Senaste nytt

Expressen: SAS-ledningens hemliga plan: Stycka flygbolaget

Homer

Medlem
Som jag tolkar dedt så handlar det "bara" om regional trafik. Med andra ord det som idag drivs av Cityjet osv. Det låter ju inte direkt som man ska överföra A320-flyg eller så till det nya bolaget.

Däremot är det ju rent krasst så att A320 är för stor för många inrikeslinjer där man tidigare flör 737-600, och då passar regionalkärror bättre...

Överföra A320 är vad Iberia gjorde när de skapade Iberia express, med våldsamt strejkande som följd
vilket SAS ledning är väl medveten om

Det finns ju dock en finess i att starta ett nytt bolag med ny flygplansmodell som kräver annan kompetens.
 

Sullon

Medlem
Kanske lite off topic, men har det diskuterats något kring försämringar i Eurobonus kopplat till styckningen? Ska inte ett separat bolag sköta Eurobonus?
 

mha321

Medlem
Jag ser nu en garanterad strejk framöver. Facken kommer aldrig ge sig utan strid. Marknaden är enig med Mig. Även andra faktorer men detta påverkar också (-11,07% OMX nu).
Å andra sidan gick Norwegian ner minst lika mycket idag. Det är nog snarare virus-oro och dess påverkan på flyget som direkt påverkar kursen justn u.

Däremot håller jag med dig, att det blir strejk är nog i princip garanterat. Frågan är bara hur länge och hur mycket som överlever.

Överföra A320 är vad Iberia gjorde när de skapade Iberia express, med våldsamt strejkande som följd
vilket SAS ledning är väl medveten om

Det finns ju dock en finess i att starta ett nytt bolag med ny flygplansmodell som kräver annan kompetens.
De Amerikanska bolagen lyckades ju rätt bra med att få ihop avtal runt detta. Och det genom att skriva in i avtalen att regional-bolagen inte "får ta över". Tex har ju American en setup som säger att de regionala bolagen max 75% av det antal flygplan som mainline har, och att max runt hälften av dem får vara större än 70 stolar (ungefär så, avtalet är såklart mycket mer komplext än så). Leder ju bland annat till att de får stänga ner en del regionala linjer pga att deras MAX-flygplan inte kan användas och att de annars skulle bryta mot det.

Någon form av skrivning av den typen är ju en rimlig kompromiss mellan viljorna att ha kvar allt, och att ha kvar ett flygbolag alls.
 

Homer

Medlem
De Amerikanska bolagen lyckades ju rätt bra med att få ihop avtal runt detta. Och det genom att skriva in i avtalen att regional-bolagen inte "får ta över". Tex har ju American en setup som säger att de regionala bolagen max 75% av det antal flygplan som mainline har, och att max runt hälften av dem får vara större än 70 stolar (ungefär så, avtalet är såklart mycket mer komplext än så). Leder ju bland annat till att de får stänga ner en del regionala linjer pga att deras MAX-flygplan inte kan användas och att de annars skulle bryta mot det.

Någon form av skrivning av den typen är ju en rimlig kompromiss mellan viljorna att ha kvar allt, och att ha kvar ett flygbolag alls.

Det är lättare för Amerikanska flygbolag att förhandla eftersom personalen inte så enkelt kan använda strejker som utpressning,
se The Railway Labor Act Simplified
 

ulagun

Medlem
Kanske lite off topic, men har det diskuterats något kring försämringar i Eurobonus kopplat till styckningen? Ska inte ett separat bolag sköta Eurobonus?
Hakar på här.
Rent egoistiskt undrar jag hur de blir med Guld/Diamond förmånerna som lounger, preboarding (i den mån den fungerar) fast track poängintjäning m.m.
Om dessa försvinner med nya bolaget om de , enligt vad som sägs, kommer huvudsakligen trafikera Skandinaviska hubarna lär det bli ganska ödsligt i Gold loungerna framöver
 

M.K

Medlem
@mha321 »även andra faktorer»

Jämför även SAS med en peer istället för med en LCC.

Lufthansa idag -1,99%
SAS idag -11,48%


Strejkhotet påverkar.
 

NotRyan

Medlem
Hakar på här.
Rent egoistiskt undrar jag hur de blir med Guld/Diamond förmånerna som lounger, preboarding (i den mån den fungerar) fast track poängintjäning m.m.
Om dessa försvinner med nya bolaget om de , enligt vad som sägs, kommer huvudsakligen trafikera Skandinaviska hubarna lär det bli ganska ödsligt i Gold loungerna framöver
Det kommer knappast att förändras. Det kommer ju fortfarande att vara en SAS-flygning, om än "wet-lease". Jämför med SAS Ireland, Cityjet, m.fl. Det är rena SAS-flighter.
 

Senator

Moderator
@mha321 »även andra faktorer»

Jämför även SAS med en peer istället för med en LCC.

Lufthansa idag -1,99%
SAS idag -11,48%


Strejkhotet påverkar.

Du menar att 1 MRD i förlust mot i överkant av 500 MSEK förra året inte spelar in? :) Min amatörbedömning/killgissning är dagens ras är en del av "the perfect storm" där strejkhot är en av många faktorer.
 

NotRyan

Medlem
Jag tycker att SAS borde gå in som hälftenägare i NoRRA (eller nytt sådant bolag om det skulle finnas befintliga förluster), som då skulle wetleasas av SAS, och köra den regionala trafiken med plan under 150 säten i det bolaget. Bolaget får då skalfördelar genom att beflyga flera bolags linjer.
 
Toppen