Senaste nytt

Följdersättning av försenat bagage?

Hej, vet inte om jag skriver detta i rätt forum.

Vi har på vårt företag ett antal serviceingenjörer som reser runt i världen och utför service och installationer på fartyg.
På senaste tiden så har dessa personers bagage bestående av verktygslådor, och delar blivit försenade av flygbolagen. Dessa verktygslådor har blivit så försenade att serviceuppdragen har varit tvungna att ställas in helt. Våra kostnader för varje inställt uppdrag ligger på ca 30-60.000:-SEK

Finns det någon möjlighet att ställa ersättningskrav på resebolagen för dessa merkostnader som det fört med sig?

Är det någon som vet om det finns någon typ av försäkring som skulle kunna täcka sådana här förluster?
 

agehall

Medlem
Ni har nog ganska små möjligheter här. Det ni gör fel är att skicka vital utrustning som incheckat bagage istället för att skicka det som frakt. Hade ni gjort det senare hade ni nog haft större möjligheter.
 
Flygbolagens ansvar enligt Montrealkonventionen är begränsad
Flygbolagets ansvar - SAS
Bagage förseningar
När det gäller bagageförseningar är flygbolaget skadeståndsansvarigt, om det inte vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika skadan eller om det var omöjligt att vidta sådana åtgärder. Skadeståndsansvaret vid förseningar av bagage är begränsat till 1131 SDR och motsvarar ungefär 1425 EUR eller 10 721 DKK eller 13 820 NOK eller 13 368 SEK.

Upp till det beloppet kan du ställa krav. Jag tror det blir svårt att hitta ett försäkringsbolag som vill försäkra ditt scenario, åtminstone om premien ska vara vettig. Mitt tips är att serviceteknikerna innan varje boarding fråga om bagaget är med, och vägra att boarda om inte bagaget är med. Då får de antingen se till att bagaget är med, eller lasta av de delar av bagaget som eventuellt finns med om inte alla är med samt boka om till nästa flight.
 
Ni har nog ganska små möjligheter här. Det ni gör fel är att skicka vital utrustning som incheckat bagage istället för att skicka det som frakt. Hade ni gjort det senare hade ni nog haft större möjligheter.

Det är helt rätt, och i vissa fall skickar vi det med kurir istället. Problemet är att ibland vet vi inte ens vart killen ska innan resan påbörjas. Fartyg fastnar, blir försenade osv vilket gör att resan mycket väl kan ändras på vägen.
Men det lutar åt att vi får börja med att skicka mer med kurir helt enkelt....

Tack för hjälpen!
 
Flygbolagens ansvar enligt Montrealkonventionen är begränsad
Flygbolagets ansvar - SAS
Bagage förseningar
När det gäller bagageförseningar är flygbolaget skadeståndsansvarigt, om det inte vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika skadan eller om det var omöjligt att vidta sådana åtgärder. Skadeståndsansvaret vid förseningar av bagage är begränsat till 1131 SDR och motsvarar ungefär 1425 EUR eller 10 721 DKK eller 13 820 NOK eller 13 368 SEK.

Upp till det beloppet kan du ställa krav. Jag tror det blir svårt att hitta ett försäkringsbolag som vill försäkra ditt scenario, åtminstone om premien ska vara vettig. Mitt tips är att serviceteknikerna innan varje boarding fråga om bagaget är med, och vägra att boarda om inte bagaget är med. Då får de antingen se till att bagaget är med, eller lasta av de delar av bagaget som eventuellt finns med om inte alla är med samt boka om till nästa flight.

Tack för hjälpen!

Jag ska förmedla detta till dom ansvariga gällande ersättningen.

När det gäller att kolla om bagaget är med, var ska man fråga. Försökte igår ta reda på det i Köpenhamn men ingen kunde ta reda på det. Dom kunde bara se om det var registrerat men inte om det var fysiskt ombord.
Vart ska man gå? Vem ska man fråga?
(Givetvis försvann det! :mad: )
 

agehall

Medlem
Mitt tips är att serviceteknikerna innan varje boarding fråga om bagaget är med, och vägra att boarda om inte bagaget är med.
Det hjälper inte att fråga. Det är allt för ofta som personalen i gaten bara svarar "Ja" utan att ens kolla upp vad systemet säger ordentligt. Dessutom så finns alltid en risk att något händer, tex att en passagerare med incheckat bagage inte dyker upp och vips behöver man in och röja runt i lastutrymmet och därmed finns risken att fel bagage lastas av eller att vissa väskor måste ut tillfälligt och sedan inte lastas på igen.

Men det lutar åt att vi får börja med att skicka mer med kurir helt enkelt....
Fast en kurir flyger ju ofta som passagerare med prylarna, så det är ju inte säkert det hjälper. Jag pratar om riktig frakt med typ DHL eller FedEx som flyger det i egna plan.

Vart ska man gå? Vem ska man fråga?
Det går inte att få ett bra svar, så lägg ingen energi på det.
 

Dr. Miles

Expert
När det gäller att kolla om bagaget är med, var ska man fråga. Försökte igår ta reda på det i Köpenhamn men ingen kunde ta reda på det. Dom kunde bara se om det var registrerat men inte om det var fysiskt ombord.
Vart ska man gå? Vem ska man fråga?
(Givetvis försvann det! :mad: )
Det är inget svar till din fråga men Singapore Airlines är duktiga att informera om ifall bagaget är lastat eller inte.
Jag frågar dem alltid ifall min väska är lastad eller inte, för att jag brukar att ta long layover i Singpore med övernattning.
 
Jag vill minans att det finns någon här på forumet som alltid flyger runt med ett antal väskor i tjänsten och som brukar fråga vid varje flight om bagaget är med. Men jag kan inte minnas vem det är nu...
 

MartinH

Medlem
Det hjälper inte att fråga. Det är allt för ofta som personalen i gaten bara svarar "Ja" utan att ens kolla upp vad systemet säger ordentligt.
Det är såklart inte en 100% garanti, men efter att ha rest med "oumbärlig" musikutrustning i många år så har just detta, att fråga i gaten om ens bagage är med, och insistera på att man inte inte följer med flyget utan tillfredsställande svar, faktiskt hjälpt ett par ggr.
 

fcx

Medlem
Som veksam i samma bransch och med samma problematik så kan jag delge mina erfarenheter.

Det går inte att hitta en vettig reseförsäkring som täcker denna typ av skador. Den vi har ger möjlighet att köpa arbetskläder samt handverktyg om bagaget är sent, men det förutsätter ju att det är sådant som går att köpa på orten. Det går ofta att få goodwill-kompensation från flygbolaget, men det är mest symboliskt (typ poäng).

Istället måste man jobba förebyggande. Med incheckat bagage bokar man aldrig kortare byten är c:a 90 minuter inom Europa. Ska man göra ett uppdrag på förmiddagen så åker man kvällen innan, så är det också enklare att uppfylla arbetstidsregler. Krisar det så återförenas man med väskan på morgonen (man hämtar den givetvis på flygplatsen, acceptera aldrig utkörning).

Att skicka med kurir hjälper inte. Snarare är det en större risk för försening, eftersom hamnar är ett svart hål för inkommande lådor.

Man måste ha en reservuppsättning verktyg och delar på kontoret för att kunna hantera förseningar på hemresan.

Med dessa förebyggande åtgärder så var det flera år sedan ett besök behövde ställas in (men det var väldigt nära för några veckor sedan), trots 100+ uppdrag per år. När tekniker reser hem så accepteras snävare marginaler i bokningarna, och där ser vi att väskor försenas betydligt oftare.
 
Toppen