Senaste nytt

Föräldraledig i Spanien 3-4 månader, tips på stad?

Volatyle

Medlem
Hej,

Vi avser att vara lediga i sommar över hela sommaren (jag, sambo och två mindre barn) och letar febrilt efter bostad att hyra under dessa månader. Maj-Augusti. Det är inte optimalt rent tidsmässigt, det inser jag - men nu är det vad vi har att röra oss med. Tidsperioden går tyvärr inte att byta ut :)

Vi är ute efter en hyfsat småskalig stad och för referens har vi tittat på Javea, och Denia på Costa Blanca som vi gillade mycket när vi besökte senast. Vi känner att den storleken är bra, och även om dom såklart är turistiga (som alla städer är på sydkusten) så kändes det ändå rätt genuint på sina ställen och framförallt var vi väldigt nöjda med maten.

En annan referens på ett typiskt ställe vi absolut *inte* vill hamna i är t.ex Torrevieja som vi snarare föraktar.

Ett problem med just Javea och Denia är att vi börjar märka mer och mer utmaningarna i att hitta en bostad för långtidsuthyrning just under sommarmånaderna. De flesta vägrar hyra ut så länge men kan tänka sig hyra ut lång tid från September till Maj, såklart - för att dom vill hyra ut veckovis under sommaren som lär ha större intjäning.

Vi har satt en budget på 2000EUR/månad i vad vi kan tänka oss betala. Det enda kravet (förutom att vi ska få plats) är att det finns en privat eller publik pool i närheten. Barnen ska lära sig simma denna sommaren är det tänkt :)

Jag hoppas egentligen mest på att någon på forumet här har är hyfsat bevandrad i Spanien generellt och kan ge lite stöttning i andra städer vi borde titta på som kan tänkas vara lättare att hitta bostad. Generellt tycker vi ju att det borde gå att hitta med tanke bo det extrema överutbudet av bostäder som finns i Spanien. Vi kan tänka oss norr som söder, egentligen hela Spanien skulle jag säga men det är klart att vara hyfsat nära kusten känns bra. Vi kommer köra ner så vi kommer att ha bil. Viktigt för oss som sagt är att det är en stad som inte är alltför stor och att det finns goda möjligheter att hitta bra och trevliga restauranger, samt ett OK boende med pool.

Så, ni som kan landet utan och innan - har ni några tips? Jag känner att det börjar närma sig och det är lite frustrerande att vi inte signat en bostad ännu.

/Småstressad bostadssökare...

Jag gillar Almuñécar. Betydligt trevligare än svennehänget Nerja som ligger i närheten.

Mycket bra restauranger och en trevlig stad. Nära till många olika bra stränder.

Inser att jag var bristfällig i mitt första inlägg det bör inte ligga längre ner än Alicante om vi pratar södra kusten för då blir det lite väääl långt att köra.

Vol

Peñíscola är riktigt flott och alltjämt förhållandevis genuint tycker jag. Sedan är ju de månader du ska åka jävliga över hela Spanien. Ligger ganska exakt mellan Barcelona och Valencia. Ett härligt gammalt slott/citadell (man har bland annat filmat en del Game of Thrones där).

peniscola.jpg

upload_2019-2-27_18-2-38.png

Peniscola - Wikipedia

Peñíscola är riktigt flott och alltjämt förhållandevis genuint tycker jag. Sedan är ju de månader du ska åka jävliga över hela Spanien. Ligger ganska exakt mellan Barcelona och Valencia. Ett härligt gammalt slott/citadell (man har bland annat filmat en del Game of Thrones där).

Visa bifogad bild 87120

Visa bifogad bild 87119

Peniscola - Wikipedia

Därav kravet på pool . Intressant, den ska jag absolut kolla på! Tack! Bra restauranger och mat? Prisvärt?

Vol

Därav kravet på pool . Intressant, den ska jag absolut kolla på! Tack! Bra restauranger och mat? Prisvärt?

Vol
Jag ska vara ärlig: jag tror att du kommer få det tufft på din budget i Peñíscola. Månadsuthyrning (som i rabatterat veckopris) är, givetvis, vanligare under vinterhalvåret. Men det är ju bara att gilla läget.

Bra mat? Nja. Jämfört med t.ex. Torrevieja stad ja. Finns en vidunderlig fiskkrog (Raul Resino) i närbelägna Benicarlo. Det bästa med detta ställe är att de flesta turister inte kommer inte kommer från Norden eller UK och att det därmed inte är överfullt med brittiska barer osv. Därmed är även kunskaperna i engelska också sämre. Väldigt avslappnat precis som de flesta ställen på Costa del Azahar (typ Vinaroz, Benicasim m.fl.).

