Senaste nytt

Eventuell tidigare leverans av A350 till SAS?

Sorry om jag går OT men klämdagar är i själva verket en mycket fransk företeelse. Kanske inte så att man stänger fabrikerna men att "fait le pont", att "göra en bro" dvs att ta ledigt en eller två dagar mellan helgdag och helg är en gammal fin fransk tradition. :)
Med tanke på att både julafton och annandagen är helt vanliga arbetsdagar i Frankrike (Liksom större delen av världen), är det likväl svårt att få till någon klämdagsorgie av det slag många svenskar tror är någon slags internationell standard. Speciellt den gångna julen...

Sorry om jag går OT men klämdagar är i själva verket en mycket fransk företeelse. Kanske inte så att man stänger fabrikerna men att "fait le pont", att "göra en bro" dvs att ta ledigt en eller två dagar mellan helgdag och helg är en gammal fin fransk tradition. :)

Japp, det och att strejka ;)

Läste lite om Zodiac och deras problem .. om jag inte missförstått så är det Zodiac som levererar kabininredningen till flygplanen. Och, att det är leveransen av toaletterna som ställer till det (!?). Airbus har tydligen rytit i ordentligt och bland annat droppat Zodiac som leverantör av inredning till A330neo. Vidare,de är tydligen bötfällda i USA för en arbetsplatsolycka. Zodiac dropped from A330neo, fined by US regulators - Runway GirlRunway Girl .. mer här: Zodiac says heeds Airbus wrath over output delays| Reuters

... allt sammantaget så kanske inte SAS får några plan tidigare pga dessa förseningar (?).

Hela flygplansindustrin verkar gå på högvarv. Det är bara att se på hur mkt nytt folk SAAB anställer här i Linköping. Dom tillverkar komposit-delar till både Airbus och Boeing, bla till A350. Ericsson la ner och Saab svalde nästan alla dom ingenjörerna direkt.

Kul för SAAB och för de varslade Ericssonanställda som får en tändande gnista och jobba med nya projekt i en industri som går på högvarv samt att jobben stannar mestadels i Sverige.

Läste lite om Zodiac och deras problem .. om jag inte missförstått så är det Zodiac som levererar kabininredningen till flygplanen. Och, att det är leveransen av toaletterna som ställer till det (!?). Airbus har tydligen rytit i ordentligt och bland annat droppat Zodiac som leverantör av inredning till A330neo. Vidare,de är tydligen bötfällda i USA för en arbetsplatsolycka. Zodiac dropped from A330neo, fined by US regulators - Runway GirlRunway Girl .. mer här: Zodiac says heeds Airbus wrath over output delays| Reuters

... allt sammantaget så kanske inte SAS får några plan tidigare pga dessa förseningar (?).
Som sagt, ang SAS är det nu bara frågan hur många års försening det blir.
Efter flera nedjusteringar av produktionsplanen skulle 50 plan levereras i år, motsvarande minst 200 testflygningar.
Efter drygt en månad är 0 plan levererade och två testflighter utförda...
Och då ska nämnas att inte ens enligt den sista produktionsplanen hade man klarat några SAS-leveranser 2018 om det inte kommer några enorma avbeställningar.
Och problemen verkar ju inte bara härröra från Zodiac, i så fall skulle det ju nu stå drivor med i övrigt färdiga plan uppställda, men det verkar det inte göra alls. Verkar som det gått troll i hela produktionsapparaten.
Och Finnairgåtan kvarstår, ett plan har nu stått still i TVÅ månader efter jungfrufärden, ett annat i en knapp månad.

Enligt årsredovisningen så får SAS sin första A350 2018 och den andra 2019. Man skulle ju kunna gissa att leveransen ligger rätt sent 2018.

Attachments

• Leverans.png
    Leverans.png
    14,9 KB · Visningar: 469
Tror tyvärr inte SAS årsredovisning styr Airbus produktionstakt. SAS får nog sina plan när de är färdigbyggda och inte en dag tidigare... :)
Precis, men det skulle inte förvåna mig om skrivningen finns med hos SAS ända till 2018.
AY hävdade ända in i det sista i fjol att de skulle få minst 4 350:s innan årsskiftet. Men har ännu inte fått mer än 3...

Toppen