Senaste nytt

Fått en annan persons biljett

Kan det inte vara så enkelt att personen som har bokat biljetten har fyllt i fel e-postadress? Som gammal e-handelsräv får vi varje vecka telefonsamtal från kunder som är mindre glada för att dom inte fått någon orderbekräftelse, när man med kunden i luren kollar på ordern så är det nästan alltid samma svar: Ojdå, hade jag skrivit namn@gmail.com, det skulle ju vara namn@hotmail.com o.s.v.

Off-topic, jag har en liten rolig syssla om jag inte har nåt bättre för mig. Jag äger domänen xx.se och ibland sätter jag upp ett mejlkonto temporärt med "catch all" vilket innebär att alla mejl som adresseras till vadsomhelst@xx.se kommer till mig. Nån timme efter att jag satt upp kontot börjar jag kolla mejlen som rasar in med ett hundratal i timmen, allt ifrån tidningsprenumerationer, läkarbokningar, orderbekräftelser, flygbiljetter o.s.v. En ganska kul sysselsättning om man inte har nåt bättre för sig.

Attachments

• emirates.png
    emirates.png
    202,1 KB · Visningar: 504
Jag var med om samma från KLM för två år sedan. Vi hade liknande namn, han hade två O där jag har Ö, och det var därmed sannolikt hans eget fel.

Har hänt mig en gång. En annan person såg min bokning. Var inget systemfel utan mänskliga faktorn. Vi hade pratat med samma agent direkt efter varandra och när min bokning gjordes la man in den andra personens eurobonus nummer och på så sätt kunde han se min bokning bland sina kommande resor.

Hände mig nyligen när jag bokade en bonusresa med Aegean. Först fick jag ingen bokningsbekräftelse och när jag ringde dem dagen efter och bad dem skicka den igen stod det en helt okänd persons namn som resenär. Det fanns inga likheter, hans namn var helt annorlunda, hans emailadress var helt olik min och hans Miles & Bonus-nummer var helt olikt mitt nummer. Aegean förklarade det hela med ett "tekniskt problem".

Jag var inne i SAS-appen såg att det hade det dykt upp en resa mellan Honningsvag (HVG) och Hammerfest (HFT) som två norrmänn, av namnen att dömma, skulle flyga. Det finns ingen koppling till namn, bokningsnummer eller liknande till mig. Känns mycket märkligt och lite olustigt. Kan mina bokningar finnas hos andra?

Jag var inne i SAS-appen såg att det hade det dykt upp en resa mellan Honningsvag (HVG) och Hammerfest (HFT) som två norrmänn, av namnen att dömma, skulle flyga. Det finns ingen koppling till namn, bokningsnummer eller liknande till mig. Känns mycket märkligt och lite olustigt. Kan mina bokningar finnas hos andra?
Sätt dom på varsitt mittsäte, riktigt långt bak, vid onlineincheckningen.

Last edited:
Toppen