Senaste nytt

Förändringar i SAS EuroBonus American Express®

Jag tycker det bara är positivt att de tagit bort statusen från kortet. Beställde ett SAS MC nyligen och det är giltigt till januari då min EuroBonus-status går ut. Det är ju helt värdelöst och går t.ex. inte att använda för framtida hotellreservationer. Mitt AmEx däremot gäller till 2021 så det slipper jag ändra stup i kvarten på alla ställen jag har det inlagt!

Jag kan inte minnas att jag läst detta här på BC. Har american express försämrat sin välkomstbonus för premiumkortet?

Läser nu följande:
  • Välkomstbonus! Handla för minst 15 000 kr under dina 3 första månader och få 10 000 SAS EuroBonus Extrapoäng
Länk: SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card | SE |

För Elite-kortet hittar jag inget om några extrapoäng. Det är bara de statusgrunande poängen som omnämns under toppförmåner.

Jag kan inte minnas att jag läst detta här på BC. Har american express försämrat sin välkomstbonus för premiumkortet?

Läser nu följande:
  • Välkomstbonus! Handla för minst 15 000 kr under dina 3 första månader och få 10 000 SAS EuroBonus Extrapoäng
Länk: SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card | SE |

För Elite-kortet hittar jag inget om några extrapoäng. Det är bara de statusgrunande poängen som omnämns under toppförmåner.

Jag tror att man måste bli värvad för att få start bonus, jag vet att det inte var så förut men det verkar ha ändrats. För värvning så finns fortfarande bonus kvar:

Skärmklipp.JPG

Jag tycker det bara är positivt att de tagit bort statusen från kortet. Beställde ett SAS MC nyligen och det är giltigt till januari då min EuroBonus-status går ut. Det är ju helt värdelöst och går t.ex. inte att använda för framtida hotellreservationer. Mitt AmEx däremot gäller till 2021 så det slipper jag ändra stup i kvarten på alla ställen jag har det inlagt!

Men så har det ju inte varit tidigare heller. AmEx har ju helt sonika antagit att du ska fortsätta ha status och struntat i att följa EB-perioder, så jag ser inte riktigt hur förändringen blir en förändring i detta avseende.

Men så har det ju inte varit tidigare heller. AmEx har ju helt sonika antagit att du ska fortsätta ha status och struntat i att följa EB-perioder, så jag ser inte riktigt hur förändringen blir en förändring i detta avseende.
Det kanske är just det som är problemet? Att SAS inte vill ha Amex kort i cirkulation med fel status, dvs att SAS driver förändringen och inte Amex.

Jag har också noterat att mina Amex kort har mycket längre giltighetstid än min status, det kanske också är en anledning att det i bland är svårt att använda co-brand kreditkort för lounge access?

Jag tror mycket mer på att det är de nya EUreglerna för Cobranding som gör att de ändrar. Nu blir ju Amexet inget Eurobonus kort längre så mindre mått av co-brand.

Ok, jag vet inte hur AmEx har fungerat tidigare utan jämförde med SAS MasterCard (och andra aktörer så som Finnair) där giltighetstiden på kortet aldrig är längre än till nästa brytpunkt för status, vilket suger.

Det kanske är just det som är problemet? Att SAS inte vill ha Amex kort i cirkulation med fel status, dvs att SAS driver förändringen och inte Amex.

Nej, från vad jag hört mottogs detta negativt av SAS - det är drivet från Amex (info jag fick i samband med att jag först hörde talas om detta - inlägg). För SAS blir det mest strul med utskick av separata kort, frågor till kundtjänst osv. Varför Amex driver det vet jag dock inte.

Toppen