Jag ska vara ärlig: jag tror att du kommer få det tufft på din budget i Peñíscola. Månadsuthyrning (som i rabatterat veckopris) är, givetvis, vanligare under vinterhalvåret. Men det är ju bara att gilla läget.

Bra mat? Nja. Jämfört med t.ex. Torrevieja stad ja. Finns en vidunderlig fiskkrog (Raul Resino) i närbelägna Benicarlo. Det bästa med detta ställe är att de flesta turister inte kommer inte kommer från Norden eller UK och att det därmed inte är överfullt med brittiska barer osv. Därmed är även kunskaperna i engelska också sämre. Väldigt avslappnat precis som de flesta ställen på Costa del Azahar (typ Vinaroz, Benicasim m.fl.).

Ja precis, jag tycker ändå vi tagit i när vi lagt oss på 2000EUR/mån i hyra (förra året var vi i en fin lägenhet för 500EUR i vecka, och då under högsäsong) så det känns inte orimligt, även om det är svårt. Det är lite frustrerande att veta att det står så många tomma hus/lägenheter där nere och lär göra så även under denna sommar men att man inte kan få tag i en uthyrare som ser fördelen med att ha hela sommaren "bokad" till en och samma familj men med kompromissen att det blir något lägre veckopris.

Nåväl, jag som spekulerar såklart. Letar vidare, mottar gärna fler tips! Funderar om vi ska börja leta i norra delarna istället, runt Bilbao?

Vol

Av egen erfarenhet ett tips att oavsett var ni bokar kolla att de har fungerande wifi uppkoppling. Har hyrt månadsvis Sydeuropa trevliga ställen men bedrövlig uppkoppling. Oerhört enerverande. Agös tips något vi själva ska kolla för egen del. Har själva hyrt 2 3 veckor Torredembarra norr om Tarragona några gånger både själva och med barnbarn Trivts utomordentligt. Flertalet besökare är medelklass Barcelonare som har semesterlägenheter. I stort sett ingen utlandsturism. Enorm härlig strand. Bra lokala restauranger samt välsorterade mataffärer som Carrefour. Lätt göra utflykter längs kusten med regionaltåg.
Annars längre att köra men en favorit är Tavira i Algarve. Hyrt lägenhet svenskstället Tavira Garden några gånger. Från 600 euro per månad stor 2.a med takterrass. Två pooler i området .

Av egen erfarenhet ett tips att oavsett var ni bokar kolla att de har fungerande wifi uppkoppling. Har hyrt månadsvis Sydeuropa trevliga ställen men bedrövlig uppkoppling. Oerhört enerverande. Agös tips något vi själva ska kolla för egen del. Har själva hyrt 2 3 veckor Torredembarra norr om Tarragona några gånger både själva och med barnbarn Trivts utomordentligt. Flertalet besökare är medelklass Barcelonare som har semesterlägenheter. I stort sett ingen utlandsturism. Enorm härlig strand. Bra lokala restauranger samt välsorterade mataffärer som Carrefour. Lätt göra utflykter längs kusten med regionaltåg.
Annars längre att köra men en favorit är Tavira i Algarve. Hyrt lägenhet svenskstället Tavira Garden några gånger. Från 600 euro per månad stor 2.a med takterrass. Två pooler i området .

Håller med om Torredembarra, oerhört genuint område. Tillbringat några semestrar där och har nog aldrig stött på en svensk eller britt. Det svenskaste jag kom i närheten var en gammal spansk herre som vi träffade på tåget ner från Barcelona. Han hade jobbat i norden under sina unga år och talade nästan flytande svenska. Han bjöd hem oss på middag och ville då ge oss gamla svenska ljudböcker på kassett. Vi var dock tvungna att tacka nej och förklara för honom att vi inte hade möjlighet att spela upp dessa då vi saknade kassettbandspelare... Det tyckte han var konstigt.

Torredembarra var ett bra tips! Ska läsa in mig lite på det. Skulle ni säga att det är hyfsat barnvänligt? Är staden fin? Finns det någon typ av old town?

Jag har svårt för när det blir lite för mycket "svenskort" över det - vi var förra året i Javea som jag nämnt att jag gillar men spenderade även en vecka i grannstaden Altea, vi gillade Javea mer, även om Altea var synnerligen bedårande, framförallt den gamla stadsdelen. Det som kändes lite trist med Altea var just att det i stort sett kändes som vi var i Sverige.

Vi vill gärna, nu när vi är i Spanien så länge får känna att vi är i Spanien (även om såklart, jag förstår att så länge det är kusten vi pratar om så kommer det vara turistigt) - men det finns ju grader i helvetet. Där helvetet är Torrevieja :)

Vol

Toppen