Mattias Edstrom
Medlem
BA:s crew gjorde helt rätt i detta fall och jag kan inte tänka mig annat än att SAS eller andra bolag för den delen hade agerat likadant. Är själv fd. flygvärd och det är klart att man fick påtala för vissa pax före start och landning när man genomförde en cabin secure att stolen ska vara i upprätt läge, all elektronisk utrustning ska vara avstängd etc etc. Och allt detta pga säkerheten. Säkerheten kommer alltid i första hand. Oftast så gjorde paxen som man sa, fick säga åt en yngre passagerare efter en flygning att sätta sig ner då vi landat och precis skulle få klartecken att disarmera dörrarna och signs fortfarande var på.
Man ska alltid vara tydlig mot paxen om de gör något mot bestämmelserna och även varna vad som kan hända om denne inte gör som man säger. Nu tror inte jag att detta resulterar i en vanlig OR rapport, kan inte tänka mig att det kan leda till eventuell åtal. Polisen ifrågaästter säkert varför han inte gjorde som kabinbesättningen sa till men det är nog allt också. I vissa fall blir man portad från ett bolag, men tveksamt till om så är fallet denna gång.
Man ska alltid vara tydlig mot paxen om de gör något mot bestämmelserna och även varna vad som kan hända om denne inte gör som man säger. Nu tror inte jag att detta resulterar i en vanlig OR rapport, kan inte tänka mig att det kan leda till eventuell åtal. Polisen ifrågaästter säkert varför han inte gjorde som kabinbesättningen sa till men det är nog allt också. I vissa fall blir man portad från ett bolag, men tveksamt till om så är fallet denna gång.