Senaste nytt

Exklusiva kort (Black, mm)

nissefalk

Medlem
Angående kort i USA, ja det går att skaffa med hjälp av att äga bostad, krångligt och det tar tid, man skaffar ett så kallat ITIN eller International Tax Payer Identification Number, ser ut som ett SSN men det krångliga är att bygga upp credit score med ITIN.
Själv så har jag bostad i USA och min bana med Amerikanska kredit kort började med att jag genom min bank, Chase, fick ett Visa kort med 150 USD i kredit...gick ganska fort att få upp den krediten, efter det sökta jag Hilton AMX kort några gånger och fick till slut ett sådant, efter det snurrar det på och nu har jag typ 6-8 kredit kort i USA, men, från det första Chase kortet med 150 USD kredit till jag fick mitt första AMX kort tog det nog nästan 3 år.

Som nämnts är det riktigt bra sign up bonusar och förmåner på de flesta kort i USA jämfört med Sverige, bästa är hotell programmen och en del flyg program, tex British Airways visa så fick jag in 100k Avios när jag signande för ett sådant kort, 100k till 150k Hilton poäng har också förekommit.

Vad det gäller skatter så är det ju så att man som svensk medborgare anses skattskriven i Sverige om man spenderar mer än 90 dagar här, i USA så är det en formel på hur många dagar man spenderar där i snitt under en 3 års period som avgör skattehemvist, men, med hjälp av en skatte advokat så kan man om man går över den gränsen ändå visa att Sverige är ens hemland för skatt och annat och behöver då inte betala skatt i USA för inkomst utanför USA..

Har man inkomst från en bostad eller liknande i USA så skattar man för den inkomsten i USA, sedan tar man igen upp samma inkomst till beskattning i Sverige och från den skatt man skall betala i Sverige kan man tillgodoräkna sig skatten man redan erlagt i USA, tex vinst från uthyrning och property tax.

Så att köpa en bostad för att kunna skaffa coola kredit kort går att göra men som sagt krångligt och tidskrävande..
 
@nissefalk
Har du fått upp ditt credit score i USA via dina kreditkort?
Jag har bara skaffat cc genom min bank, Bank of America, och har gratis valutaväxling, credits mot resande på det ena och 1-3% cash back beroende på vad man köper på det andra.
MEN jag fick ingen signup bonus pga av att jag vara har ett ITIN och inget SSN (man fick bara bonus om man signade online och där funkade bara SSN), samt att mitt credit score verkar stå och stampa på lägsta möjliga vilket är himla irriterande eftersom det är en orsak till att jag skaffade dem.
 

nissefalk

Medlem
@nissefalk
Har du fått upp ditt credit score i USA via dina kreditkort?
Jag har bara skaffat cc genom min bank, Bank of America, och har gratis valutaväxling, credits mot resande på det ena och 1-3% cash back beroende på vad man köper på det andra.
MEN jag fick ingen signup bonus pga av att jag vara har ett ITIN och inget SSN (man fick bara bonus om man signade online och där funkade bara SSN), samt att mitt credit score verkar stå och stampa på 0 vilket är himla irriterande eftersom det är en orsak till att jag skaffade dem.

Min credit score kommer inte upp med tex tjänsten creditkarma som hämtar data från Transunion och Equifax, men jag kan se den via en länk på mitt Citibank AA Visa konto men den scoren tar bara i beaktning min score baserat på kort hos Citibank, den visar inga andra konton eller kort.

Min fru har ett SSN och på Crteditkarma så listas alla hennes kredit kort och konton under den rapporten.

Har inte råkat ur för att inte få sign upp bonus men ett kort jag sökte via Barclays fick jag inte alls pga av att jag bara hade ITIN, Citibank gick inte igenom direkt utan jag fick först skicka in en kopia på mitt ITIN beslut sedan gick det bra. De flesta andra kort jag har kommer från Chase och där har jag ju en bank konto historia så där brukar nya kort bli godkända ganska omgående, så tom att man får upp kort numret direkt vid godkänd ansökan och kan börja använda det online eller med Apple pay direkt.

Notera att man på en del bonus konton måste ha en USA address för att få in sina poäng, jag har ändrat mitt BA Avios konto till min US address, fick inte in mina poäng från första spenden pga av address då var i Sverige men hann ändra innan sign upp bonusen kom in och sedan fungerar det fint.
 

nissefalk

Medlem
@nissefalk
Chase Sapphire är väl ansett som ett av de bästa för poängtjäning för hotell och resor - vad anser du?

Jag har hört detsamma och när jag först ville ha detta kort så menade man på att det inte gick för sig då det var ett väldigt exclusivt kort....får se om jag ansöker senare, har så här långt skaffat hotel korten IHG och Hilton samt BA Visa och American Airlines Master Card, man skall ju ha en spend på kring 3-4000 USD inom 3 månader från godkänd ansökan så det brukar bli 2 till 3 nya kort om året så man hinner med spend på 3 månader , är i USA bara under vintern.
 

Robert flysas

Moderator
@nissefalk
Har du fått upp ditt credit score i USA via dina kreditkort?
Jag har bara skaffat cc genom min bank, Bank of America, och har gratis valutaväxling, credits mot resande på det ena och 1-3% cash back beroende på vad man köper på det andra.
MEN jag fick ingen signup bonus pga av att jag vara har ett ITIN och inget SSN (man fick bara bonus om man signade online och där funkade bara SSN), samt att mitt credit score verkar stå och stampa på lägsta möjliga vilket är himla irriterande eftersom det är en orsak till att jag skaffade dem.

@Designator Jag brukar alltid säga, vad coolt det vore med just Bank of America. Vem vet, nån gång i livet kanske jag också har ett men svårt om man måste ha bostad i USA för att skaffa det. Planerar inte en flytt i dagsläget;)
 
@Designator Jag brukar alltid säga, vad coolt det vore med just Bank of America. Vem vet, nån gång i livet kanske jag också har ett men svårt om man måste ha bostad i USA för att skaffa det. Planerar inte en flytt i dagsläget;)
Tyckte också att det skulle vara coolt med just Bank of America, plus att det låg ett kontor på ön där jag har lägenheten. Meeen, det är en tunggumpad gammal koloss till bank och jag tror säkerligen att man kan få bättre villkor och service på annat håll.
 

Oliver Khan

Medlem
Hittar ingen bättre tråd för denna..
Någon här som vet om man tjänar poäng på de amerikanska korten för betalningar gjorda via Betalo/Billhop. Räknas det som överföringar/uttag då de är rätt hårda på sånt där. Revolut top-ups räknas tydligen som uttag.
 

Berglund

Medlem
Någon här som vet om man tjänar poäng på de amerikanska korten för betalningar gjorda via Betalo/Billhop.
”de amerikanska korten” är en alldeles kolossalt för bred svepande formulering när vi pratar om världens största kreditkortsmarknad. Det finns mängder med ”amerikanska kort”, precis som med svenska kan det hända att det fungerar men rent generellt har de hunnit längre i att styra transaktioner på MCC nivå i USA.
 
Toppen