Senaste nytt

Får tjejen poäng även om jag betalar?

Du kan aldrig få poäng på någon annans biljett. Du får skaffa ett EB konto åt honom. Senare kan du mot en avgift överföra hans poäng till ditt konto men det är ingen bra affär. Ibland är det kampajer på detta för halva priset och då kan du slå till.

Varför alls överföra poängen? Jag har ungefär samma dilemma som Sofia. Det vill säga en sambo som inte bryr sig ett dugg i poäng (även om han har börjat förstå fördelarna nu).

Jag håller alltid koll på både hans och mina poäng/konton. Ofta vet han knappt ens om att han har kontot utan blir förvånad när det dyker upp diverse guldkort. :)

När poäng skall användas så tas de ut från det konto som har flest poäng. De flesta flygbolagsprogram (inkl EB) tillåter ju att man bokar andra resenärer än kontoinnehavaren för poäng.

Varför alls överföra poängen? Jag har ungefär samma dilemma som Sofia. Det vill säga en sambo som inte bryr sig ett dugg i poäng (även om han har börjat förstå fördelarna nu).

Jag håller alltid koll på både hans och mina poäng/konton. Ofta vet han knappt ens om att han har kontot utan blir förvånad när det dyker upp diverse guldkort. :)

När poäng skall användas så tas de ut från det konto som har flest poäng. De flesta flygbolagsprogram (inkl EB) tillåter ju att man bokar andra resenärer än kontoinnehavaren för poäng.

Ett tips är att fixa ett mellannamn, som är ditt tilltalsnamn, åt sambo/make/maka. ;)
Sedan boka biljetten med samma namn så att du får poäng för båda. :cool:

Ett tips är att fixa ett mellannamn, som är ditt tilltalsnamn, åt sambo/make/maka. ;)
Sedan boka biljetten med samma namn så att du får poäng för båda. :cool:

Eftersom vi alltid reser privat så reser vi tillsammans 95% av alla våra resor så skulle det nog bli svårt. :) Men jag får ju poängen i alla fall (om än på ett konto i "fel" namn). Eftersom jag sköter all reseplanering så bestämmer jag enväldigt vart poängen ska samlas och hur de ska användas. Det upplägget passar mig utmärkt! :D

Däremot har hans far och han samma förnamn (inte tilltalsnamn) vilket i teorin skulle fungera utmärkt om de skulle vilja "dela" kort (antar att kortet skulle cancelleras om flygbolaget upptäckte något sånt). Tyvärr är hans föräldrar inbitna charterresenärer så där har VI inte haft någon nytta av att de båda har samma namn. :(

Har kommit på det ultimata: eftersom jag är sekreterare för alla bonusprogram kan jag "sno" lite poäng från min sambos konto. Han kommer aldrig märka skillnaden och jag får flyga business när jag åker och hälsar på honom i långt-bort-i-stan. Till ett lägre pris än att köpa miles direkt. Ibland är man listig :cool:

Har kommit på det ultimata

Är det inte bättre att du tvingar honom att betala för att du ska flyga C och själv får ännu mer poäng..? Det borde han väl kunna ställa upp på om han vill få träffa dig, eller? ;)

Planen var att göra så ja. Problemet kan ju bli att nå gränsen på båda korten om Amex inte accepteras på tillräckligt många ställen.

Så illa är det inte. Bensinstationer och hotell tar i princip alltid AmEx och det räcker ganska långt. Kasta in lite hemelektronik och du borde vara ganska nära.

@ Agehall: tyvärr, en fattig undervattensfilmare har inte råd att flyga C ( eller betala för att tjejen ska få göra det) men en bra kvinna reder sig själv :D

Toppen