Senaste nytt

Eurowings - Ändrad flygtid - Vad är det som gäller?

Axxo

Medlem
Hej,

Jag fick precis ett mail om att mitt och tjejens flyg till Palma med Eurowings har blivit inställt och att dom bokat in oss på ett senare flyg. Vi har endast bokat ditresan med Eurowings.

Det blir en väldigt kort tur till Palma och vi bokade så att vi kommer fram tidigt så att vi inte missar hela dagen. Vi kommer nu fram vid 18:40 istället för 14:20 vilket känns tråkigt...

Våran flygning är om 6 veckor. Jag har nu sett att Swiss har ett tidgare flyg där vi kan komma fram 12:00. Kan man få Eurowings att betala mellanskillanden? Om vi får tillbaka pengarna från Eurowings så är det cirka 2500 kr i mellanskilland mellan Eurowings biljetterna och Swiss.

Jag har försökt läsa på om lagar/regler, men tolkar det som att pga. att det är mer än 14 dagar i förväg vi blivit informerade, att vi inte är berättigade någon ersättning - korrekt? Är egenliten inte ute efter någon ersättning, vill bara komma fram så tidigt som möjligt.


Vår första booking:

Departure - 13 september
09:30 Gothenburg-Landvetter
11:05 Dusseldorf

11:55 Dusseldorf
14:20 Palma

Ändrad till:

Departure - 13 september
13:50 Gothenburg-Landvetter
Arrival 15:25 Dusseldorf

Mellanladning: 50 minuter. Räcker detta ??

16:15 Dusseldorf
18:40 Palma de Mallorca
 

palmen

Moderator
Det som gäller är artikel 8 för dig. Ingen ersättning då det är mer än 2 veckor bort.

Article 8
Right to reimbursement or re-routing

1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between:

(a) - reimbursement within seven days, by the means provided for in Article 7(3), of the full cost of the ticket at the price at which it was bought, for the part or parts of the journey not made, and for the part or parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger's original travel plan, together with, when relevant,

- a return flight to the first point of departure, at the earliest opportunity;

(b) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity; or

(c) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats.
____________________

Här kan man ändå säga att flygbolaget bokat om dig enligt alternativ B. Du kan ju alltid se om de är villiga att boka om med Swiss, men jag tror det är större chans att en snöboll inte smälter i en pizzaugn.
Du har ju full möjlighet att boka av och få tillbaka alla pengar inom 7 dagar och sedan köpa någon annan biljett.
 

Axxo

Medlem
Jag ser nu att Eurowings har sänkt priserna
Det som gäller är artikel 8 för dig. Ingen ersättning då det är mer än 2 veckor bort.

Article 8
Right to reimbursement or re-routing

1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between:

(a) - reimbursement within seven days, by the means provided for in Article 7(3), of the full cost of the ticket at the price at which it was bought, for the part or parts of the journey not made, and for the part or parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger's original travel plan, together with, when relevant,

- a return flight to the first point of departure, at the earliest opportunity;

(b) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity; or

(c) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats.
____________________

Här kan man ändå säga att flygbolaget bokat om dig enligt alternativ B. Du kan ju alltid se om de är villiga att boka om med Swiss, men jag tror det är större chans att en snöboll inte smälter i en pizzaugn.
Du har ju full möjlighet att boka av och få tillbaka alla pengar inom 7 dagar och sedan köpa någon annan biljett.


Jag såg nu att Eurowings har sänkt priserna på dom nya biljetterna med 1000 kr. Funderar nu på att köpa två nya och sedan begära pengarna tillbaka och avboka dom gamla? Kan man göra så?
 

palmen

Moderator
Jag ser nu att Eurowings har sänkt priserna



Jag såg nu att Eurowings har sänkt priserna på dom nya biljetterna med 1000 kr. Funderar nu på att köpa två nya och sedan begära pengarna tillbaka och avboka dom gamla? Kan man göra så?
Absolut, du har full rätt till 100% återbetalning vid inställt flyg.
 
Toppen