Senaste nytt

Förändrad intjäning till Eurobonus med Lufthansa från 1-JUL-2015

Jo men nu kanske jag tänker helt fel då jag sitter här med feber, men: Vart skulle SAS kunder ha åkt revenue F inom star nånstans om inte till 80% hos LH oavsett?

Thai, United, ANA, Asiana, Singapore Airlines, Swiss...

Yes, och där särskiljer sig Lufthansa nu (United F ger t.ex. bara 150 % sedan 1 mars i år medan asiatbolagen väl alla ger 200 %). Men visst, det är väl inte primärt på F-fronten som man lockar Eurobonusmedlemmar.

P dvs billigaste business klassen har stigit från 600 till 750 poäng.
Och den är ganska användbar då den ibland kostar 2000 kr från Göteborg till Frankfurt enkel väg.
Men bara om man köper tur och retur. Ofta kan man få ena vägen för 700 i ekonomi.

Yes, och där särskiljer sig Lufthansa nu (United F ger t.ex. bara 150 % sedan 1 mars i år medan asiatbolagen väl alla ger 200 %). Men visst, det är väl inte primärt på F-fronten som man lockar Eurobonusmedlemmar.
Frågan gällde ju vilka bolag som man kan åka F med, inte hur intjäningen till EuroBonus ser ut.

Frågan gällde ju vilka bolag som man kan åka F med, inte hur intjäningen till EuroBonus ser ut.
Sorry, fattar inte riktigt vad du är ute efter. Det intressanta är ju varför Lufthansa gör detta, inte något annat. Här särskiljer sig bolaget efter ändringen rejält mot konkurrerande Star Alliance-bolag som erbjuder F, i synnerhet mot JV-partnern United men även mot asiaterna. Kanske kan det locka en eller annan EB-medlem att välja Lufthansa framför konkurrenterna.

Det kan ju också vara så att Lufthansa har gått med på ett ge SAS 300%. De vinner kunder i betald First Class och SAS får mer pengar i samband med att Lufthansa köper fler poäng av SAS. En win-win med andra ord.

Det kan ju också vara så att Lufthansa har gått med på ett ge SAS 300%. De vinner kunder i betald First Class och SAS får mer pengar i samband med att Lufthansa köper fler poäng av SAS. En win-win med andra ord.
För Lufthansas (eller Miles&More) del förlorar det i totalt sätt.

Det är ganska osannolikt att folk köpte SAS Business class istället för Lufthansa First class bara för att man tjänade samma antal poäng till SAS EuroBonus.

Jag kan tänka mig att vissa SAS EuroBonus kunder registrerade Lufthansa First class flygningar till Miles&More förut för det gav mer miles än SAS EuroBonus.
Numera får man samma procent av poäng (om man inte har status på Miles&More) så kreditering av Lufthansa First class flygningar flyttas till SAS EuroBonus, i alla fall en viss del.

Toppen