Senaste nytt

Eurobonuspoäng till Dubai, senhösten 2018 (2 vuxna 1 barn)

Emanuel

Medlem
Hej,

Vi siktar på en familjeresa till värmen under sen höst/tidig vinter 2018.
Tankarna går mot Dubai, runt oktober/november för att det inte skall vara allt för varmt för barnen.
Vi reser 2 vuxna med 2 barn. Det ena kommer vara 3½, och det andra 1½ dvs infant.

Har ni några tips på upplägg för resan?
Jag vill helst använda mina EB-poäng, ca 310 000. Gärna Business, om poäng räcker.
Har inga vouchers etc, annat än Fly Premium på SAS Mastercard, vilket inte påverkar här.

Turkish Airlines hade en hel del avgångar, men har aldrig flugit med dem.
Har ni några erfarenheter om vissa flygbolag är bättre än andra när det gäller att resa med småbarn?

Använd gärna mallen nedan så blir det lättare för alla gurus på BC.

Mallen enligt nedan:
  1. Varifrån vill du börja din resa?
  2. Var är din destination?
  3. När vill/behöver du resa ut?
  4. När vill/behöver du komma hem?
  5. Hur länge vill du vara borta?
  6. Hur många personer som skall resa?
  7. I vilken kabinklass?
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? .
  9. Vad är din budget? (per person)
  10. Vad är det viktigaste för dig?
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen?

1. Varifrån vill du börja din resa? Göteborg, Landvetter
  2. Var är din destination? Dubai
  3. När vill/behöver du resa ut? Någon gång mellan 1 okt - 5 dec
  4. När vill/behöver du komma hem? Beroende på ovan
  5. Hur länge vill du vara borta? ca 1 vecka
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna, 1 barn, 1 infant.
  7. I vilken kabinklass? Gärna Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Öppet.
  9. Vad är din budget? (per person) 310 000 EB-poäng
  10. Vad är det viktigaste för dig? Bra flygtider
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

1. Varifrån vill du börja din resa? Göteborg, Landvetter
  2. Var är din destination? Dubai
  3. När vill/behöver du resa ut? Någon gång mellan 1 okt - 5 dec
  4. När vill/behöver du komma hem? Beroende på ovan
  5. Hur länge vill du vara borta? ca 1 vecka
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna, 1 barn, 1 infant.
  7. I vilken kabinklass? Gärna Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Öppet.
  9. Vad är din budget? (per person) 310 000 EB-poäng
  10. Vad är det viktigaste för dig? Bra flygtider
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
Business kostar ju 90000 per vuxen:
SAS points charts - SAS

Turkish är väl det enda som funkar med endast 1 stopp från Landvetter.
5h 15min stopp I Istanbul dock...
Måste saga att jag har inte koll på reglerna kring priser och regler för infant...

edit: rapporteras I denna tråd: Infant vid award resor | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor om att infant ska kunna åka gratis. (förutsatt de sitter I knät antar jag..?)
Isf räcker ju dina poäng till business (90.000*3 = 270.000).

Yes, infant bokas separat och kostar inga poäng, men några kronor för skatter och avgifter. Förutsatt inget eget säte då.

Förutom Turkish borde väl Lufthansa och Swiss vara möjliga att flyga med och bara ha ett stopp? Det finns också avgångar med Turkish med 3,5 timmar bytestid.

@Emanuel har du sökt något själv? Det ser ut att finnas gott om alternativ under perioden. Testade att söka några dagar i början av oktober och det finns med Swiss och/eller Turkish alla dagar jag kollade på.

Edit: Swiss gick inte med ett stopp. De har bara en avgång och den landar efter att flyget till Dubai går.

Last edited:
Yes, infant bokas separat och kostar inga poäng, men några kronor för skatter och avgifter. Förutsatt inget eget säte då.

Förutom Turkish borde väl Lufthansa och Swiss vara möjliga att flyga med och bara ha ett stopp? Det finns också avgångar med Turkish med 3,5 timmar bytestid.

@Emanuel har du sökt något själv? Det ser ut att finnas gott om alternativ under perioden. Testade att söka några dagar i början av oktober och det finns med
Hej.

Yes, jag har sökt parallellt med att jag skrev den här tråden. Har dock aldrig åkt award innan, så ville ändå "dubbelkolla" på forumet. Just nu lutar det åt Turkish, för att minimera restid och bara ha ett stopp.
Såg att det även gick att ta sig via Köpenhamn till Zurich och sedan till Dubai med SWISS.
Jag lurar lite på vad som är att föredra, det sena flyget med Turkish där man måste "väcka" barnen mitt i för att byta i Ist, eller det något omständigare att åka via Zurich.
Finns ju för-/nackdelar med att anlända morgon respektive kväll också.

Hej.

Yes, jag har sökt parallellt med att jag skrev den här tråden. Har dock aldrig åkt award innan, så ville ändå "dubbelkolla" på forumet. Just nu lutar det åt Turkish, för att minimera restid och bara ha ett stopp.
Såg att det även gick att ta sig via Köpenhamn till Zurich och sedan till Dubai med SWISS.
Jag lurar lite på vad som är att föredra, det sena flyget med Turkish där man måste "väcka" barnen mitt i för att byta i Ist, eller det något omständigare att åka via Zurich.
Finns ju för-/nackdelar med att anlända morgon respektive kväll också.
Sant. Swiss är ju framme 20:45 om jag minns rätt nu, motsvarande 17:45 svensk tid så då kanske barnet/barnen inte hunnit somna än. Turkish som var framme 00:20, blir kl 21:20, och då antar jag att kidsen kan ha hunnit somnat med allt vad det innebär.

Lufthansa borde vara att föredra. Flyget från GOT går 11:25, en timmes byte i Frankfurt och framme i Dubai 22:30 lokal tid. Om det nu går att hitta platser.
Å andra sidan har Turkish 2+3+2-säten i business, så det kanske vore bra att knipa ett mittsäte där för er.

Det fanns ett hyfsat schysst alternativ med Swiss, men då är bytet i Zurich (ZRH) 55 minuter, där vi skall av kärran från CPH och hoppa på den mot DXB.
Hur pass trögnavigerad är Zurich flygplats?

Toppen