Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

SAS har släppt sin årsredovisning idag där de bland annat berör Eurobonus. Bonusprogrammet ska vara stärkt och då avses etableringen av Diamondnivån. Men inte någonstans i dokumentet berörs slakten av intjäningen, detta trots att de skriver om de andra förändringar som kommer under 2015.

Så här står det till exempel på sidan 20:
"Som nästa steg lanserade SAS i februari 2014 en omfattande uppgradering av EuroBonus för att göra marknadens starkaste lojalitetsprogram
ännu bättre. Sedan lanseringen har antalet medlemmar i EuroBonus stigit med drygt 50 000 per månad och 31 oktober 2014 uppgick antalet medlemmar till 3,7 miljoner. Den större medlemsbasen förbättrar möjligheterna att knyta än mer fördelaktiga partnerskap som adderar värde för SAS kunder och skapar nya intäktsströmmar."

Tidigare förändringar nämns och även framtida om cafékonceptet vid gaterna men inte slakten. Mycket märkligt.

Det beror på när din resa bokades, för att få enligt gamla tabellen ska resan vara bokad före 27e november om jag kommer ihåg rätt.

Jag fick samma svar på supporten, har nämligen både UME-ARN-CPH-IAD (Go) samt UME-ARN-PRG (Plus) bokat sen långt tillbaka men som går av stapeln nu i vår. Skärmdump är sparad...

Detta var ingen höjdare och tyvärr glasklart. Ändrade precis en ToR i PLUS för två (familjekonto) till Tel Aviv som initialt bokades innan 27/11. Innebär troligtvis att det blir svårt att nå Diamond igen och ett gäng extrapoäng förlorade genom familjekontot... livet är hårt med I-landsproblem ibland:)

I bought a ticket in November and now I would like to modify my reservation. Will I get points according to the previous point table?

• You may only request points according to the old point table for reservations or changes made before November 27, 2014 for travel after January 1, 2015. Points Requests for changes made after November 27, 2014 will not be met.

Tack till SAS att de lyssnar... Denna info står i EB mail som kom nyss.

10303_ghost.gif

10303_ghost.gif

Vi har lyssnat och förenklat
10303_ghost.gif

Nu sänker vi poängpriset för resor till södra Europa med 25%. Oavsett destination inom Europa kostar nu från 30 000 poäng t/r med SAS.

SAS points charts - SAS

Det är absolut ett steg i rätt riktning. Tycker fortfarande att det är för dyrt och då köper jag hellre resan med pengar än poäng. Å andra sidan hade jag samma åsikt med gamla systemet. ;)

Det roliga (?) var dessutom att när jag först ringde dem hänvisade de till kontaktformuläret. Efter att ha fyllt i det fick jag ett svar att jag skulle ringa dem och fick då ovannämnda negativa besked.

Jag använde formuläret. Efter fyra dagar kom både poängen och ett trevligt svar på norska från Global Sales and Customer Support. Ytterligare fem dagar senare kom detta: "Då vi på Customer Care inte har hand om eurobonus och dessa poäng ber jag dig vända dig in till vår direktförsäljningsavdelning på 0770 727 727 och välja eurobonus i talsvaret för hjälp med dina poäng".

Som "statuslös" EBS mailade jag ebretro, väntar fortfarande efter dryga veckan på annat än autosvaret...

Jag använde formuläret. Efter fyra dagar kom både poängen och ett trevligt svar på norska från Global Sales and Customer Support. Ytterligare fem dagar senare kom detta: "Då vi på Customer Care inte har hand om eurobonus och dessa poäng ber jag dig vända dig in till vår direktförsäljningsavdelning på 0770 727 727 och välja eurobonus i talsvaret för hjälp med dina poäng".
Fick svar idag. Återigen vill de att jag ska ringa. Nu börjar jag bli trött på dem. Får se vad mitt svarsmejl leder till.

Inte sett detta med försämrad intjäning på SAS Plus förrän nu. För oss sällanflygare är dock ljuspunkten att Aegean INTE sänkt intjäningen på SAS Plus, så det är fortfarande billigaste/enklaste sättet (som jag känner till) att nå guldstatus på shorthaul.
TXL-CPH-ARN gav tidigare 3000 på Eurobonus, nu 2250. På Aegean Miles&Bonus är det oförändrat 2400 poäng.

Toppen