Senaste nytt

Får det verkligen gå till så här?

Man kommer väl inte in i avgångshallen från bagageutlämningen? Visst, i teorin kanske man kan tränga sig genom slussarna men i praktiken?
Håller med dig, i praktiken blir det lite jobbigt eftersom man drar uppmärksamheten till sig. Men att gå in och sno åt sig lite försenat baggage som står uppställt lite här och var är ju inga problem för de som har den läggningen i vårt samhälle.

Håller med dig, i praktiken blir det lite jobbigt eftersom man drar uppmärksamheten till sig. Men att gå in och sno åt sig lite försenat baggage som står uppställt lite här och var är ju inga problem för de som har den läggningen i vårt samhälle.

Fast det kan man ju göra ändå - det är ju bara lite omständigare att behöva gå via avgångshallen...

Korrekt - man får nog ha med sig rejäla verktyg för att forcera sig in i avgångshallen.
Vilket tar mig till min upplevelse på landvetter för några månader sedan:

Två byggjobbare före mig i kön som höll på att bygga om airside. De la ur moraknivar, stora mejslar och andra verktyg ur snickarbyxorna och plockade helt enkelt ut dem på andra sidan efter att de åkt igenom röntgen. Ingen reagerade.

Jag förstår att de behöver verktyg för att göra sitt jobb, men om charterresenärens 125 ml stora tandkrämstub är ett potentiellt livsfarligt vapen så borde rimligen moraknivar också vara det...

Man kommer väl inte in i avgångshallen från bagageutlämningen? Visst, i teorin kanske man kan tränga sig genom slussarna men i praktiken?
.
Precis detta hande mig nar jag gick ut, en snubbe trangde sig in bakom mig och upp for trappen. Sa visst om man kan komma in till baggaget sa kan man komma vidare.

Fast det kan man ju göra ändå - det är ju bara lite omständigare att behöva gå via avgångshallen...
Jo absolut, men en person som enbart är ute efter att stjäla lite väskor kan möjligen tycka det är mer bekvämt ur arbetssynpunkt att smita in bakvägen än att först köpa biljett (möjligen återbetalningsbar) och gå in den vanliga vägen. Min gissning bara, kan ha tokfel.

För den som vill höra mer om flygplatssäkerhet var Anders Lennerman som är säkerhetschef för Swedavia för några veckor sen med i Morgonpasset i P3. Inte jätteutömmande men trots det många intressanta saker "inifrån". Bland annat att det är enbart i EU som flygplatspersonalen säkerhetskontrolleras (i USA går enligt Anders all personal bara rakt igenom), vad som händer vid kriser och att det är okej att ha med knivar under 6 cm..
Finns att ladda ner eller lyssna på här: Skerheten p Sveriges strsta flygplatser 13 september kl 13:00 - Morgonpasset i P3 - Gsten | Sveriges Radio

Nu har jag svårt att göra en bedömning baserat på den beskrivningen, men ifall du ska jobba som civilklädd tullare så är det väl kanske en fördel om man inte alls ser ut så som du förväntar dig ett en tulltjänsteman ska se ut?
OT: På den tiden det fanns civilklädda spårvagnskontrollanter i Göteborg var just luffare en mycket vanlig klädsel. Tillsammans med "business-herre" i mörk kostym var de två vanligaste. Den senare avslöjade sig dock alltid på att han saknade bagage/väska/portfölj.

Beror nog på vad man avser med "personal", men helt korrekt är det inte och det vet nog alla som stått i en kö till säkerhetskontroller i USA.
Interessant artikel från Wall Street Journal om ämnet: http://www.wsj.com/articles/closing-an-airport-security-gap-employee-screening-1422396346

"An estimated 950,000 employees of airlines, airports, vendors, concessionaries and regulators have access to secure areas through around 18,000 access points at about 450 U.S. airports where the TSA conducts passenger screening. If the workers pass criminal-background and threat-assessment checks by the TSA and its designated partners, they receive badges allowing unsupervised entry to sensitive areas.

By contrast, passengers go through metal detectors and their carry-on bags are screened, as do workers whose jobs require them to operate in terminals beyond the screening points and those intending to take flights."

Miami och Orlando är de enda flygplatserna som har 100 % säkerhetskontroll av personalen. TSA kom i våras ut med en rapport som föreslog att öka en slumpmässig kontroll av personalen, men att kontrollera alla vore för kostsamt. (Artikel från CSN: No full screening for airport workers - CNN.com , Pressmedelande från TSA: Statement by Secretary Johnson on US airport security enhancements | Transportation Security Administration

Toppen