Senaste nytt

Eurobonuspoäng vid codeshare

Och både C och D på SAS codeshare matchade mot C Lufthansa, så inte så farligt ändå...

Och varför då codesahre? Svaret var enkelt...
Med native SAS så hade biljetterna till Marseille / Nice blivit mycket dyrare, då SAS inte trafikerar MRS.

Dessutom SAS hem fr. NCE blir garanterat pax i mittsätet mellan mig och frugan dvs jag får maka mig till mittsätet, frugan fönster...

Och iom att vi bokade samma dag som vi åkte samma dag som vi åkte så var det endast ”LH operated by SAS” dvs. codeshare som fanns att tillgå...

Sen att kreti och pleti inte har koll, kan så vara...
 
Hej!

jag flyger Business i oktober till Lissabon Arn-Zurich med Sviss Bokningsklass P Sedan Zurich-Lissabon med Tap Bokningsklass P
Sen hem med Sviss Lis-Zurich Bokningsklass P sedan avslutar jag med Sas till arn med Bokningsklass P,är alla Pklaser lika mycket värda ?? eller är det ett lotteri
 
Swiss P-klass är deras billigaste Business. Det känns som att TAP inte har någon motsvarighet för det (TAP har C, D, J, Z, som alla ger 200%, enligt Eurobonus-sidorna) så det kan nog bli lite spännande att se hur det blir.
 
Swiss P-klass är deras billigaste Business. Det känns som att TAP inte har någon motsvarighet för det (TAP har C, D, J, Z, som alla ger 200%, enligt Eurobonus-sidorna) så det kan nog bli lite spännande att se hur det blir.

Tack för infon då håller vi tummarna att det blir några poäng :) ska bli intressant och jämföra dom olika bolagen,eller dom kanske har samma tema
 
Swiss P-klass är deras billigaste Business. Det känns som att TAP inte har någon motsvarighet för det (TAP har C, D, J, Z, som alla ger 200%, enligt Eurobonus-sidorna) så det kan nog bli lite spännande att se hur det blir.


Tack för infon då håller vi tummarna att det blir några poäng :) ska bli intressant och jämföra dom olika bolagen,eller dom kanske har samma tema

Om min teori i Expertflyer stämmer så borde Swiss P-klass mellan ARN-ZRH som flygs av SAS bli bokningsklass S hos SAS, medan P-klass mellan ZRH-LIS som flygs av TAP bli J hos TAP.

Rapportera gärna slutresultatet i tråden.
 
Om min teori i Expertflyer stämmer så borde Swiss P-klass mellan ARN-ZRH som flygs av SAS bli bokningsklass S hos SAS, medan P-klass mellan ZRH-LIS som flygs av TAP bli J hos TAP.

Rapportera gärna slutresultatet i tråden.


UTRESA

17 OKT 2019

Stockholm ARN – Lissabon LIS

10:00 - 15:20 (1 stop)


  • 10:00 (2h 30m)

  • Stockholm ARN

    Avgång Terminal 5

  • LX1249 | Flygplan Airbus A321-100/200
  • Trafikeras av Swiss International Air Lines
  • Bokningsklass P
  • 2F , 2D
  • Ingen information
12:30


Ankomst Terminal N/A



Zürich ZRH
Transfertid: 1h


  • 13:30 (2h 50m)


  • Avgång Terminal N/A

  • LX4580 | Flygplan Airbus A320-100/200
  • Trafikeras av Tap Portugal
  • Bokningsklass P
  • Ingen information
  • Ingen information
15:20

Lissabon LIS

Ankomst Terminal 1

HEMRESA
21 OKT 2019

Lissabon LIS – Stockholm ARN

14:30 - 21:50 (1 stop)


  • 14:30 (2h 40m)

  • Lissabon LIS

    Avgång Terminal 1

  • LX2085 | Flygplan Airbus A321-100/200
  • Trafikeras av Swiss International Air Lines
  • Bokningsklass P
  • 2F , 2D
  • Ingen information
18:10


Ankomst Terminal N/A



Zürich ZRH
Transfertid: 1h 15m


  • 19:25 (2h 25m)


  • Avgång Terminal N/A

  • LX4708 | Flygplan Airbus A320 (sharklets)
  • Trafikeras av Scandinavian Airlines
  • Bokningsklass P
  • Ingen information
  • Ingen information
21:50

Stockholm ARN

Ankomst Terminal 5

Nu kanske jag bryter med regler att visa så här mycket information men jag ville bara visa er hur det ser ut :) dom får ta bort det om jag gjorde fel
 
Fast det som är intressant är återrapportering efter att du flugit och vet vad det faktiskt blev - det där är ju bara vad du har bokat och det var ju redan känt.
 
