Senaste nytt

Extra bagage som EuroBonus Gold (EBG)

I bokningen står bara 1bagage per passagerare, men det stämmer ju helt säkert inte eftersom EBG iallafall ger minst 1 extra väska på united i detta tillfället. Jag ska göra en dummy-bokning igen och ta screenshot av dialogen när den visar 7väskor. På hemvägen åker vi AA första sträckan och där vidade det förståeligt nog bara 4 väskor.

Återkommer när jag verifierat med screenshot.
Är hemresan på en separat, betald biljett då? Och ditresan på en awardbokning med Amex 2-4-1-voucher?
Det är lite strul med att få med statusen på awardbokningar, vilket gör att den då kanske inte räknas med när du tar fram bokningen på SAS sida. Borde kunna lösas genom att du ringer SAS och ber att de lägger in EB-nummer korrekt på både den som är EBD och den som är EBS. Är detta gjort så borde bokningen på SAS sida visa korrekt antal bagage. (Med reservation för just "borde", SAS hemsida har varit en smula strulig).

Ja, väskorna TAGGAS till destinationen när man åker till USA. Men du måste hämta väskorna på första flygplatsen i USA och checka in dem igen.
Jag har aldrig behövt checka in igen utan bara lagt på bandet efter tullen. Ingen som där stoppar antalet incheckade väskor om de är taggade till destination

Jag har aldrig behövt checka in igen utan bara lagt på bandet efter tullen. Ingen som där stoppar antalet incheckade väskor om de är taggade till destination

Ja, "checka" är kanske lite fel ord. På IAD (washington) så lägger man dom på ett band i rummet efter "tullen" (som är två gubbar som står i mitten av gången) till höger vill jag minnas.Där står det en kille som scannar alla taggar så att de kommer in i systemet igen (gissar jag). Men någon check-in i meningen att det är vägning eller räkning är de ju inte. .

I allmänhet är det IATA resolution 302 (dvs. Most Significant Carrier (MSC)) reglerna som gäller angående baggage. I ert fall skulle alltså baggage reglerna för det första flyget från en IATA zon till en annan (i ert fall CPH-IAD) gälla för hela dit-resan, och ni skulle få baggage enligt SK regler + EB status. För flyg till och från USA är det dock US DOT Regulation 399.87 som gäller, och där är det reglerna för marknadsförande bolaget för första flyget, i ert fall SK för sträckan SVG-CPH, som gäller för hela ditresan. Här är det samma resultat i båda fallen.

För tillbakaresan kan det dock vara annorlunda, beroende på om första flyget är bokat med UA eller SK kod. Med UA kod får bara *G ett stycke extra baggage för hemresan, medan om första flyget är med SK kod (oavsett om det är UA eller SK som genomför flygningen) så får ni baggage enligt SK+EB regler.

Se här för en tillsynes hyfsad sammanfattning.

I allmänhet är det IATA resolution 302 (dvs. Most Significant Carrier (MSC)) reglerna som gäller angående baggage. I ert fall skulle alltså baggage reglerna för det första flyget från en IATA zon till en annan (i ert fall CPH-IAD) gälla för hela dit-resan, och ni skulle få baggage enligt SK regler + EB status. För flyg till och från USA är det dock US DOT Regulation 399.87 som gäller, och där är det reglerna för marknadsförande bolaget för första flyget, i ert fall SK för sträckan SVG-CPH, som gäller för hela ditresan. Här är det samma resultat i båda fallen.

För tillbakaresan kan det dock vara annorlunda, beroende på om första flyget är bokat med UA eller SK kod. Med UA kod får bara *G ett stycke extra baggage för hemresan, medan om första flyget är med SK kod (oavsett om det är UA eller SK som genomför flygningen) så får ni baggage enligt SK+EB regler.

Se här för en tillsynes hyfsad sammanfattning.

Frågan är, appliceras MSC (Most Significant Carrier ) även för statusförmån?

Gäller Most Significant Carrier regel även för statusförmån? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

I bokningen står bara 1bagage per passagerare, men det stämmer ju helt säkert inte eftersom EBG iallafall ger minst 1 extra väska på united i detta tillfället. Jag ska göra en dummy-bokning igen och ta screenshot av dialogen när den visar 7väskor. På hemvägen åker vi AA första sträckan och där vidade det förståeligt nog bara 4 väskor.

Återkommer när jag verifierat med screenshot.
I bokningen så åternämns bara vad som ingår i er biljett, dvs 1 bagage per person.
Utöver detta bagage har ni dock statusförmåner som gäller, det räknas dock inte in i det bagage som är inkluderat i biljetten. Er status kan ju ändras både till det bättre och sämre innan ni ska resa.

Problem att börja med American Airlines hem också, där får ni inte ta med något extra som star alliance gold även om ni ska flyga den långa sträckan med SAS sen. Hade första sträcka varit United hade ni fått ta ett extra bagage som Star Alliance Gold i alla fall.

Stämmer i teorin. I praktiken är det dock väldigt få, om ens någon hos United som kan Eurobonus regler när det kommer till baggage utöver det som står på biljetten, (alternativt är Star Gold standard). Man får nog nästan vara glad om en United person i Idaho eller Nebraska ens vad vad SAS är på samma sätt som SAS personal i Luleå kanske inte kan alla förmåner som gäller hos United vid incheckning. Dock är tipset att betala och se glad ut vid incheckningen och sedan claima pengarna av SAS vid hemkomst.

Och börjar ned med AA kommer det bli oerhört svårt (läs i praktiken omöjligt) att få med något extra baggage.

Har prövat dummy-bokning men får inte upp nåt som helst om antal inkluderade väskor.

Jaja checkar in 7stk och ser hur det går. Helt klar över att det ”bara” blir 4 på hemvägen men då ska vi bara vara borta på semester. Nu är det flytt till USA och mer packning.

Tack för hjälpen allihopa. Var sas kundtjänst på telefon som fick mig osäker, men man ska väl inte lyssna på dem oavsett sägs det.

Var sas kundtjänst på telefon som fick mig osäker, men man ska väl inte lyssna på dem oavsett sägs det.
Det är nog bra att lyssna på dom men ta allt med en stor nypa salt, ofta är kunskapen här betydligt bättre även om de då och då faktiskt kan briljera med info som vi inte har. Oftast är dock svaren här både snabbare och mer korrekta

Toppen