Senaste nytt

Excel för nedladdad EuroBonus-historik (intjäning till Fly Premium-nivåer & prognos)

Big Birger

Medlem
Först ett stort tack till @mha321 som gjort det möjligt att via scriptet "ebcrawler" få ut historiska EuroBonus-transaktioner från SAS hemsida! :)

Ladda ner EuroBonus-historik | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Transaktionerna fick mig att börja fundera:
- Hur ser mitt historiska EuroBonussaldo ut egentligen?
- Hur ser min historiska intjäning av poäng ut, beräknat på rullande 12 månader som Fly Premium använder?
- Kan jag göra en enkel prognos av min poängintjäning som visar framtida förmånsnivåer i Fly Premium?

Nu har jag efter lite excel-fipplande och en del testande fått en första version klar. Min förhoppning är att den som har fått ut sina EuroBonus-transaktioner med "ebcrawler" även ska kunna använda detta excel-blad efter att ha importerat sitt eget data (instruktioner finns i excel-bladet).

Förutom sin personliga EuroBonus-historik går det att se sin poängintjäning för varje månad (beräknat på rullande 12 månader) och på ett ganska enkelt sätt skapa en prognos för sin framtida poängintjäning och se hur det påverkar olika nivåer för Fly Premium.

EB - Historik - Fly Premium-nivåer - Prognos (1.0).xlsx - Google Drive

Exempel på diagram med personligt saldo:
EB Saldo.png


Exempel på diagram med poängintjäning:
Intjäning.png


Exempel på diagram med prognos, under rullande 12 månader (helt utan ny intjäning):
Prognos utan data.png

Exempel på diagram med prognos, under rullande 12 månader (med gissning om ny intjäning):
Prognos med data.png


Excel-arket är anpassat för att fungera fram till och med december 2020 i nuvarande version, utan script eller vba-kod. Om (läs: när) du hittar någon bugg eller har något skoj utökningsförslag, inboxa mig så får jag se om jag kan fixa.

Vore så klart fiffigt att lägga detta på en responsiv webbsida istället, men där går nog min gräns både vad gäller tid och kompetens just nu. :(

Hoppas att detta kommer till någon nytta för någon, eller att det bara är lite intressant eller kul. :)
 

Big Birger

Medlem
Har fått några frågor om varför det diffar mellan "Total Points" från ebcrawler-scriptet i kommandoprompten och det som Excel-arket säger är poängsaldot.

Det är för att det är två olika saker, om man är med i en Point Sharing-grupp...

Det som ebcrawler visar i kommandoprompten som "Total points" är i själva verket "Total Points For Use" (Tack @mha321 för förtydligandet). Innan Point Sharing-funktionaliteten som kom för några veckor sedan var det samma sak.
 
Toppen