Senaste nytt

Får man checka-in bagage på en transferflygplats?

Har gjort det ett antal gånger vid långa layovers där jag shoppat eller hämtat upp någonting - aldrig fått någon fråga eller problem.

Om det gäller att få ut bagage tidigare måste det short-checkas (vilket bolaget har rätt att neka). Det brukar dock gå bra, speciellt om man kan förklara varför.

Jag har tvingats göra det med LH när de helt plötsligt ansåg att mitt handbagage var för stort FRA-ARN... :)
Detta är ju gatecheck vilket är ganska vanligt då kabiner med begränsad storlek på overhead bins ibland används. Ganska effektivt enligt mig då man får väskan direkt vid planet normalt sett, dock tror jag att just på ARN så levereras allt på bandet, eller?

Nja, på A320 så åker det in som vanligt bagage. Så det har ganska lit med normal gate check att göra där man får väskan direkt när man kommer av planet.

Varför i hela fridens namn blev du tvingad till gatecheck på en A320?

Det har jag också undrat... Kabinväska som gick in utan problem i de flesta flygplan. EBG och SEN. Tanten fick spel och vägrade låta mig ta med väskan ombord och hävdade bestämt att den inte skulle få plats.

Till saken hörde dessutom att det var en av de där gångerna när man hade ca 6h layover hemma, så det kändes extra surt att behöva stå vid bagagebandet en kvart för att få sin väska.

Hade du möjligtvis två handbagage efter en connection i lonhgaul C till shorthaul Y? Annars är det som sagt väldigt märkligt n

Gjort en sån på HEL med Finair... Checka in dataväska med taxfreen från Indien. Datorn i en plastpåse :)
Min datorväska fick husera ett paket med ätpinnar jag köpt på Pekings flygplats så säkerhetskontrollen på HEL tyckte att de var på tok för farliga att ha ombord.

Vid ett annat tillfälle stod jag med tre bagage i Hong Kong. Checkade in ett och åkte till Bangkok med de andra två som handbagage. Sov en natt (utan att ta ut det incheckade bagaget som var checkat hela vägen till London) och checkade sedan in ett av dem inför resan till London där jag tog ut båda. Inga konstigheter.

Toppen