Senaste nytt

Får jag ta det här igenom säkerhetskontrollen?

På VBY blev jag förra året nekad att ta med en ask Bregott i handbagaget...

Mitt svar: checka in
Det var det värsta! Förvisso kan ju Bregott bli flytande om man väntar tillräckligt länge. Men vissa saker vill man inte chansa med. En kompis tvingades checka in 1 kg Kalixlöjrom och gissa om bagaget kom fram eller inte. Doften från väskan när den kom dygnet senare var sådär.

Räkna med manuell kontroll dock. Mandelmassa ser ut som något mycket mindre oskyldigt på röntgen. Samma sak med stearinljus.

Det var det värsta! Förvisso kan ju Bregott bli flytande om man väntar tillräckligt länge. Men vissa saker vill man inte chansa med. En kompis tvingades checka in 1 kg Kalixlöjrom och gissa om bagaget kom fram eller inte. Doften från väskan när den kom dygnet senare var sådär.

Amatörmässigt! Jag fick en väska full av ost försenad en vecka mitt i sommaren på CPH. Helt inställd på att allt skulle vara förstört.

Den kom fram. Och jag åt osten efter att den passat syn/doft-testet. Den var vakuumförpackad tack och lov.

Hittade ingen käck tråd för att fråga den samlade kompetensen här om <xxx> funkar i handbagaget.

Jag skall ut och resa med Semla-mandel-fyllning-på-påse (https://handla.ica.se/produkt/1434289)

Den är såklart inte flytande men kanske inte fast heller. Checka in eller chansa? :D
200g. Om det tolkas som liquid av säkerhetspersonalen så ryker det.

Vissa flygplatser/länder har infört större tillåtna mängder för detta så det spelar roll var du flyger till.

Mandelmassa fungerade för oss förra året på Arlanda. Även marsipan har gått fint.
Smör är ”bredbart” enligt kontrollanten och får därför inte följa med.
Anar att viss dagsform kan påverka utfallet för mandelmassan.

Toppen