Senaste nytt

Exakt samma namn hos Amex som Eurobonus?

Gus

Medlem
Jag och frugan har värvat varandra till SAS American Express flera gånger under åren och den månatliga överföringen av poäng till Eurobonuskontot har alltid fungerat utan problem. Vårt efternamn innehåller bokstaven Ö och på våra Eurobonuskonton har vi bytt ut bokstaven Ö till OE för att förenkla vid utlandsresor. Hos Amex heter vi namnet med Ö.

Såhär har vi haft det i 10 år utan problem. Men nu fungerar helt plötsligt inte poängöverföringen till Eurobonus. Enligt Amex kundtjänst har det alltid varit viktigt att man har exakt samma namn hos Eurobonus som som Amex. Hur fungerar det för er andra? Heter ni exakt samma namn på Amex som på Eurobonus?

Jag försöker nu ändra namn hos Amex, hoppas att det fungerar. Jag har redan missat mina 20 000 statuspoäng på Amex Elite pga detta (kommer få de på fel period).
 
Hej,

På mitt EuroBonus har jag två förnamn, hos Amex och SAS MC har jag bara mitt tilltalsnamn och det fungerar bra. Konstigt att det helt plötsligt börjat strula. Hoppas det löser sig!
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag har tvärtom mot er @Gus då jag har ett Ä i mitt efternamn på EuroBonus, men Amex har bytt ut det till ett A och det har funkat väl i alla år (än så länge..).
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Ö i namnet hos Eurobonus, hos Amex är det ersatt med O. Aldrig haft problem, hittills, fick mina 20000 för ungefär en månad sedan.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Jag ser nu att på mitt fysiska kort att Ö är ersatt med O. Men på min faktura står mitt namn med Ö. Killen i kundtjänst imorse sa att han skulle försöka ändra mitt namn hos Amex till OE men han lät osäker så får se vad utgången blir.
 
Jag ser nu att på mitt fysiska kort att Ö är ersatt med O. Men på min faktura står mitt namn med Ö. Killen i kundtjänst imorse sa att han skulle försöka ändra mitt namn hos Amex till OE men han lät osäker så får se vad utgången blir.
Är det inte en stor risk att ett byte hos Amex ställer till andra problem, exv när namn och adress ska uppges vid online-betalningar? Jag har å både hos amex (på kortet alltid skrivet som a) och eurobonus och har inte stött på problem vid resor heller. Jag hade bytt hos eurobonus istället.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

srg

Medlem
Jag ser nu att på mitt fysiska kort att Ö är ersatt med O. Men på min faktura står mitt namn med Ö. Killen i kundtjänst imorse sa att han skulle försöka ändra mitt namn hos Amex till OE men han lät osäker så får se vad utgången blir.
Jag har likadant, Ö i efternamn och Ö överallt hos sas och Amex förutom på kortet där det är bytt mot O. Inget problem hittills.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

micke

Medlem
Jag och frugan har värvat varandra till SAS American Express flera gånger under åren och den månatliga överföringen av poäng till Eurobonuskontot har alltid fungerat utan problem. Vårt efternamn innehåller bokstaven Ö och på våra Eurobonuskonton har vi bytt ut bokstaven Ö till OE för att förenkla vid utlandsresor. Hos Amex heter vi namnet med Ö.

Såhär har vi haft det i 10 år utan problem. Men nu fungerar helt plötsligt inte poängöverföringen till Eurobonus. Enligt Amex kundtjänst har det alltid varit viktigt att man har exakt samma namn hos Eurobonus som som Amex. Hur fungerar det för er andra? Heter ni exakt samma namn på Amex som på Eurobonus?

Jag försöker nu ändra namn hos Amex, hoppas att det fungerar. Jag har redan missat mina 20 000 statuspoäng på Amex Elite pga detta (kommer få de på fel period).
Inte relevant för namnfrågan direkt men jag har lyckats med att ”backtracka” statuspoängen från Amex när de kom in för sent pga. en miss från antingen Amex eller SAS (oklart vem).
 

Mr Basic

Medlem
EB: Förnamn Tilltalsnamn Efternamn (exakt som i passet med ”ö” i efternamnet)
Amex konto: Tilltalsnamn Efternamn (med ”ö” i efternamnet)
Amex kort: Tilltalsnamn Efternamn (”ö” utbytt mot ”o” i efternamnet).

Hittills inte upplevt några problem med poängöverföring.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Har nu efter 3 vändor fått mitt och frugans namn hos Amex ändrade till OE istället för Ö. Agenten från Amex ringde mig under kvällen och sa att allt var löst. Jag uppdaterade appen direkt efter samtalet och mycket riktigt, de 20 000 statuspoängen har nu kommit in. Dessvärre på fel sida statusperioden men ändå. Frugans 2-4-1 voucher kom även den in på direkten så nu är vi startklara att boka nästa vinters thailandsresa direkt när platserna släpps. (om de släpps)

Inte relevant för namnfrågan direkt men jag har lyckats med att ”backtracka” statuspoängen från Amex när de kom in för sent pga. en miss från antingen Amex eller SAS (oklart vem).
Var det Amex eller SAS du kontaktade för att backtracka poängen?

Är det inte en stor risk att ett byte hos Amex ställer till andra problem, exv när namn och adress ska uppges vid online-betalningar? Jag har å både hos amex (på kortet alltid skrivet som a) och eurobonus och har inte stött på problem vid resor heller. Jag hade bytt hos eurobonus istället.
Jag tycker det är så skönt att alltid kunna skriva OE när jag reser istället för Ö. Jag älskar Ö i mitt namn i Sverige men ogillar Ö utomlands då folk inte förstår vad det är för bokstav.
 
Toppen