@Senator har du beskrivit din teori på forumet någon stans?

I Expertflyer finns den en funktion som heter "View Booking Class"

Swiss.JPG


Funktionen visar vilka kombinationer av bokningsklasser ett visst pris (FARE BASIS) tillåter på andra bolag. Så jag väljer SAS för att se vad det står där:

Swiss 2.JPG


Då kommer all information upp gällande detta pris i kombination med SAS. Jag har testat ca 10 gånger, inte bara med SAS, och så långt har det varit tillförlitligt 100% att den bokningsklass som "tillåts" boka med på FARE BASIS är också den samma som finns vid Code Share. Om jag jagar poäng och vill ha 100% garanti skulle jag boka direkt med operating carrier. Men som en proxy är det tillförlitligt. Det är ofta, men inte alltid (i fallet SAS Plus inte så) att det finns en viss logisk koppling mellan graderingar mellan bolag. T.ex. om Lufthansa har P, Z, D, C, och J medan Singapore har D, U, Z, C, och J så är det sannolikt koppling på samma sätt.

Utmaningen är SAS Plus inom Europa som har:
A, P, B, S, Y, J, Z, D, och C. Här är det svårt att skapa någon logik :)

Nedan har jag klistrat in allt som står kopplat till LX P-klass FARE BASIS ARN-LIS och koppling till SAS. Jag har fetmarkerat det som borde gälla mellan ARN-ZRH

Booking Class
>$LB12
012 STOLIS 01FEB19 LX SEK 2359 P03BXXE9 STAY---/12MBK-P
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
P03BXXE9 2ND LEVEL BUSINESS CLASS EXCURSION FARES P
P03BXXE9 WITHIN AREA 2 FOR ONE WAY FARES
P03BXXE9 FOR ADULT

BOOKING CODE EXCEPTIONS
VIA LX Y PERMITTED WHEN PRIME NOT OFFERED P- FARES
AND
P PERMITTED P- FARES
VIA LX P REQUIRED P- FARES

spacer.gif

Alternate Airline (SAS (SK))
>$LB12/SK
012 STOLIS 01FEB19 LX SEK 2359 P03BXXE9 STAY---/12MBK-P
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
P03BXXE9 2ND LEVEL BUSINESS CLASS EXCURSION FARES P
P03BXXE9 WITHIN AREA 2 FOR ONE WAY FARES
P03BXXE9 FOR ADULT

BOOKING CODE EXCEPTIONS FOR CARRIER: SK
VIA SK NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS
3000-3999
VIA SK NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS
6100-6999
VIA SK NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS
8000-9999
IF VIA LO P- FARES FLTS 0001-4999
VIA SK Z REQUIRED
IF VIA LO ALL BUSINESS FLTS 8000-8999
VIA SK J REQUIRED WHEN AVAILABLE
IF VIA LO ALL BUSINESS FLTS 8000-8999
VIA SK D REQUIRED
IF VIA LO P- FARES FLTS 8000-8999
VIA SK B/S REQUIRED WHEN AVAILABLE
IF VIA LO P- FARES FLTS 8000-8999
VIA SK Y REQUIRED
IF VIA LO FLTS 8000-8999
VIA SK T REQUIRED WHEN AVAILABLE
IF VIA LO FLTS 8000-8999
VIA SK L REQUIRED
IF VIA LX P- FARES
VIA SK S REQUIRED WHEN OFFERED BETWEEN STO-ZRH

IF VIA LX P- FARES
VIA SK B REQUIRED WHEN OFFERED
IF VIA LX ALL BUSINESS
VIA SK Z REQUIRED WHEN OFFERED
IF VIA LX ALL BUSINESS
VIA SK Y REQUIRED WHEN OFFERED
IF VIA LX ALL BUSINESS
VIA SK E REQUIRED
IF VIA ** ALL CARRIERS EXCEPT SK ALL
BUSINESS
VIA SK S REQUIRED WITHIN EUROPE
IF VIA ** ALL CARRIERS EXCEPT SK ALL
BUSINESS
 
Toppen