Senaste nytt

Följ personalens anvisningar annars...

BA:s crew gjorde helt rätt i detta fall och jag kan inte tänka mig annat än att SAS eller andra bolag för den delen hade agerat likadant. Är själv fd. flygvärd och det är klart att man fick påtala för vissa pax före start och landning när man genomförde en cabin secure att stolen ska vara i upprätt läge, all elektronisk utrustning ska vara avstängd etc etc. Och allt detta pga säkerheten. Säkerheten kommer alltid i första hand. Oftast så gjorde paxen som man sa, fick säga åt en yngre passagerare efter en flygning att sätta sig ner då vi landat och precis skulle få klartecken att disarmera dörrarna och signs fortfarande var på.
Man ska alltid vara tydlig mot paxen om de gör något mot bestämmelserna och även varna vad som kan hända om denne inte gör som man säger. Nu tror inte jag att detta resulterar i en vanlig OR rapport, kan inte tänka mig att det kan leda till eventuell åtal. Polisen ifrågaästter säkert varför han inte gjorde som kabinbesättningen sa till men det är nog allt också. I vissa fall blir man portad från ett bolag, men tveksamt till om så är fallet denna gång.

Jag tycker det var helt rätt. Även om det till synes kan verka överdrivet med så många poliser behövs det nog för att visa övriga passagerare allvaret i att inte urholka personalens auktoritet. Två flygningar med TK IST-PVG samt PVG-IST visade tydligt vad som kan hända när personalens auktoritet urholkats. På båda flighterna knäppte fler passagerare upp sina säkerhetsbälten innan vi landat. Inte nog med det så reste sig flera passagerare och började plocka ner sitt bagage i samma ögonblick som vi tagit mark (dvs fortfarande på landningsbanan). Jag kände mig obekväm med tanke på risken att få något i huvudet vid en hård inbromsning. Flygvärdinnans svar vid båda tillfällena var: "Det är ingen mening att jag säger till, de kommer ändå inte att lyda". Svaret jag fick (många månader senare) från TK var en massa ursäkter och bla bla bla som kunde sammanfattas till att jag saknade bevis och att detta därför inte hade inträffat!!! Snacka om att INTE sätta säkerheten främst!

Trots detta kunde jag inte låta bli att boka de billiga C biljetterna med TK från OSL-BKK i vinter! Men jag hoppas att de trots allt tog till sig av kritiken och åtgärdade problemet.

Det händer dagligen i Kina(eller till och mer varje flight...), men inte i Thailand. Så var inte orolig för din kommande resa. ;)

När jag flög CPH-BKK med TG i augusti förra året. Blev en 80-årig svensk man hämtad av thailändsk polis ombord på planet vid gaten. Halvvägs in i flygningen blev han väldigt förrvirrad, vägrade lyda kabinpersonalen och försökte bland annat ta sig in i businessclass. Till slut lyckades 5 i personalen få honom under kontroll, buntade fast hans händer bakom ryggen och spände fast honom på sin plats.

När jag flög CPH-BKK med TG i augusti förra året. Blev en 80-årig svensk man hämtad av thailändsk polis ombord på planet vid gaten. Halvvägs in i flygningen blev han väldigt förrvirrad, vägrade lyda kabinpersonalen och försökte bland annat ta sig in i businessclass. Till slut lyckades 5 i personalen få honom under kontroll, buntade fast hans händer bakom ryggen och spände fast honom på sin plats.

Det där låter dock som något olagligt, att frihetsberöva en äldre man på en flygning tror jag inte är tillåtet, speciellt inte av människor utan rätt utbildning som flygvärdinnor. Om det är gjort av polis eller säkerhetspersonal kan jag förstå att det är befogat men inte av kabinpersonal.

Det där låter dock som något olagligt, att frihetsberöva en äldre man på en flygning tror jag inte är tillåtet, speciellt inte av människor utan rätt utbildning som flygvärdinnor. Om det är gjort av polis eller säkerhetspersonal kan jag förstå att det är befogat men inte av kabinpersonal.
EFtersom säkerhetspersonal sällan medföljer flygningar är det vad jag vet kabinpersonalens både rättighet och skyldighet att frihetsberöva personer som på minsta sätt riskerar att äventyra säkerheten. Och det är inte alls ovanligt, oftast pga grav fylla, droger eller psykoser.

Personligen skulle jag inte vilja få en iPad i huvudet pga turbulens vid inflygning... Precis som vid bilolyckor är det lösa föremål som ofta skadar folk. Det är inte bara fel utan också brist på omtanke för sina medmänniskor.

Det där resonemanget kan jag köpa, MEN det är ju inte det som reglerna tar sikte på, för ingen kommer att klaga om jag fortsätter läsa i min 2kg tunga bok med hård pärm. Den gör precis lika ont som en iPad (om inte ondare) att få i huvudet...

Man skulle faktiskt kunna tro att reglerna kring när och vad man får använda i ett flygplan är skrivna av en elalergiker.

Det där låter dock som något olagligt, att frihetsberöva en äldre man på en flygning tror jag inte är tillåtet, speciellt inte av människor utan rätt utbildning som flygvärdinnor.

Luftfartslagens femte kapitel, femte paragrafen:

Om någon genom sitt uppträdande ombord utgör en omedelbar fara för flygsäkerheten eller luftfartsskyddet, får befälhavaren vidta de åtgärder mot denne som behövs för att avvärja faran.

För att genomföra dessa åtgärder får befälhavaren inte använda strängare medel än förhållandena kräver.

Befälhavaren bör i första hand försöka tala den som skapat faran till rätta genom upplysningar och uppmaningar. Våld får tillgripas endast när andra medel inte hjälper. Om våld tillgrips ska den lindrigaste form brukas som kan förväntas leda till det avsedda resultatet. Våld får inte brukas längre än som är absolut nödvändigt.

Medlemmar av besättningen ska lämna befälhavaren den hjälp han eller hon behöver. Passagerare får efter uppmaning av befälhavaren lämna sådan hjälp. Om en åtgärd med hänsyn till faran måste vidtas omedelbart, får besättningsmedlemmar och passagerare själva genomföra den utan uppmaning av befälhavaren.

Besättningsmedlemmar och passagerare som lämnar hjälp eller annars vidtar åtgärd enligt fjärde stycket har samma rätt som befälhavaren att bruka våld.

Det ingår ofta handklovar i ombordutrustningen.

(Vem säger förresten att flygvärdinnor inte är tränade för att ta hand om bråkiga passagerare: Flight Attendant Uses Martial Arts to Subdue Passenger | wltx.com ;) )

Last edited:
det enda liknande som hänt mig var en flygning inrikes i usa med AA mellan LA och Miami tror jag det var och detta var en blandning mellan komiskt och väldigt skrämmande i början av 2000 talet

En lång histroria kort så såg en dam en man med pistol ombord, kalabalik utbröt i kabinen och kapten var på väg att nödlanda när det visade sig att 2 personer hade bytt plats med varandra och detta är inte så konstigt att det händer.

Men om man är en beväpnad US marshal på ett flygplan så kan det vara bra att informera kabin personalen att man byter plats :)

Toppen