Senaste nytt

Får barn inte sitta på första raden?

JohanE

Medlem
Jag har inte haft några problem med rad 1 för mina pojkar som är under 10 år när vi flugit 330 eller 340 de senaste åren.
 

Tonton

Medlem
Nej, varannan rad har extra. Bara ojämna rad om jag minns rätt. Vi har åkt ett antal resor med vår dotter i knät nu och hos SAS kan jag då boka rad 1, 3, 5 osv.

Jag trodde att det var så - men en flygvärdinna, på ett annat forum, hävdar att de har lika många för varje säte.

Så jag vill försöka förstå varför man bara kan boka varannan rad :)
 

Berglund

Medlem
Jag trodde att det var så - men en flygvärdinna, på ett annat forum, hävdar att de har lika många för varje säte.
Nästan all säkerhetsutrustning dubbleras eller kommer i varje fall med högre kapacitet/antal platser än vad som ”officiellt” annonseras utåt.

De vita tunnorna med räddningsflottar som du sett på stora passagerarfartyg brukar ha text på sig att de tål 25 eller 50 personer. I verkligheten är de testade att klara av att bära 100% extra utöver det som står. Flotten ska alltså klara av att förlora 50% av sin flyt-/lyftkapacitet och ändå kunna ta det antal som står på den. Alternativt om allt fungerar, ska man kunna vara generös och plocka upp fler ur vattnet än de 25 som fått plats från början.

Jag vet inte exakt på vilka rader som det finns extra masker men du kan lugnt utgå från att det finns betydligt många fler masker monterade än vad det finns sittplatser ombord. :)
 
Toppen