Jag är faktisk chockad.. positivt chockad. Detta hade jag aldrig förväntat mig. Busenkelt, överskådligt men i mitt tycke raka motsatsen till hur intjäning av miles sker. Helt enkelt särskiljer "revenue" med hur miles ges, och inga krav på revenue för status. Ganska märkligt på ett sätt, men Miles & More skall ha cred för ett antal saker. O-tyskt är känslan.
Positivt i mitt tycke
Tydlig information nästan 14 månader innan detta börjar gälla. Här har SAS en del att lära
Enkelt och tydligt
Lojalitet mot egna bolagen belönas
Lifetime belönas
Vet ej om jag tycker det är bra
Skulle nog gärna se lite mer differentiering inom "Intercontinental". Lite bisarrt att en affärsklassresa till Tunis och Singapore är jämställda
Kanske lite väl enkla krav för SEN och HON
Ingen koppling till intäkter och status. M&M SEN är nya EBG/A3 Gold

Synd att man inte räknar om "riktig" Lifetime. Jag har snittat nästan 2x SEN det flesta åren som nu inte belönas.
Men samtidigt, det blir inga miles till Miles & More om man åker massor av billiga biljetter så det är nog inte för de som vill samla på sig miles. Sen är uttagen sådär.
Vad betyder det personligen?
FTL for Life är klart. Får min 3 stjärna i februari 2020. Känns lite surt att det kräver några år till för Litetime SEN.
Jag har så långt i år 60 betalda segment på Lufthansagruppen:
48 inom Europa x 10
12 intercont, 9 F x 70 och 3 C x 50
480 + 630 + 150 = 1260
Summa summarum: det blir lite enklare för mig att nå HON om jag reser ungefär som jag gör idag. Kanske plockar jag bort AC och UA på transatlantisk nu (precis det beteende man är ute efter).
Tyvärr tror jag både HON och SEN kommer urvattnas av detta. Men som sagt applåder för enkelhet, transparens och framförhållning.