Senaste nytt

Förändring av intjäning och användning av Avios och TPs

Jahaja, idag kan vi glädja oss åt att det blivit billigare (färre Avios) att flyga Norden - Lobdon "off-peak"
och att man tjänar fler Avios i Business full-flex och 1:a klass :rolleyes:

@Homer: Intressanta nyheter från BA. Även om flera nyheter faktisk skulle kunna ses som förbättringar var de dåliga nyheterna ganska rejält tråkiga. Snacka om att man inte lyssnar på sina kunder :( Kanske inte så konstigt att IAG väljer att gå med i lågprisbolagens samarbetsorganisation ;)

@Homer: Intressanta nyheter från BA. Även om flera nyheter faktisk skulle kunna ses som förbättringar var de dåliga nyheterna ganska rejält tråkiga. Snacka om att man inte lyssnar på sina kunder :( Kanske inte så konstigt att IAG väljer att gå med i lågprisbolagens samarbetsorganisation ;)

Tudelat i frågan rent allmänt. Jag förstår de kommersiella skälen och behoven att ändra. Det BAEC gör (IMHO) är att avtalskunder med avtalspriser i högre bokningsklasser får det bättre, nästan alla andra det sämre.

Gällande att IAG lämnar AEA så förstår jag detta delvis. Tycker särskilt Lufthansagruppen gnäller för mycket..
Iberia And BA Leave AEA In Clash Over Gulf Carriers | Commercial Aviation content from Aviation Week

Förstår också att "gulf-bråket" är den tyngst vägande anledningen (men sedan såg jag de andra förändringarna och började fundera...;) )

Det var ett mycket bra referat från någon konferens i senaste Airliners World med chefen för Etihad. Alla legacy-carriers borde ta sig en funderare innan de gnäller för mycket.

Med lite perspektiv på det hela så är imho Peak/Off-Peak det stora irritationsmomentet,
dessutom så ändras ju datumen varje år, 2016 har andra datum än 2015.

Uppgradering från J->F kan man väl stå ut med, men från Premium till J är stendött.

Försämringen av intjäning i billig eko. blev ju inte så stor för de med status eftersom
elitbonusen räknas på flygsträckan och inte på bokningsklassen.

Guld
Stockholm- London
Förr 890 + 890 = 1780
Nu 890 + 222 = 1112

Statuslös
Stockholm- London
Förr 890
Nu 222

Skillnaden i intjäning mellan kastlös och guld i billig eko. var tidigare 1:2 men nu alltså 1:5

Toppen