Senaste nytt

Extra bagage som EuroBonus Gold (EBG)

bhen

Medlem
Hej vi ska åka SVG-CPH-IAD-AUS på tisdag i economy, sista flygningen är med united. Vi är fyra personer varav en EBD och en EBS. När jag bokade är jag helt säker på att det stod att vi kunde ha med 7väskor kostnadsfritt. 4+2+1.

Vi ska flytta över så ringde nu och frågade vad det hade kostat med ytterligare ett bagage, de visste de inte utan hänvisade till incheckningen. Dessutom sa de nu att vi endast får ha med 4+1 bagage eftersom sista sträckan är med united och då har Star gold endast ett extra bagage. Vad gäller?

Hej vi ska åka SVG-CPH-IAD-AUS på tisdag i economy, sista flygningen är med united. Vi är fyra personer varav en EBD och en EBS. När jag bokade är jag helt säker på att det stod att vi kunde ha med 7väskor kostnadsfritt. 4+2+1.

Vi ska flytta över så ringde nu och frågade vad det hade kostat med ytterligare ett bagage, de visste de inte utan hänvisade till incheckningen. Dessutom sa de nu att vi endast får ha med 4+1 bagage eftersom sista sträckan är med united och då har Star gold endast ett extra bagage. Vad gäller?
Så länge allt är på samma biljett är det sas regler som ska gälla. EBD får ta 2 extra, EBS får ta 1 extra utöver vad som ingår i biljetten

Inte när det gäller USA inrikes. Du måste hämta väskorna på första flygplatsen i USA och sedan checkar in dem igen.
Det kan jag inte komma ihåg att jag gjort, men jag åker oftast via Chicago och där lägger man bara dom på ett band efter immigration. Väskorna checkas till min slutdestination i USA redan från sverige.
Däremot har jag haft en del problem på väg hem då man checkar in med t ex United och ska vidare intercont med SAS.

Det kan jag inte komma ihåg att jag gjort, men jag åker oftast via Chicago och där lägger man bara dom på ett band efter immigration. Väskorna checkas till min slutdestination i USA redan från sverige.
Ja, väskorna TAGGAS till destinationen när man åker till USA. Men du måste hämta väskorna på första flygplatsen i USA och checka in dem igen.

Min gissning är att så länge allt går bra och ni bara behöver lägga baggaget på bandet efter ni passerat tullen (med reservation för att jag inte vet hur det ser ut i Washington).

Behöver ni däremot (ofrivilligt) boka om era biljetter av en eller annan anledning skulle det kunna uppstå en del diskussion men nog borde kunna hänvisa till vad SAS checkat in och ni har kvitto på. Vill ni boka om frivilligt när ni kommer till Washington kommer nog Star-reglerna gälla.

Vad står det i bokningen nu då? Går det inte att hitta skrivelsen igen? Isåfall kan du ju checka in 7 väskor, och försöka klämma SAS på ev extraavgift om det nu skulle bli något tjafs på IAD.

I bokningen står bara 1bagage per passagerare, men det stämmer ju helt säkert inte eftersom EBG iallafall ger minst 1 extra väska på united i detta tillfället. Jag ska göra en dummy-bokning igen och ta screenshot av dialogen när den visar 7väskor. På hemvägen åker vi AA första sträckan och där vidade det förståeligt nog bara 4 väskor.

Återkommer när jag verifierat med screenshot.

Toppen