt rekommenderas.
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Det är ju lätt värt att betala hyran på nästan 10.000 SEK via betalo om man behöver komma upp i spend för 2.5% avgift.
Säg att man betalar alla hyror under året via betalo så är ju det ca 2.500-3.000 SEK allt som allt och då har man tjänat in en 2-4-1 voucher i princip vilket är värt betydligt mer än så.

Jag skulle säga att det är värt att betala hyran via Betalo om du tror att du inte kommer upp i 150kkr gränsen utan det. När du kommit över den gränsen så sjunker lönsamheten markant.
 
Jag har haft både Amex betalkort och kreditkort.
När de införde kreditkorten så var det problem att betala med dem på vissa ställen, eftersom de har en ny nummerserie (3793), men det var bara i början. Jag har inte haft några som helst problem med kreditkorten under 2018, och jag använder nu både Elite kredit och Platinum kredit (Platinum är ej SAS brandad).
När det gäller Billhop så tänker du helt rätt. Värva alla familjemedlemmar och vänner och du kan betala hyror gratis i ett år och få poäng och spend...
 

Bankiren

Medlem
Jag skulle säga att det är värt att betala hyran via Betalo om du tror att du inte kommer upp i 150kkr gränsen utan det. När du kommit över den gränsen så sjunker lönsamheten markant.

Med mitt Elite landar kostnaden på 10 öre per poäng när jag använder Billhop (har förhandlat till mig 2% i avgift). Mitt problem är att jag lättare samlar ihop till vouchers än till en stor hög med poäng, och det gör att jag behöver skramla ihop poäng lite här och där. Billhop hjälper mig i alla fall en liten bit på traven.

Om jag köper 100 000 EB-poäng för 10 öre per poäng, då landar en business t/r till USA på 10 000 kronor för 2 personer. Och det tycker jag är en jäkligt bra deal. Däremot är det omöjligt, i alla fall för mig, att "köpa" 100 000 EB-poäng med hjälp av Billhop. :)
 

Per A

Medlem
Funderar på att skaffa ett SAS Amex Elite eller mer troligtvis Premium då jag inte tror att jag kommer nå upp till 300.000 i spend framöver men är lite osäker eftersom det syns i UC och sänker ens score rent generellt.
Är ingen expert på kreditupplysningar men hade ett snack med SEB som rattar SAS/MC-kortet när jag sökte om det för en tid sedan. Hade i samma veva precis bytt från Amex Premium till Elite och hade under en övergångsperiod båda krediterna registrerade på min UC. Alltså hade jag en ganska stor summa i totala kreditåtaganden. Fick då rådet av SEB att rensa i gamla krediter och det visade sig att jag hade uppåt 10 år gamla krediter som hängde kvar.

Slutsats: det är ingen fara så länge du inte har krediter som överstiger din årsinkomst och även då behöver det inte vara kört. Däremot är det inte fel att lägga ett par timmar på att rensa ut gamla krediter som du inte använder.

Har som sagt Amex Elite och är mkt nöjd. Är dock en ”dålig” kund eftersom jag alltid betalar mina skulder på första fakturan och betalar således aldrig ränta. Sen är det ju så med Amex att det inte är gångbart överallt men det känner du säkert till. Min lösning, som jag nog delar med andra här är att ha ett SAS/MC-kort som backup :)
 
Toppen